Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa

Lisätyn todellisuuden mobiilisovellusten (engl. mobile augmented reality, MAR) käyttö verkkokaupoissa markkinoinnin tukena ja asiakaskokemuksien rikastamisen välineenä on lisääntynyt nopeasti. Tästä huolimatta MAR-sovellusten käyttäjäkokemusta on tutkittu tähän asti vain teknisestä näkökulmasta. Yl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jussila, Jenni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87425
_version_ 1828193040097869824
author Jussila, Jenni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jussila, Jenni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jussila, Jenni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jussila, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Lisätyn todellisuuden mobiilisovellusten (engl. mobile augmented reality, MAR) käyttö verkkokaupoissa markkinoinnin tukena ja asiakaskokemuksien rikastamisen välineenä on lisääntynyt nopeasti. Tästä huolimatta MAR-sovellusten käyttäjäkokemusta on tutkittu tähän asti vain teknisestä näkökulmasta. Yleinen käsitys kirjallisuudessa on, että käyttäjäkokemuksen keskiössä ovat tunteet, mikä tekee emotionaalisen käyttäjäkokemuksen tutkimisesta ajankohtaista ja tärkeää lisätyn todellisuuden kontekstissa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin lisätyn todellisuuden mobiilisovelluksen emotionaalista käyttäjäkokemusta. Tutkimuksessa käytettävä MAR-sovellus toimii kuluttajaelektroniikan verkkokaupan yhteydessä tuotesivuilla. Tutkimuksen teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jolla esiteltiin aiempaa tutkimusta liittyen lisätyn todellisuuden käyttäjäkokemukseen sekä luotiin viitekehys empiiriselle osuudelle. Tutkimuksen viitekehyksenä toimi pragmaattishedonistinen näkökulma käyttäjäkokemukseen, johon empiirinen osuus pohjautui. Empiirinen osuus toteutettiin laadullisin menetelmin MAR-sovelluksen käyttäjätestauksella, puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja reaktiokorteilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä tunteita sovelluksen käyttö herättää ja täten lisätä ymmärrystä emotionaalisen käyttäjäkokemuksen muodostumisesta MAR-sovelluksissa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että emotionaalinen käyttäjäkokemus syntyy käyttäjän käsityksistä pragmaattisista ja hedonistista ominaisuuksista. Vuorovaikutukseen vaikuttavat käyttäjä, järjestelmä ja konteksti. Empiirisen osuuden käyttäjätestauksesta ja haastatteluista selvisi, että MAR-sovellus herättää hyvin tasaisesti sekä negatiivisia että positiivisia tunteita. Negatiivisia tunteita, kuten turhautumista ja ärsyyntymistä kumpusi pääasiassa pragmaattisista ominaisuuksista. Positiivisista tunteista erityisesti kiinnostus ja yllätyksellisyys korostuivat hedonististen ominaisuuksien kuvailussa. Tuloksista huomattiin myös, että ominaisuuksien painotukset vaihtelevat käytön aikana. Tutkimus tarjoaa tietoa lisätyn todellisuuden emotionaalisen käyttäjäkokemuksen muodostumisesta sekä edistää MAR-sovellusten kokonaisvaltaista käyttäjäkokemussuunnittelua. The use of mobile augmented reality (MAR) applications in online shopping to support marketing and enrich the customer experience has increased rapidly. Nevertheless, user experience of MAR applications has so far only been studied from a technical perspective. A general perception in literature is that emotions are at the heart of user experience, which makes exploring the emotional user experience topical and important in the context of augmented reality. This master’s thesis explored the emotional user experience of an augmented reality mobile application. The MAR application used in the study operates on product pages of a consumer electronics online store. The theoretical part of the study was conducted as a literature review, which elucidated previous research related to augmented reality user experience and created a theoretical framework for the empirical part. The theoretical framework of the study is a pragmatic hedonic perspective on user experience which the empirical part was based on. The empirical part was carried out using qualitative methods which were user testing of the MAR application, semi-structured interviews, and reaction cards. The purpose of the study was to unravel the emotions that the use of the application evokes and thus to increase the understanding of how the emotional user experience of MAR applications is formed. The results of the study indicated that the emotional user experience arises from the user's perceptions of pragmatic and hedonistic qualities. Interaction is influenced by the user, the system, and the context. User testing and interviews showed that the MAR application very evenly evokes both negative and positive emotions. Negative emotions, such as frustration and irritation stemmed mainly from pragmatic qualities. Positive emotions, especially interest and surprise were emphasized in the description of hedonistic qualities. The results also showed that the evaluations of the qualities vary during use. The study adds to the body of knowledge on the formation of the emotional user experience of augmented reality and promotes comprehensive user experience design of MAR applications.
