Ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia monikulttuurisesta osaamisesta ja opettajankoulutuksesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajan monikulttuurisesta osaamisesta sekä sen merkityksestä ulkomaalaistaustaisia lapsia kohdatessa. Lisäksi haluttiin tarkastella sitä, miten opettajankoulutuksessa voitaisiin parhaimmillaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nygård, Amanda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87485
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulkomaalaistaustaisten luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajan monikulttuurisesta osaamisesta sekä sen merkityksestä ulkomaalaistaustaisia lapsia kohdatessa. Lisäksi haluttiin tarkastella sitä, miten opettajankoulutuksessa voitaisiin parhaimmillaan huomioida monikulttuurisuutta sekä tukea opiskelijoiden monikulttuurisen osaamisen kehittymistä. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin, joihin osallistui neljä ulkomaalaistaustaista luokanopettajaopiskelijaa. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen ja osin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan ulkomaalaistaustaisilla luokanopettajaopiskelijoilla on laaja ja varsin teoreettinen käsitys opettajan monikulttuurisesta osaamisesta. Monikulttuuriseen osaamiseen ajateltiin kuuluvan paljon samoja asioita kuin mitä teorioissa on esitetty, mutta tutkittavat nostivat esiin myös täysin uusia näkökulmia. Monikulttuurisen osaamisen merkitystä korostettiin muun muassa lapsen kotoutumisen, kulttuuri-identiteetin sekä osallisuuden tukemisen kautta. Tulokset vahvistavat tutkittavien erityisen monikulttuurisen ymmärryksen ja ammatillisuuden. Opettajankoulutukseen voisi tutkittavien mielestä kuulua konkreettisiakin kursseja monikulttuurisuuteen liittyen, mutta erityisen tärkeänä he kokivat monikulttuurisuuskasvatuksen, kuten suvaitsevaisuusopintojen, sisällyttämisen koulutukseen kaikille pakollisina. Tutkimuksessa ilmeni myös, että opettaja- ja opiskelijakunnan kulttuurinen moninaisuus on tavoiteltavaa.