Yritysmyyjien diskursseja asiantuntijuuden rakentumisesta uransa alussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli saada lisätietoa uransa alkuvaiheessa olevien yritysmyyjien asiantuntijuuden rakentumisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin yritysmyyjien diskursseja asiantuntijuuden rakentumisesta sekä esihenkilöille tuotettuja positioita asiantuntijuuden rakentumisen tukemisessa. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikola, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87438
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli saada lisätietoa uransa alkuvaiheessa olevien yritysmyyjien asiantuntijuuden rakentumisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin yritysmyyjien diskursseja asiantuntijuuden rakentumisesta sekä esihenkilöille tuotettuja positioita asiantuntijuuden rakentumisen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa sitouduttiin konstruktionistiseen tiedonkäsitykseen, ja osallistujina olivat uransa alkuvaiheessa olevat yritysmyyjät. Yritysmyyjät olivat työskennelleet alalla noin 1–3 vuotta. Aineisto kerättiin haastattelemalla yritysmyyjiä yksilöhaastatteluin hyödyntämällä etäyhteyksiä. Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana käytettiin diskurssianalyysia, jolloin aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti tulkitsevaa diskurssianalyysia hyödyntäen. Tutkimuksen keskeisimmäksi tulokseksi muodostui yritysmyyjien erilaiset diskurssit asiantuntijuutensa rakentumisesta. Asiantuntijuuden rakentumisesta puhuttiin kollektiivisena tiedon rakentumisena, kehittymishaluna sekä heikkona vaikutusvaltana. Näin ollen tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että uransa alkuvaiheessa olevat yritysmyyjät korostavat puheessaan asiantuntijuuden rakentumista erityisesti sen sosiokulttuurisessa kontekstissa työpaikalla jaettuna tietona sekä että yritysmyyjät kokevat halua ammatilliseen kasvuun ja työssä kehittymiseen, mutta kokevat etenkin alussa haasteellisena muun muassa informaatiotulvan sekä alan tietotaitojen vähäisen omaamisen. Tutkimuksesta ilmeni, että esihenkilö nähdään ensisijaisesti osallistuvana tukijana mutta myös välinpitämättömänä tukijana. Johtopäätöksenä esihenkilön tuki nähdään pääosin merkittävänä osana työssä kehittymistä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää poikkitieteellisesti muun muassa uransa alkuvaiheessa olevien henkilöiden perehdytyksessä, sillä tutkimuksen mukaan esimerkiksi kollegoiden vertaistuki sekä mentorointi voivat tukea asiantuntijuuden rakentumista. Toisaalta tutkimustuloksia voidaan hyödyntää asiantuntijuuden rakentumisen tukemisessa esihenkilötasolla, sillä tutkimuksen mukaan esihenkilön tuki on tärkeää uransa alkuvaiheessa olevien työntekijöiden osaamisen kehittämisessä.