Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajan monikulttuurisesta osaamisesta sekä sen merkityksestä ulkomaalaistaustaisia lapsia kohdatessa. Lisäksi haluttiin tarkastella sitä, miten opettajankoulutuksessa voitaisiin parhaimmillaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nygård, Amanda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87485
_version_ 1826225697444593664
author Nygård, Amanda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nygård, Amanda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nygård, Amanda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nygård, Amanda
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajan monikulttuurisesta osaamisesta sekä sen merkityksestä ulkomaalaistaustaisia lapsia kohdatessa. Lisäksi haluttiin tarkastella sitä, miten opettajankoulutuksessa voitaisiin parhaimmillaan huomioida monikulttuurisuutta sekä tukea opiskelijoiden monikulttuurisen osaamisen kehittymistä. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin, joihin osallistui neljä ulkomaalaistaustaista luokanopettajaopiskelijaa. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen ja osin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan ulkomaalaistaustaisilla luokanopettajaopiskelijoilla on laaja ja varsin teoreettinen käsitys opettajan monikulttuurisesta osaamisesta. Monikulttuuriseen osaamiseen ajateltiin kuuluvan paljon samoja asioita kuin mitä teorioissa on esitetty, mutta tutkittavat nostivat esiin myös täysin uusia näkökulmia. Monikulttuurisen osaamisen merkitystä korostettiin muun muassa lapsen kotoutumisen, kulttuuri-identiteetin sekä osallisuuden tukemisen kautta. Tulokset vahvistavat tutkittavien erityisen monikulttuurisen ymmärryksen ja ammatillisuuden. Opettajankoulutukseen voisi tutkittavien mielestä kuulua konkreettisiakin kursseja monikulttuurisuuteen liittyen, mutta erityisen tärkeänä he kokivat monikulttuurisuuskasvatuksen, kuten suvaitsevaisuusopintojen, sisällyttämisen koulutukseen kaikille pakollisina. Tutkimuksessa ilmeni myös, että opettaja- ja opiskelijakunnan kulttuurinen moninaisuus on tavoiteltavaa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Szab\u00f3, Tam\u00e1s", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4hki\u00f6niemi, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyg\u00e5rd, Amanda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-07T04:58:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-07T04:58:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87485", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajan monikulttuurisesta osaamisesta sek\u00e4 sen merkityksest\u00e4 ulkomaalaistaustaisia lapsia kohdatessa. Lis\u00e4ksi haluttiin tarkastella sit\u00e4, miten opettajankoulutuksessa voitaisiin parhaimmillaan huomioida monikulttuurisuutta sek\u00e4 tukea opiskelijoiden monikulttuurisen osaamisen kehittymist\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduin yksil\u00f6haastatteluin, joihin osallistui nelj\u00e4 ulkomaalaistaustaista luokanopettajaopiskelijaa. Aineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen ja osin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTulosten mukaan ulkomaalaistaustaisilla luokanopettajaopiskelijoilla on laaja ja varsin teoreettinen k\u00e4sitys opettajan monikulttuurisesta osaamisesta. Monikulttuuriseen osaamiseen ajateltiin kuuluvan paljon samoja asioita kuin mit\u00e4 teorioissa on esitetty, mutta tutkittavat nostivat esiin my\u00f6s t\u00e4ysin uusia n\u00e4k\u00f6kulmia. Monikulttuurisen osaamisen merkityst\u00e4 korostettiin muun muassa lapsen kotoutumisen, kulttuuri-identiteetin sek\u00e4 osallisuuden tukemisen kautta.\nTulokset vahvistavat tutkittavien erityisen monikulttuurisen ymm\u00e4rryksen ja ammatillisuuden. Opettajankoulutukseen voisi tutkittavien mielest\u00e4 kuulua\nkonkreettisiakin kursseja monikulttuurisuuteen liittyen, mutta erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 he kokivat monikulttuurisuuskasvatuksen, kuten suvaitsevaisuusopintojen, sis\u00e4llytt\u00e4misen koulutukseen kaikille pakollisina. Tutkimuksessa ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 opettaja- ja opiskelijakunnan kulttuurinen moninaisuus on tavoiteltavaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-07T04:58:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-07T04:58:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurinen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkomaalaistaustainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306073555", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87485
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fb896ccc-f8c2-47ca-a69a-2eaa970fdb0f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306073555.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nygård, Amanda Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta monikulttuurinen osaaminen ulkomaalaistaustainen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 monikulttuurisuus opettajankoulutus luokanopettajat maahanmuuttajatausta opiskelijat
title Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta
title_full Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta
title_fullStr Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta
title_full_unstemmed Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta
title_short Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta
title_sort ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta
title_txtP Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta
topic monikulttuurinen osaaminen ulkomaalaistaustainen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 monikulttuurisuus opettajankoulutus luokanopettajat maahanmuuttajatausta opiskelijat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat maahanmuuttajatausta monikulttuurinen osaaminen monikulttuurisuus opettajankoulutus opiskelijat ulkomaalaistaustainen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87485 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306073555
work_keys_str_mv AT nygårdamanda ulkomaalaistaustaistenluokanopettajaopiskelijoidenajatuksiamonikulttuurisestaosaami