Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana

Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla havainneet sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasta, jolla on havaittu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koprinen, Elina, Rantanen, Jenna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87508
Description
Summary:Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla havainneet sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasta, jolla on havaittu luki vaikeuksien ennusmerkkejä. Menetelmät. Tutkimus on laadullinen ja siinä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineistokeruumenetelmänä käytimme sähköpostihaastattelua (salattu sähköpostiviestiketju). Tutkimukseen osallistui yhdestä kunnasta varhaiskasvatuksen opettajia eri päiväkotien esiopetusryhmistä. Tutkimukseen osallistuvat opettajat valikoituivat satunnaisesti. Lopulliseen otokseen valikoitui 11 (N=11) esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tulokset. Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksien pohjalta muodostuneet tulokset osoittavat, että tähän tutkimukseen osallistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli kokemuksia samankaltaisista lukivaikeuksien ennusmerkeistä, mitä myös aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu. Näitä olivat lapsen hidas edistyminen, lapsen toimintatavat ja asenteet, nimeämisen haasteet sekä kielellisen tietoisuuden haasteet. Tuloksien perusteella varhaiskasvatuksen opettajilla oli myös käytössään erilaisia keinoja tukea lasta esiopetuksessa, jos lapsella oli havaittu lukivaikeuksien ennusmerkkejä. Tuen keinot olivat lapsen motivointi, yhteistyö vanhempien kanssa sekä moniammatillinen yhteistyö, pedagogiset ratkaisut sekä pedagogiset menetelmät. Tutkimuksen avulla tuomme esiin ja kokoamme lukijoille ja erityisesti opettajille lukivaikeuksien ennusmerkkejä esiopetusikäisillä lapsilla sekä erilaisia käytännön keinoja tukea lasta.