Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa arviointi liikunnanopetuksessa

Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus formatiivisesta arvioinnista. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, onko formatiivisesta arvioinnista hyötyä oppilaiden oppimisen kannalta. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin formatiivista arviointia liikunnanopetuksessa. Kaiken k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pirinen, Aleksi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87434
_version_ 1826225807834480640
author Pirinen, Aleksi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pirinen, Aleksi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pirinen, Aleksi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pirinen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus formatiivisesta arvioinnista. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, onko formatiivisesta arvioinnista hyötyä oppilaiden oppimisen kannalta. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin formatiivista arviointia liikunnanopetuksessa. Kaiken kaikkiaan tarkoitus oli luoda kokonaiskuva formatiivisen arvioinnin mahdollisuuksista oppilaiden oppimisen tukena. Formatiivisella arvioinnilla tarkoitetaan arviointia, jonka tarkoituksena on auttaa oppilasta oppimaan. Formatiivinen arviointi ei ole sama asia kuin summatiivinen arviointi, joka puolestaan mittaa oppilaiden osaamista. Formatiivinen arviointi pyrkii tarjoamaan oppilaalle laadullista palautetta oppimisen edistämiseksi. Prosessiajattelu liittyy formatiiviseen arviointiin eli siinä mietitään oppimistavoitteet, nykyinen osaamistaso ja ne toimet, joita täytyy tehdä oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Formatiivisen arvioinnin eri avainstrategioita ovat tavoitetietoisuus, aktiviteettien suunnittelu, palautteenanto, vertaispalaute ja itsearviointi. Formatiivisen arvioinnin avulla pystytään edistämään oppilaiden osaamista. Erityisesti formatiivisesta arvioinnista hyötyvät heikoimmin pärjäävät oppilaat eli oppimiserot kaventuvat eri oppilaiden välillä. Kaikki formatiivisen arvioinnin eri avainstrategiat ovat tärkeitä oppilaiden oppimisen edistämiseksi ja todennäköistä on, että oppiminen on tehokkainta, kun kaikkia näitä eri strategioita hyödynnetään. Formatiivinen arviointi toimii myös liikunnanopetuksessa oppilaiden oppimisen tukena. Haasteena kuitenkin on, että formatiivisen arvioinnin täyttä potentiaalia ei hyödynnetä liikunnanopetuksessa. Liikunnanopettajat tarvitsevat tukea ja täydennyskoulutusta formatiivisen arvioinnin käyttömahdollisuuksista kouluissa. Toisaalta tarvetta on myös uudenlaiselle ajattelutavalle arviointikäytänteiden integroimisessa mukaan liikunnanopetukseen.
first_indexed 2023-06-05T20:31:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lounassalo, Irinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirinen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-05T11:21:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-05T11:21:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87434", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus formatiivisesta arvioinnista. Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko formatiivisesta arvioinnista hy\u00f6ty\u00e4 oppilaiden oppimisen kannalta. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkasteltiin yksityiskohtaisemmin formatiivista arviointia liikunnanopetuksessa. Kaiken kaikkiaan tarkoitus oli luoda kokonaiskuva formatiivisen arvioinnin mahdollisuuksista oppilaiden oppimisen tukena.\n\nFormatiivisella arvioinnilla tarkoitetaan arviointia, jonka tarkoituksena on auttaa oppilasta oppimaan. Formatiivinen arviointi ei ole sama asia kuin summatiivinen arviointi, joka puolestaan mittaa oppilaiden osaamista. Formatiivinen arviointi pyrkii tarjoamaan oppilaalle laadullista palautetta oppimisen edist\u00e4miseksi. Prosessiajattelu liittyy formatiiviseen arviointiin eli siin\u00e4 mietit\u00e4\u00e4n oppimistavoitteet, nykyinen osaamistaso ja ne toimet, joita t\u00e4ytyy tehd\u00e4 oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Formatiivisen arvioinnin eri avainstrategioita ovat tavoitetietoisuus, aktiviteettien suunnittelu, palautteenanto, vertaispalaute ja itsearviointi.\n\nFormatiivisen arvioinnin avulla pystyt\u00e4\u00e4n edist\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaiden osaamista. Erityisesti formatiivisesta arvioinnista hy\u00f6tyv\u00e4t heikoimmin p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4t oppilaat eli oppimiserot kaventuvat eri oppilaiden v\u00e4lill\u00e4. Kaikki formatiivisen arvioinnin eri avainstrategiat ovat t\u00e4rkeit\u00e4 oppilaiden oppimisen edist\u00e4miseksi ja todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4 on, ett\u00e4 oppiminen on tehokkainta, kun kaikkia n\u00e4it\u00e4 eri strategioita hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n. Formatiivinen arviointi toimii my\u00f6s liikunnanopetuksessa oppilaiden oppimisen tukena. Haasteena kuitenkin on, ett\u00e4 formatiivisen arvioinnin t\u00e4ytt\u00e4 potentiaalia ei hy\u00f6dynnet\u00e4 liikunnanopetuksessa. Liikunnanopettajat tarvitsevat tukea ja t\u00e4ydennyskoulutusta formatiivisen arvioinnin k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksista kouluissa. Toisaalta tarvetta on my\u00f6s uudenlaiselle ajattelutavalle arviointik\u00e4yt\u00e4nteiden integroimisessa mukaan liikunnanopetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-05T11:21:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-05T11:21:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formatiivinen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaispalaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palautteen antaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tavoitteiden asettelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306053495", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87434
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4450bc04-2527-41fa-8f4f-4e78c33de988\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306053495.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirinen, Aleksi Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa formatiivinen arviointi liikunnanopetus vertaispalaute palautteen antaminen tavoitteiden asettelu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 arviointi liikunta itsearviointi
title Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa
title_full Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa
title_fullStr Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa
title_short Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa
title_sort formatiivinen arviointi oppimista tukemassa arviointi liikunnanopetuksessa
title_sub arviointi liikunnanopetuksessa
title_txtP Formatiivinen arviointi oppimista tukemassa : arviointi liikunnanopetuksessa
topic formatiivinen arviointi liikunnanopetus vertaispalaute palautteen antaminen tavoitteiden asettelu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 arviointi liikunta itsearviointi
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arviointi formatiivinen arviointi itsearviointi liikunnanopetus liikunta palautteen antaminen tavoitteiden asettelu vertaispalaute
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87434 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053495
work_keys_str_mv AT pirinenaleksi formatiivinenarviointioppimistatukemassaarviointiliikunnanopetuksessa