Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe

Globalisaation myötä tarve suullisen kielitaidon osaamiselle on kasvanut ja usein myös työelämässä odotetaan kompetenssia kommunikoida vierailla kielillä ja vieraissa kulttuuriympäristöissä. Opetushallitus vastasi tarpeeseen lanseeraamalla vuonna 2009 suullisen kielitaidon kurssin lukion kielenopetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vainio, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87488
_version_ 1826225743983542272
author Vainio, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vainio, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vainio, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vainio, Anna
datasource_str_mv jyx
description Globalisaation myötä tarve suullisen kielitaidon osaamiselle on kasvanut ja usein myös työelämässä odotetaan kompetenssia kommunikoida vierailla kielillä ja vieraissa kulttuuriympäristöissä. Opetushallitus vastasi tarpeeseen lanseeraamalla vuonna 2009 suullisen kielitaidon kurssin lukion kielenopetukseen. Kielenoppijat itse pitävät kielenopetusta motivoivimpana yleensä silloin, kun he kokevat, että kieltä opetellaan autenttisia kommunikaatiotilanteita varten. Tutkimus on kuitenkin osoittanut, että suomalaisten koulujen vieraan kielen opetus ei yleensä kohtaa tämän motivaatiotekijän kanssa. Tämä työn tavoite on vastata suullisen kielitaidon opettamisen ja oppimisen tarpeisiin oppimateriaalipaketin muodossa. Oppimateriaali on tarkoitettu saksan suullisen kielitaidon kurssille ja sen keskiössä on oppijoiden kommunikatiivisen kompetenssin kehittyminen. Tämä sisältää ne tiedot, joita oppijalla on kielestä ja kielenkäytöstä, mutta myös taidot käyttää tietoja oikein erilaisissa kommunikaatiotilanteissa. Tietoja ja taitoja opetellaan sosiokonstruktivistisen oppimisteorian ja sen käytännön sovellutuksen, eli yhteistoiminnallisen oppimisen avulla. Sosiokonstruktivismin mukaan opittava asia linkitetään oppijan olemissa oleviin tietorakenteisiin ja sitä käsitellään yhdessä muiden kanssa. Yhteistoiminnallisuus on ryhmätyön erityinen muoto ja sen periaatteiden mukaan ryhmä lisää oppimismotivaatiota, koska ryhmän kaikkia jäseniä tarvitaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että vieraiden kielten suulliset tehtävät keskittyvät usein kielenkäytön sujuvuuteen, mutta harjoittelu tapahtuu ilman kontekstia ja kielen yllätyksellisyyttä tai muita suullisen kielenkäytön osa-alueita, kuten kommunikaatiostrategioita, ei huomioida juuri ollenkaan. Yleisesti oppijat toivoivat tehtäviksi pieniä esitelmiä, arkisia kommunikaatiotilanteita, turismiin liittyviä keskusteluja ja muuta suullista kommentointia ja keskusteluihin osallistumista ja, että myös opettaja ottaisi niihin osaa. Oppimateriaalissa painottuvatkin tämänkaltaiset autenttistyyppiset ja avoimet tehtävät. Materiaalipaketti pohjautuu lukion opetussuunnitelman perusteisiin vuodelta 2015. Oppimateriaali on kuitenkin tarkasteltu tämän työn julkaisuajankohtana voimassa olevan opetussuunnitelman perusteiden 2019 valossa, ja todettu sen olevan yhteneväinen myös sen kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fuchs, Bertold", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainio, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-07T05:07:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-07T05:07:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisaation my\u00f6t\u00e4 tarve suullisen kielitaidon osaamiselle on kasvanut ja usein my\u00f6s ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 odotetaan kompetenssia kommunikoida vierailla kielill\u00e4 ja vieraissa kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Opetushallitus vastasi tarpeeseen lanseeraamalla vuonna 2009 suullisen kielitaidon kurssin lukion kielenopetukseen. Kielenoppijat itse pit\u00e4v\u00e4t kielenopetusta motivoivimpana yleens\u00e4 silloin, kun he kokevat, ett\u00e4 kielt\u00e4 opetellaan autenttisia kommunikaatiotilanteita varten. Tutkimus on kuitenkin osoittanut, ett\u00e4 suomalaisten koulujen vieraan kielen opetus ei yleens\u00e4 kohtaa t\u00e4m\u00e4n motivaatiotekij\u00e4n kanssa.