Kehitynkö johtajana? hoitoalan palvelujohtajien kokemuksia oman osaamisen kehittymisestä

Tässä tutkimuksessa tutkittiin hoitoalalla työskentelevien palvelujohtajien kokemuksia siitä, mitkä tekijät edistävät heidän osaamisensa kehittymistä. Aihe on ajankohtainen, sillä hoitoalalla oli viime vuonna suuret lakot työehtosopimusneuvotteluiden riitautuessa. Lisäksi korona-aika nosti esiin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskimaa, Matti
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87451
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tutkittiin hoitoalalla työskentelevien palvelujohtajien kokemuksia siitä, mitkä tekijät edistävät heidän osaamisensa kehittymistä. Aihe on ajankohtainen, sillä hoitoalalla oli viime vuonna suuret lakot työehtosopimusneuvotteluiden riitautuessa. Lisäksi korona-aika nosti esiin hoitoalan tärkeyttä, mutta samalla lisäsi kuormaa hoitoalan työntekijöille. Tällöin hoitoalan ongelmat nousivat pinnalle valtakunnallisia uutisointeja myöten. Hoitoalan johtaminen on yksi merkittävistä tekijöistä, mikä vaikuttaa työhyvinvoinnin kautta alan vetovoimaan työmarkkinoilla, joten sen kehittämiseen liittyvän tiedon saannin voitiin sanoa olevan perusteltua. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joihin osallistui 8 palvelujohtajaa. Haastatteluiden analyysimenetelmänä käytettiin teemoittamista, jonka tuloksena löydettiin 9 pääteemaa, jotka edustivat palvelujohtajien osaamisen kehittymistä edistäviä tekijöitä. Tulosten perusteella tärkeimpänä lähtökohtana osaamisen kehittymiselle oli palvelujohtajan oma asenne haluta kehittyä ja selviytyä haasteista. Lisäksi tuloksissa korostuivat eri sosiaalisten ryhmien roolit palvelujohtajien osaamisen kehittymisessä. Näistä tärkeimpänä koettiin tukea antava esihenkilö ja vertaistuen saaminen muilta palvelujohtajilta. Tätä kaikkea tukivat organisaation tuki koulutuksiin ja tukipalvelut palvelujohtajille.