Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa tutkittiin hoitoalalla työskentelevien palvelujohtajien
kokemuksia siitä, mitkä tekijät edistävät heidän osaamisensa kehittymistä. Aihe
on ajankohtainen, sillä hoitoalalla oli viime vuonna suuret lakot
työehtosopimusneuvotteluiden riitautuessa. Lisäksi korona-aika nosti esiin
hoitoalan tärkeyttä, mutta samalla lisäsi kuormaa hoitoalan työntekijöille. Tällöin
hoitoalan ongelmat nousivat pinnalle valtakunnallisia uutisointeja myöten.
Hoitoalan johtaminen on yksi merkittävistä tekijöistä, mikä vaikuttaa
työhyvinvoinnin kautta alan vetovoimaan työmarkkinoilla, joten sen
kehittämiseen liittyvän tiedon saannin voitiin sanoa olevan perusteltua.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, joihin
osallistui 8 palvelujohtajaa. Haastatteluiden analyysimenetelmänä käytettiin
teemoittamista, jonka tuloksena löydettiin 9 pääteemaa, jotka edustivat
palvelujohtajien osaamisen kehittymistä edistäviä tekijöitä. Tulosten perusteella
tärkeimpänä lähtökohtana osaamisen kehittymiselle oli palvelujohtajan oma
asenne haluta kehittyä ja selviytyä haasteista. Lisäksi tuloksissa korostuivat eri
sosiaalisten ryhmien roolit palvelujohtajien osaamisen kehittymisessä. Näistä
tärkeimpänä koettiin tukea antava esihenkilö ja vertaistuen saaminen muilta
palvelujohtajilta. Tätä kaikkea tukivat organisaation tuki koulutuksiin ja
tukipalvelut palvelujohtajille.
|