Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien ja ystävien nuorten urheilulle osoittamaa sosiaalista tukea kaksoisuran urheilulukiovaiheessa. Lisäksi tutkimme urheilulukiolaisten kokemuksia vanhempien urheilulle osoittamasta painostuksesta. Tutkimme urheilulukiolaisten saamaa sosiaalista tuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koskela, Aleksi, Karanta, Jalmari
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87413
_version_ 1826225779514540032
author Koskela, Aleksi Karanta, Jalmari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskela, Aleksi Karanta, Jalmari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskela, Aleksi Karanta, Jalmari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskela, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien ja ystävien nuorten urheilulle osoittamaa sosiaalista tukea kaksoisuran urheilulukiovaiheessa. Lisäksi tutkimme urheilulukiolaisten kokemuksia vanhempien urheilulle osoittamasta painostuksesta. Tutkimme urheilulukiolaisten saamaa sosiaalista tukea tarkastelemalla eroja sukupuolten, vuosiluokkien, urheilullisen tason ja urheilulajien välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin miten vanhempien sosiaalisen tuen tai painostuksen sekä ystävien sosiaalisen tuen eri muodot ovat yhteydessä urheilulukiolaisten kokemaan tukeen tai painostukseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tässä tutkielmassa käytimme Sosiaalisen lähipiirin yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon –tutkimuksen kyselyaineiston osaa, joka kerättiin urheilulukiolaisista keväällä 2021. Lopullisessa aineistossa oli mukana 913 urheilulukiolaista 13 eri urheilulukiosta. Vanhempien osoittamaa tukea ja painostusta mitattiin Parental Involvement In Sport Questionnaire (PISQ) – mittarin suomennettua versiota ja ystävien osoittamaa tukea LIITU-tutkimuksessa käytetyllä mittarilla. Tulokset osoittivat että, urheilulukiolaisten kokivat saavansa paljon sosiaalista tukea niin vanhemmilta kuin ystäviltä. Vanhempien painostuksen urheilulukiolaiset kokivat verrattain vähäiseksi. Urheilulukiolaisista pojat kokivat vanhemmiltaan urheilussa enemmän painostusta tyttöihin verrattuna. Pojat kokivat saavansa myös enemmän sosiaalista tukea ystäviltään kuin tytöt. Yksilö- ja joukkuelajien välisessä tarkastelussa havaittiin, että joukkuelajien urheilijat kokivat saavansa enemmän sosiaalista tukea ystäviltään kuin yksilölajien harrastajat. Vanhempien tuen eri muodoista emotionaalinen tuki oli voimakkaimmin yhteydessä urheilulukiolaisten kokemaan tuen kokonaismäärään. Urheilulukiolaisten vanhempien tulisikin ymmärtää emotionaalisen tuen tärkeys, koska myös aiemmissa tutkimuksissa sen on havaittu olevan tärkeä sosiaalisen tuen muoto. Sosiaalisen tuen osalta eniten eroja havaittiin sukupuolten ja lajien välillä. Tämä tulee ottaa huomioon tulevaisuudessa, jotta eroja sosiaalisen tuen määrässä sukupuolten ja lajien välillä saataisiin pienennettyä. The aim of this thesis was to examine parental and peer social support in sport during the sports high school phase of dual career. In addition, we examined sports high school students' perceptions about parental pressure in sport. Social support was examined based on gender, grade, athletic standard and sport. In addition, we examined how different forms of parental social support and pressure as well as peer support correlated on support and pressure perceived by sports high school students. This was a quantitative research. In this research we used a part of a questionnaire which was used in an earlier Sosiaalisen lähipiirin yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon- research. The data was collected from sports high school students earlier in spring 2021. The final sample included 913 sports high school students from 13 different sports high schools. Parental support and pressure were measured using a Finnish version of Parental Involvement in Sport Questionnaire (PISQ) and peer support was measured with questionnaire from LIITU- research. The high amount of social support from parents and peers was one of the key findings in our research. Respectively, sports high school students perceived parental pressure as relatively low. Among sports high school students, boys perceived more parental pressure in sports compared to girls. Boys also perceived getting more support from peers than girls. When comparing individual- and team sports, the results showed that team sport athletes perceived getting more social support from their peers than individual athletes. Regarding parental support, emotional support was most strongly correlated on perceived support. The importance of emotional support should be emphasized to parents of sports high school students, because earlier studies also show that it is an important dimension of social support. Among the variables examined, most differences were found between gender and sport. This needs to be considered in the future so that differences in support could be made smaller.