first_indexed 2023-06-05T20:31:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Per\u00e4l\u00e4, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jussila, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-05T10:40:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-05T10:40:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lis\u00e4tyn todellisuuden mobiilisovellusten (engl. mobile augmented reality, MAR) k\u00e4ytt\u00f6 verkkokaupoissa markkinoinnin tukena ja asiakaskokemuksien \nrikastamisen v\u00e4lineen\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt nopeasti. T\u00e4st\u00e4 huolimatta MAR-sovellusten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta on tutkittu t\u00e4h\u00e4n asti vain teknisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Yleinen k\u00e4sitys kirjallisuudessa on, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen keski\u00f6ss\u00e4 ovat tunteet, mik\u00e4 tekee emotionaalisen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tutkimisesta ajankohtaista ja t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lis\u00e4tyn todellisuuden kontekstissa. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin lis\u00e4tyn todellisuuden mobiilisovelluksen emotionaalista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta. Tutkimuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 MAR-sovellus toimii kuluttajaelektroniikan verkkokaupan yhteydess\u00e4 tuotesivuilla. Tutkimuksen teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jolla esiteltiin aiempaa tutkimusta liittyen lis\u00e4tyn todellisuuden k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen sek\u00e4 luotiin viitekehys empiiriselle osuudelle. Tutkimuksen viitekehyksen\u00e4 toimi \npragmaattishedonistinen n\u00e4k\u00f6kulma k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen, johon empiirinen \nosuus pohjautui. Empiirinen osuus toteutettiin laadullisin menetelmin MAR-sovelluksen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4testauksella, puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja reaktiokorteilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 tunteita sovelluksen k\u00e4ytt\u00f6 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 ja t\u00e4ten lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 emotionaalisen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumisesta MAR-sovelluksissa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 emotionaalinen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus syntyy k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n k\u00e4sityksist\u00e4 pragmaattisista ja hedonistista ominaisuuksista. Vuorovaikutukseen vaikuttavat k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4, j\u00e4rjestelm\u00e4 ja konteksti. Empiirisen osuuden k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4testauksesta ja haastatteluista selvisi, ett\u00e4 MAR-sovellus her\u00e4tt\u00e4\u00e4 hyvin tasaisesti sek\u00e4 negatiivisia ett\u00e4 positiivisia tunteita. Negatiivisia tunteita, kuten turhautumista ja \u00e4rsyyntymist\u00e4 kumpusi p\u00e4\u00e4asiassa pragmaattisista ominaisuuksista. Positiivisista tunteista erityisesti kiinnostus ja yll\u00e4tyksellisyys korostuivat hedonististen ominaisuuksien kuvailussa. Tuloksista huomattiin my\u00f6s, ett\u00e4 ominaisuuksien painotukset vaihtelevat k\u00e4yt\u00f6n aikana. Tutkimus tarjoaa tietoa lis\u00e4tyn todellisuuden emotionaalisen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumisesta sek\u00e4 edist\u00e4\u00e4 MAR-sovellusten kokonaisvaltaista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemussuunnittelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The use of mobile augmented reality (MAR) applications in online shopping to support marketing and enrich the customer experience has increased rapidly. Nevertheless, user experience of MAR applications has so far only been studied from a technical perspective. A general perception in literature is that emotions are at the heart of user experience, which makes exploring the emotional user experience topical and important in the context of augmented reality. This master\u2019s thesis explored the emotional user experience of an augmented reality mobile application. The MAR application used in the study operates on product pages of a consumer electronics online store. The theoretical part of the study was conducted as a literature review, which elucidated previous research related to augmented reality user experience and created a theoretical framework for the empirical part. The theoretical framework of the study is a pragmatic hedonic perspective on user experience which the empirical part was based on. The empirical part was carried out using qualitative methods which were user testing of the MAR application, semi-structured interviews, and reaction cards. The purpose of the study was to unravel the emotions that the use of the application evokes and thus to increase the understanding of how the emotional user experience of MAR applications is formed. The results of the study indicated that the emotional user experience arises from the user's perceptions of pragmatic and hedonistic qualities. Interaction is influenced by the user, the system, and the context. User testing and interviews showed that the MAR application very evenly evokes both negative and positive emotions. Negative emotions, such as frustration and irritation stemmed mainly from pragmatic qualities. Positive emotions, especially interest and surprise were emphasized in the description of hedonistic qualities. The results also showed that the evaluations of the qualities vary during use. The study adds to the body of knowledge on the formation of the emotional user experience of augmented reality and promotes comprehensive user experience design of MAR applications.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-05T10:40:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-05T10:40:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lis\u00e4tyn todellisuuden emotionaalinen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306053486", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lis\u00e4tty todellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87425
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:11Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e167891-92f6-4955-bdeb-b1b4d77c1f5f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306053486.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jussila, Jenni Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys tunteet käyttäjäkokemus lisätty todellisuus
title Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
title_full Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
title_fullStr Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
title_full_unstemmed Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
title_short Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
title_sort lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
title_txtP Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys tunteet käyttäjäkokemus lisätty todellisuus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käytettävyys käyttäjäkokemus lisätty todellisuus tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87425 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053486
work_keys_str_mv AT jussilajenni lisätyntodellisuudenemotionaalinenkäyttäjäkokemuskuluttajaelektroniikanverkkokaupas