Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden koetut työelämävalmiudet

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden kokemia työelämävalmiuksia sekä tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja niissä. Lisäksi selvitettiin suoritetun työharjoittelun, aiemman työkokemuksen ja vaihto-opiskelujakson suhdetta koettui...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ollikainen, Krista
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87487
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden kokemia työelämävalmiuksia sekä tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja niissä. Lisäksi selvitettiin suoritetun työharjoittelun, aiemman työkokemuksen ja vaihto-opiskelujakson suhdetta koettuihin työelämävalmiuksiin sekä valmiuksia tukevia yliopiston ohjaus- ja opetuskäytänteitä. Tutkimus on määrällinen ja se toteutettiin alkukeväästä 2023. Aineisto kerättiin Webropol -verkkokyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoilta ja se analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja selvitettiin Kruskal Wallis -testillä, kun taas työharjoittelun ja aiemman työkokemuksen suhdetta työelämävalmiuksiin tarkasteltiin hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Vaihto-opiskelujakson ja koettujen työelämävalmiuksien yhteyttä tutkittiin Mann-Whitney U-testillä ja valmiuksien kehittymistä tukeneita ohjaus- ja opetuskäytänteitä yleisesti vastausmäärittäin. Tiedekuntakohtaisista eroista selvisi, että humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan sekä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat olivat yhteen tai useampaan tiedekuntaan nähden epävarmempia yhden tai useamman työelämävalmiuden ulottuvuuden suhteen. Työharjoittelu ja aiempi työkokemus selittivät puolestaan 18 % opiskelijoiden koetun työelämävalmiuden vaihtelusta, eikä vaihto-opiskelu ollut yhteydessä koettuihin työelämävalmiuksiin. Valmiuksia tukevia ohjaus- ja opetuskäytänteitä olivat muun muassa opiskelukaverit, pää- ja sivuaineopinnot sekä ryhmätyöt. Tulokset viittaavat siihen, että työelämä olisi hyvä tuoda vielä lähemmäs yliopisto-opintoja.