first_indexed 2023-06-05T20:31:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karanta, Jalmari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-05T09:50:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-05T09:50:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87413", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 vanhempien ja yst\u00e4vien nuorten urheilulle osoittamaa sosiaalista tukea kaksoisuran urheilulukiovaiheessa. Lis\u00e4ksi tutkimme urheilulukiolaisten kokemuksia vanhempien urheilulle osoittamasta painostuksesta. Tutkimme urheilulukiolaisten saamaa sosiaalista tukea tarkastelemalla eroja sukupuolten, vuosiluokkien, urheilullisen tason ja urheilulajien v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin miten vanhempien sosiaalisen tuen tai painostuksen sek\u00e4 yst\u00e4vien sosiaalisen tuen eri muodot ovat yhteydess\u00e4 urheilulukiolaisten kokemaan tukeen tai painostukseen.\n \nTutkimus oli kvantitatiivinen eli m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen tutkimus. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4ytimme Sosiaalisen l\u00e4hipiirin yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon \u2013tutkimuksen kyselyaineiston osaa, joka ker\u00e4ttiin urheilulukiolaisista kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021. Lopullisessa aineistossa oli mukana 913 urheilulukiolaista 13 eri urheilulukiosta. Vanhempien osoittamaa tukea ja painostusta mitattiin Parental Involvement In Sport Questionnaire (PISQ) \u2013 mittarin suomennettua versiota ja yst\u00e4vien osoittamaa tukea LIITU-tutkimuksessa k\u00e4ytetyll\u00e4 mittarilla.\n\nTulokset osoittivat ett\u00e4, urheilulukiolaisten kokivat saavansa paljon sosiaalista tukea niin vanhemmilta kuin yst\u00e4vilt\u00e4. Vanhempien painostuksen urheilulukiolaiset kokivat verrattain v\u00e4h\u00e4iseksi. Urheilulukiolaisista pojat kokivat vanhemmiltaan urheilussa enemm\u00e4n painostusta tytt\u00f6ihin verrattuna. Pojat kokivat saavansa my\u00f6s enemm\u00e4n sosiaalista tukea yst\u00e4vilt\u00e4\u00e4n kuin tyt\u00f6t. Yksil\u00f6- ja joukkuelajien v\u00e4lisess\u00e4 tarkastelussa havaittiin, ett\u00e4 joukkuelajien urheilijat kokivat saavansa enemm\u00e4n sosiaalista tukea yst\u00e4vilt\u00e4\u00e4n kuin yksil\u00f6lajien harrastajat.\n\nVanhempien tuen eri muodoista emotionaalinen tuki oli voimakkaimmin yhteydess\u00e4 urheilulukiolaisten kokemaan tuen kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Urheilulukiolaisten vanhempien tulisikin ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 emotionaalisen tuen t\u00e4rkeys, koska my\u00f6s aiemmissa tutkimuksissa sen on havaittu olevan t\u00e4rke\u00e4 sosiaalisen tuen muoto. Sosiaalisen tuen osalta eniten eroja havaittiin sukupuolten ja lajien v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tulee ottaa huomioon tulevaisuudessa, jotta eroja sosiaalisen tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 sukupuolten ja lajien v\u00e4lill\u00e4 saataisiin pienennetty\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this thesis was to examine parental and peer social support in sport during the sports high school phase of dual career. In addition, we examined sports high school students' perceptions about parental pressure in sport. Social support was examined based on gender, grade, athletic standard and sport. In addition, we examined how different forms of parental social support and pressure as well as peer support correlated on support and pressure perceived by sports high school students. \n\nThis was a quantitative research. In this research we used a part of a questionnaire which was used in an earlier Sosiaalisen l\u00e4hipiirin yhteys urheilulukiolaisten urheilumotivaatioon- research. The data was collected from sports high school students earlier in spring 2021. The final sample included 913 sports high school students from 13 different sports high schools. Parental support and pressure were measured using a Finnish version of Parental Involvement in Sport Questionnaire (PISQ) and peer support was measured with questionnaire from LIITU- research. \n \nThe high amount of social support from parents and peers was one of the key findings in our research. Respectively, sports high school students perceived parental pressure as relatively low. Among sports high school students, boys perceived more parental pressure in sports compared to girls. Boys also perceived getting more support from peers than girls. When comparing individual- and team sports, the results showed that team sport athletes perceived getting more social support from their peers than individual athletes. \n\nRegarding parental support, emotional support was most strongly correlated on perceived support. The importance of emotional support should be emphasized to parents of sports high school students, because earlier studies also show that it is an important dimension of social support. Among the variables examined, most differences were found between gender and sport. This needs to be considered in the future so that differences in support could be made smaller.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-05T09:50:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-05T09:50:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoisura", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien ja yst\u00e4vien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306053475", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "painostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilulukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87413
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1342162c-521a-480d-a128-56af3c0f04e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306053475.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskela, Aleksi Karanta, Jalmari Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa kaksoisura Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ystävät painostus sosiaalinen tuki vanhemmat urheilulukiot
title Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
title_full Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
title_fullStr Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
title_full_unstemmed Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
title_short Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
title_sort vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
title_txtP Vanhempien ja ystävien sosiaalinen tuki nuorten urheilulle kaksoisuran urheilulukiovaiheessa
topic kaksoisura Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ystävät painostus sosiaalinen tuki vanhemmat urheilulukiot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kaksoisura painostus sosiaalinen tuki urheilulukiot vanhemmat ystävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87413 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053475
work_keys_str_mv AT koskelaaleksi vanhempienjaystäviensosiaalinentukinuortenurheilullekaksoisuranurheilulukiovaihees