“For how long will teachers endure?” representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic

Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, myös opettajien esittämisessä ja representaatiossa. Media sekä luo representaatio...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kousa, Juha-Pekka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87422
_version_ 1828193040092626944
author Kousa, Juha-Pekka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kousa, Juha-Pekka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kousa, Juha-Pekka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kousa, Juha-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, myös opettajien esittämisessä ja representaatiossa. Media sekä luo representaatioita että heijastelee yhteiskunnan arvoja ja niiden muutoksia. Opettajat ovatkin yhteiskunnallisesti merkittävä ammattikunta koulutusasemansa takia, mutta myös siksi, että jokaisella on tai on ollut henkilökohtaisia kokemuksia opettajista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia representaatioita opettajista mediassa luodaan. Selvitys tarkastelee kolmen sanomalehden, Helsingin Sanomien, The Indian Expressin ja The Washington Postin, otsikoita kahdella ajanjaksolla: ennen ja jälkeen Covid-19-pandemian alun. Otsikoita analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen ja sosiaalisten toimijoiden mallin avulla. Otsikoita tarkasteltiin sekä sanatasolla että laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Erityistä huomiota kiinnitettiin sukupuolien representaatioeroihin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opettajat esitetään pääosin ammattiryhmänä ja harvemmin yksilöinä. Opettajat olivat otsikoissa enimmäkseen passiivia toimijoita, jotka esitettiin suhteessa koulutusorganisaatioon. Sukupuolittunut representaatio oli ennakoitua vähäisempää, eikä mediassa esitetty opettamista niin feminiinisenä alana, kuin mitä opettajien sukupuolijakauma voisi antaa odottaa. Pandemia muutti opettajien representaatiota, muttei lisännyt opettajien sankaridiskurssia, vaan vahvisti opettajien esittämistä passiivisina ryhminä. Havaintojen perusteella voidaan todeta, että vaikka opettajien representaatio on mediassa pääasiassa melko positiivista, jäävät opettajat usein oppilaitosten ja jopa oppilaiden varjoon. Opettajien representaatiotapojen tiedostaminen voi auttaa selittämään ja myös vaikuttaa siihen, miten opettajia arvostetaan. Samalla muutokset representaatiossa tuovat esiin ammattiin liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia.
first_indexed 2023-06-05T20:31:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kousa, Juha-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-05T10:25:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-05T10:25:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87422", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajat ovat ammattikuntana ryhm\u00e4, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. N\u00e4iden kokemusten perusteella ihmiset luovat k\u00e4sityksen siit\u00e4, millaisia opettajat ovat. My\u00f6s medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, my\u00f6s opettajien esitt\u00e4misess\u00e4 ja representaatiossa. Media sek\u00e4 luo representaatioita ett\u00e4 heijastelee yhteiskunnan arvoja ja niiden muutoksia. Opettajat ovatkin yhteiskunnallisesti merkitt\u00e4v\u00e4 ammattikunta koulutusasemansa takia, mutta my\u00f6s siksi, ett\u00e4 jokaisella on tai on ollut henkil\u00f6kohtaisia kokemuksia opettajista.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia representaatioita opettajista mediassa luodaan. Selvitys tarkastelee kolmen sanomalehden, Helsingin Sanomien, The Indian Expressin ja The Washington Postin, otsikoita kahdella ajanjaksolla: ennen ja j\u00e4lkeen Covid-19-pandemian alun. Otsikoita analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen ja sosiaalisten toimijoiden mallin avulla. Otsikoita tarkasteltiin sek\u00e4 sanatasolla ett\u00e4 laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Erityist\u00e4 huomiota kiinnitettiin sukupuolien representaatioeroihin.\n\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opettajat esitet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4osin ammattiryhm\u00e4n\u00e4 ja harvemmin yksil\u00f6in\u00e4. Opettajat olivat otsikoissa enimm\u00e4kseen passiivia toimijoita, jotka esitettiin suhteessa koulutusorganisaatioon. Sukupuolittunut representaatio oli ennakoitua v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4, eik\u00e4 mediassa esitetty opettamista niin feminiinisen\u00e4 alana, kuin mit\u00e4 opettajien sukupuolijakauma voisi antaa odottaa. Pandemia muutti opettajien representaatiota, muttei lis\u00e4nnyt opettajien sankaridiskurssia, vaan vahvisti opettajien esitt\u00e4mist\u00e4 passiivisina ryhmin\u00e4.\n\nHavaintojen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 vaikka opettajien representaatio on mediassa p\u00e4\u00e4asiassa melko positiivista, j\u00e4\u00e4v\u00e4t opettajat usein oppilaitosten ja jopa oppilaiden varjoon. Opettajien representaatiotapojen tiedostaminen voi auttaa selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja my\u00f6s vaikuttaa siihen, miten opettajia arvostetaan. Samalla muutokset representaatiossa tuovat esiin ammattiin liittyvi\u00e4 yhteiskunnallisia muutoksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-05T10:25:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-05T10:25:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feminist critical discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender representation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "media analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social actors analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cFor how long will teachers endure?\u201d : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306053483", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87422
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:39Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b21c85e-bfc7-485e-97f2-3eecb0912638\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306053483.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kousa, Juha-Pekka “For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic feminist critical discourse analysis gender representation media analysis social actors analysis Englannin kieli English 301 sukupuoli diskurssianalyysi opettajat representaatio gender discourse analysis teachers representation (mental objects)
title “For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
title_full “For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
title_fullStr “For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic “For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
title_full_unstemmed “For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic “For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
title_short “For how long will teachers endure?”
title_sort for how long will teachers endure representations of teachers in newspaper headlines preand mid pandemic
title_sub representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
title_txtP “For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
topic feminist critical discourse analysis gender representation media analysis social actors analysis Englannin kieli English 301 sukupuoli diskurssianalyysi opettajat representaatio gender discourse analysis teachers representation (mental objects)
topic_facet 301 Englannin kieli English discourse analysis diskurssianalyysi feminist critical discourse analysis gender gender representation media analysis opettajat representaatio representation (mental objects) social actors analysis sukupuoli teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87422 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053483
work_keys_str_mv AT kousajuhapekka forhowlongwillteachersendurerepresentationsofteachersinnewspaperheadlinespreandmi