Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja millaisia mielipahan tunteita varhaiskasvatusikäiset lapset kokevat varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yksityiskohtaisemmin, millaisista peloista varhaiskasvatusikäiset lapset kertovat sar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Järvinen, Iida, Ruuhimäki, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87430
_version_ 1828193040123035648
author Järvinen, Iida Ruuhimäki, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Järvinen, Iida Ruuhimäki, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Järvinen, Iida Ruuhimäki, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Järvinen, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja millaisia mielipahan tunteita varhaiskasvatusikäiset lapset kokevat varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yksityiskohtaisemmin, millaisista peloista varhaiskasvatusikäiset lapset kertovat sarjakuvien ja sadutusten avulla. Tutkimuksessa on käytetty Tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatuk-seen (TUIKKU) -hankkeen valmista aineistoa. Hankkeen tutkijat ovat keränneet aineiston keväällä 2022. Tämän tutkielman aineisto koostui havainnointiaineistosta, Kurja päivä -piirustuksista sekä pelkosarjakuvista ja -sadutuksista. Sekä TUIKKU-hankkeessa että pro gradu -tutkielmassa on hyödynnetty Alison Clarkin mosaiikkilähestymistapaa (Mosaic approach). Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkielman tulosten mukaan eniten mielipahan tunteita saivat aikaan tilanteet, joissa lapsen omat taidot eivät riittäneet, lapsi ei saanut tehdä niin kuin olisi itse halunnut tai leikistä aiheutui mielipahaa. Mielipahan tunteista surun tunne oli yleisin ja sitä aiheutui usein muun muassa ikävästä tai kiusatuksi tulemisesta. Seuraavaksi yleisin mielipahan tunne oli vihan tunne, jota aiheuttivat erilaiset sosiaaliset tilanteet, esimerkiksi leikkikavereiden kanssa. Pelon tunnetta puolestaan ei tutkimuksen mukaan ilmennyt juurikaan varhaiskasvatuksen arjessa. Lapset kuitenkin pelkäsivät epätodellisia asioita, kuten kummituksia tai luontoa ja luonnon ilmiöitä, kuten ukkosta. Pelon tunteeseen auttoi selvästi parhaiten aikuisen antama turva. Varhaiskasvatusikäiset lapset kokevat siis monenlaisia mielipahan tunteita varhaiskasvatuksen arjen erilaisissa tilanteissa.
first_indexed 2023-06-05T20:31:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sev\u00f3n, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvinen, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruuhim\u00e4ki, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-05T11:01:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-05T11:01:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87430", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisissa tilanteissa ja millaisia mielipahan tunteita varhaiskasvatusik\u00e4iset lapset kokevat varhaiskasvatuksen arjessa. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkastellaan yksityiskohtaisemmin, millaisista peloista varhaiskasvatusik\u00e4iset lapset kertovat sarjakuvien ja sadutusten avulla. \nTutkimuksessa on k\u00e4ytetty Tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatuk-seen (TUIKKU) -hankkeen valmista aineistoa. Hankkeen tutkijat ovat ker\u00e4nneet aineiston kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. T\u00e4m\u00e4n tutkielman aineisto koostui havainnointiaineistosta, Kurja p\u00e4iv\u00e4 -piirustuksista sek\u00e4 pelkosarjakuvista ja -sadutuksista. Sek\u00e4 TUIKKU-hankkeessa ett\u00e4 pro gradu -tutkielmassa on hy\u00f6dynnetty Alison Clarkin mosaiikkil\u00e4hestymistapaa (Mosaic approach). Tutkimusaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en. \nTutkielman tulosten mukaan eniten mielipahan tunteita saivat aikaan tilanteet, joissa lapsen omat taidot eiv\u00e4t riitt\u00e4neet, lapsi ei saanut tehd\u00e4 niin kuin olisi itse halunnut tai leikist\u00e4 aiheutui mielipahaa. Mielipahan tunteista surun tunne oli yleisin ja sit\u00e4 aiheutui usein muun muassa ik\u00e4v\u00e4st\u00e4 tai kiusatuksi tulemisesta. Seuraavaksi yleisin mielipahan tunne oli vihan tunne, jota aiheuttivat erilaiset sosiaaliset tilanteet, esimerkiksi leikkikavereiden kanssa. Pelon tunnetta puolestaan ei tutkimuksen mukaan ilmennyt juurikaan varhaiskasvatuksen arjessa. Lapset kuitenkin pelk\u00e4siv\u00e4t ep\u00e4todellisia asioita, kuten kummituksia tai luontoa ja luonnon ilmi\u00f6it\u00e4, kuten ukkosta. Pelon tunteeseen auttoi selv\u00e4sti parhaiten aikuisen antama turva. Varhaiskasvatusik\u00e4iset lapset kokevat siis monenlaisia mielipahan tunteita varhaiskasvatuksen arjen erilaisissa tilanteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-05T11:01:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-05T11:01:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielipaha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306053491", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87430
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:23Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cdc6d711-4ec7-464f-aee9-40acfa52b806\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306053491.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvinen, Iida Ruuhimäki, Anna Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa mielipaha Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus tunteet tunnetaidot pelko
title Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa
title_full Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa
title_fullStr Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa
title_full_unstemmed Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa
title_short Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa
title_sort lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa
title_txtP Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa
topic mielipaha Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus tunteet tunnetaidot pelko
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus mielipaha pelko tunnetaidot tunteet varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87430 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053491
work_keys_str_mv AT järvineniida lastenmielipahantunteetvarhaiskasvatuksenarjessa