“For how long will teachers endure?” representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic

Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, myös opettajien esittämisessä ja representaatiossa. Media sekä luo representaatio...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kousa, Juha-Pekka
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87422
Kuvaus
Yhteenveto:Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, myös opettajien esittämisessä ja representaatiossa. Media sekä luo representaatioita että heijastelee yhteiskunnan arvoja ja niiden muutoksia. Opettajat ovatkin yhteiskunnallisesti merkittävä ammattikunta koulutusasemansa takia, mutta myös siksi, että jokaisella on tai on ollut henkilökohtaisia kokemuksia opettajista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia representaatioita opettajista mediassa luodaan. Selvitys tarkastelee kolmen sanomalehden, Helsingin Sanomien, The Indian Expressin ja The Washington Postin, otsikoita kahdella ajanjaksolla: ennen ja jälkeen Covid-19-pandemian alun. Otsikoita analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen ja sosiaalisten toimijoiden mallin avulla. Otsikoita tarkasteltiin sekä sanatasolla että laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Erityistä huomiota kiinnitettiin sukupuolien representaatioeroihin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opettajat esitetään pääosin ammattiryhmänä ja harvemmin yksilöinä. Opettajat olivat otsikoissa enimmäkseen passiivia toimijoita, jotka esitettiin suhteessa koulutusorganisaatioon. Sukupuolittunut representaatio oli ennakoitua vähäisempää, eikä mediassa esitetty opettamista niin feminiinisenä alana, kuin mitä opettajien sukupuolijakauma voisi antaa odottaa. Pandemia muutti opettajien representaatiota, muttei lisännyt opettajien sankaridiskurssia, vaan vahvisti opettajien esittämistä passiivisina ryhminä. Havaintojen perusteella voidaan todeta, että vaikka opettajien representaatio on mediassa pääasiassa melko positiivista, jäävät opettajat usein oppilaitosten ja jopa oppilaiden varjoon. Opettajien representaatiotapojen tiedostaminen voi auttaa selittämään ja myös vaikuttaa siihen, miten opettajia arvostetaan. Samalla muutokset representaatiossa tuovat esiin ammattiin liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia.