Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana

Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla havainneet sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasta, jolla on havaittu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koprinen, Elina, Rantanen, Jenna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87508
_version_ 1826225685759262721
author Koprinen, Elina Rantanen, Jenna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koprinen, Elina Rantanen, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koprinen, Elina Rantanen, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koprinen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla havainneet sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasta, jolla on havaittu luki vaikeuksien ennusmerkkejä. Menetelmät. Tutkimus on laadullinen ja siinä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineistokeruumenetelmänä käytimme sähköpostihaastattelua (salattu sähköpostiviestiketju). Tutkimukseen osallistui yhdestä kunnasta varhaiskasvatuksen opettajia eri päiväkotien esiopetusryhmistä. Tutkimukseen osallistuvat opettajat valikoituivat satunnaisesti. Lopulliseen otokseen valikoitui 11 (N=11) esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tulokset. Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksien pohjalta muodostuneet tulokset osoittavat, että tähän tutkimukseen osallistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli kokemuksia samankaltaisista lukivaikeuksien ennusmerkeistä, mitä myös aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu. Näitä olivat lapsen hidas edistyminen, lapsen toimintatavat ja asenteet, nimeämisen haasteet sekä kielellisen tietoisuuden haasteet. Tuloksien perusteella varhaiskasvatuksen opettajilla oli myös käytössään erilaisia keinoja tukea lasta esiopetuksessa, jos lapsella oli havaittu lukivaikeuksien ennusmerkkejä. Tuen keinot olivat lapsen motivointi, yhteistyö vanhempien kanssa sekä moniammatillinen yhteistyö, pedagogiset ratkaisut sekä pedagogiset menetelmät. Tutkimuksen avulla tuomme esiin ja kokoamme lukijoille ja erityisesti opettajille lukivaikeuksien ennusmerkkejä esiopetusikäisillä lapsilla sekä erilaisia käytännön keinoja tukea lasta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:27Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koprinen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-07T09:15:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-07T09:15:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tavoitteet. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 lukivaikeuksien ennusmerkeist\u00e4 esiopetusik\u00e4isill\u00e4 lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkej\u00e4 he ovat lapsilla havainneet sek\u00e4 miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasta, jolla on havaittu luki vaikeuksien ennusmerkkej\u00e4.\n\nMenetelm\u00e4t. Tutkimus on laadullinen ja siin\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. Aineistokeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme s\u00e4hk\u00f6postihaastattelua (salattu s\u00e4hk\u00f6postiviestiketju). Tutkimukseen osallistui yhdest\u00e4 kunnasta varhaiskasvatuksen opettajia eri p\u00e4iv\u00e4kotien esiopetusryhmist\u00e4. Tutkimukseen osallistuvat opettajat valikoituivat satunnaisesti. Lopulliseen otokseen valikoitui 11 (N=11) esiopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTulokset. Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksien pohjalta muodostuneet tulokset osoittavat, ett\u00e4 t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli kokemuksia samankaltaisista lukivaikeuksien ennusmerkeist\u00e4, mit\u00e4 my\u00f6s aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu. N\u00e4it\u00e4 olivat lapsen hidas edistyminen, lapsen toimintatavat ja asenteet, nime\u00e4misen haasteet sek\u00e4 kielellisen tietoisuuden haasteet. Tuloksien perusteella varhaiskasvatuksen opettajilla oli my\u00f6s k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n erilaisia keinoja tukea lasta esiopetuksessa, jos lapsella oli havaittu lukivaikeuksien ennusmerkkej\u00e4. Tuen keinot olivat lapsen motivointi, yhteisty\u00f6 vanhempien kanssa sek\u00e4 moniammatillinen yhteisty\u00f6, pedagogiset ratkaisut sek\u00e4 pedagogiset menetelm\u00e4t. Tutkimuksen avulla tuomme esiin ja kokoamme lukijoille ja erityisesti opettajille lukivaikeuksien ennusmerkkej\u00e4 esiopetusik\u00e4isill\u00e4 lapsilla sek\u00e4 erilaisia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n keinoja tukea lasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-07T09:15:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-07T09:15:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeuksien ennumserkit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen tuen keinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisill\u00e4 lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306073578", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87508
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koprinen, Elina Rantanen, Jenna Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana lukivaikeus lukivaikeuksien ennumserkit lapsen tuen keinot Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 dysleksia lukihäiriöt varhaiskasvatus esiopetus lukutaito lapset (ikäryhmät) oppimisvaikeudet oppiminen päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat lukeminen
title Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_full Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_fullStr Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_full_unstemmed Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_short Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_sort lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
title_txtP Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
topic lukivaikeus lukivaikeuksien ennumserkit lapsen tuen keinot Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 dysleksia lukihäiriöt varhaiskasvatus esiopetus lukutaito lapset (ikäryhmät) oppimisvaikeudet oppiminen päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat lukeminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus dysleksia esiopetus lapsen tuen keinot lapset (ikäryhmät) lukeminen lukihäiriöt lukivaikeuksien ennumserkit lukivaikeus lukutaito oppiminen oppimisvaikeudet päiväkodit varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87508 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306073578
work_keys_str_mv AT koprinenelina lukivaikeuksienennusmerkitesiopetusikisillälapsillavarhaiskasvatuksenopettajienkuv