\n\nT\u00e4m\u00e4 ty\u00f6n tavoite on vastata suullisen kielitaidon opettamisen ja oppimisen tarpeisiin oppimateriaalipaketin muodossa. Oppimateriaali on tarkoitettu saksan suullisen kielitaidon kurssille ja sen keski\u00f6ss\u00e4 on oppijoiden kommunikatiivisen kompetenssin kehittyminen. T\u00e4m\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ne tiedot, joita oppijalla on kielest\u00e4 ja kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4, mutta my\u00f6s taidot k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tietoja oikein erilaisissa kommunikaatiotilanteissa. Tietoja ja taitoja opetellaan sosiokonstruktivistisen oppimisteorian ja sen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sovellutuksen, eli yhteistoiminnallisen oppimisen avulla. Sosiokonstruktivismin mukaan opittava asia linkitet\u00e4\u00e4n oppijan olemissa oleviin tietorakenteisiin ja sit\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yhdess\u00e4 muiden kanssa. Yhteistoiminnallisuus on ryhm\u00e4ty\u00f6n erityinen muoto ja sen periaatteiden mukaan ryhm\u00e4 lis\u00e4\u00e4 oppimismotivaatiota, koska ryhm\u00e4n kaikkia j\u00e4seni\u00e4 tarvitaan yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.\n\nAikaisempi tutkimus on osoittanut, ett\u00e4 vieraiden kielten suulliset teht\u00e4v\u00e4t keskittyv\u00e4t usein kielenk\u00e4yt\u00f6n sujuvuuteen, mutta harjoittelu tapahtuu ilman kontekstia ja kielen yll\u00e4tyksellisyytt\u00e4 tai muita suullisen kielenk\u00e4yt\u00f6n osa-alueita, kuten kommunikaatiostrategioita, ei huomioida juuri ollenkaan. Yleisesti oppijat toivoivat teht\u00e4viksi pieni\u00e4 esitelmi\u00e4, arkisia kommunikaatiotilanteita, turismiin liittyvi\u00e4 keskusteluja ja muuta suullista kommentointia ja keskusteluihin osallistumista ja, ett\u00e4 my\u00f6s opettaja ottaisi niihin osaa. Oppimateriaalissa painottuvatkin t\u00e4m\u00e4nkaltaiset autenttistyyppiset ja avoimet teht\u00e4v\u00e4t.\n\nMateriaalipaketti pohjautuu lukion opetussuunnitelman perusteisiin vuodelta 2015. Oppimateriaali on kuitenkin tarkasteltu t\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n julkaisuajankohtana voimassa olevan opetussuunnitelman perusteiden 2019 valossa, ja todettu sen olevan yhtenev\u00e4inen my\u00f6s sen kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-07T05:07:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-07T05:07:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "128", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullisen kielitaidon kurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikatiivinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lehren der m\u00fcndlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial f\u00fcr einen m\u00fcndlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306073558", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87488
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f253974-04b6-41a6-b81d-431f31aff2e9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306073558.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vainio, Anna Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe suullisen kielitaidon kurssi kommunikatiivinen kompetenssi Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 yhteistoiminnallinen oppiminen suullinen kielitaito oppimateriaali
title Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
title_full Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
title_fullStr Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
title_full_unstemmed Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
title_short Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen
title_sort lehren der mündlichen kommunikation durch das kooperative lernen lehrmaterial für einen mündlichen deutschkurs in der finnischen gymnasialen oberstufe
title_sub Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
title_txtP Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
topic suullisen kielitaidon kurssi kommunikatiivinen kompetenssi Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 yhteistoiminnallinen oppiminen suullinen kielitaito oppimateriaali
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kommunikatiivinen kompetenssi oppimateriaali suullinen kielitaito suullisen kielitaidon kurssi yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87488 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306073558
work_keys_str_mv AT vainioanna lehrendermundlichenkommunikationdurchdaskooperativelernenlehrmaterialfureinenmundlich