Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen

Yhteisbrändäys on nopeasti kasvava ja kehittyvä markkinointistrategia, jonka avulla on mahdollista saavuttaa monipuolisia liiketoiminnan tavoitteita ja erottautua kilpailijoista. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan arvioon toimialat ylittävästä yhteisbrändiku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silokangas, Peppi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87400
_version_ 1826225713514020864
author Silokangas, Peppi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Silokangas, Peppi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Silokangas, Peppi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Silokangas, Peppi
datasource_str_mv jyx
description Yhteisbrändäys on nopeasti kasvava ja kehittyvä markkinointistrategia, jonka avulla on mahdollista saavuttaa monipuolisia liiketoiminnan tavoitteita ja erottautua kilpailijoista. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan arvioon toimialat ylittävästä yhteisbrändikumppanuudesta ja vaikuttaako syntynyt arvio kuluttajan aikomukseen ostaa yhteisbrändättyjä tuotteita. Aiemman kirjallisuuden perusteella voitiin määrittää neljä keskeistä kuluttajan yhteisbrändiarvioon yhdistettyä tekijää; kuluttajan asenne kumpaakin kumppanibrändiä kohtaan, kumppanibrändien yhtenäisyys, tarjonnan tuottamisen haastavuus sekä tarjonnan innovatiivisuus. Näiden muuttujien välisiä suhteita tutkittiin kvantitatiivisin menetelmin sähköisen kyselylomakkeen avulla, jonka perustana toimi Novitan ja Fazerin yhteisbrändikumppanuus. Tutkimuksen otos koostui käsityöharrastajista ja kyselyyn vastasi 1284 henkilöä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuluttajan asenne kumpaakin kumppanibrändiä kohtaan, kumppanibrändien yhtenäisyys, tarjonnan tuottamisen haastavuus sekä tarjonnan innovatiivisuus vaikuttavat positiivisesti kuluttajan arvioon yhteisbrändikumppanuudesta. Erityisesti yhtenäisyyden ja innovatiivisuuden yhteys kuluttajan arvioon oli keskeinen. Tulosten perusteella voitiin myös todeta, että kuluttajan yhteisbrändiarviolla on positiivinen vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen. Tulosten valossa voidaan sanoa, että toimialoiltaan erilaiset brändit voivat muodostaa menestyksekkään yhteisbrändikumppanuuden, jos näiden väliltä löytyy lähtökohtaisesti jonkinlaista yhtenäisyyttä, minkä pohjalle kumppanuus voidaan rakentaa. Lisäksi tuotekehityksessä tulisi näkyä innovatiivinen ote, jotta kaksi brändiä voidaan yhdistää toisiinsa kiinnostavalla tavalla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Silokangas, Peppi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-02T06:23:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-02T06:23:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87400", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteisbr\u00e4nd\u00e4ys on nopeasti kasvava ja kehittyv\u00e4 markkinointistrategia, jonka avulla on\nmahdollista saavuttaa monipuolisia liiketoiminnan tavoitteita ja erottautua kilpailijoista. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat kuluttajan arvioon toimialat ylitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisbr\u00e4ndikumppanuudesta ja vaikuttaako syntynyt arvio\nkuluttajan aikomukseen ostaa yhteisbr\u00e4nd\u00e4ttyj\u00e4 tuotteita.\nAiemman kirjallisuuden perusteella voitiin m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 nelj\u00e4 keskeist\u00e4 kuluttajan yhteisbr\u00e4ndiarvioon yhdistetty\u00e4 tekij\u00e4\u00e4; kuluttajan asenne kumpaakin kumppanibr\u00e4ndi\u00e4\nkohtaan, kumppanibr\u00e4ndien yhten\u00e4isyys, tarjonnan tuottamisen haastavuus sek\u00e4 tarjonnan innovatiivisuus. N\u00e4iden muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 suhteita tutkittiin kvantitatiivisin\nmenetelmin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla, jonka perustana toimi Novitan ja Fazerin\nyhteisbr\u00e4ndikumppanuus. Tutkimuksen otos koostui k\u00e4sity\u00f6harrastajista ja kyselyyn\nvastasi 1284 henkil\u00f6\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 kuluttajan asenne kumpaakin kumppanibr\u00e4ndi\u00e4\nkohtaan, kumppanibr\u00e4ndien yhten\u00e4isyys, tarjonnan tuottamisen haastavuus sek\u00e4 tarjonnan innovatiivisuus vaikuttavat positiivisesti kuluttajan arvioon yhteisbr\u00e4ndikumppanuudesta. Erityisesti yhten\u00e4isyyden ja innovatiivisuuden yhteys kuluttajan arvioon\noli keskeinen. Tulosten perusteella voitiin my\u00f6s todeta, ett\u00e4 kuluttajan yhteisbr\u00e4ndiarviolla on positiivinen vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen.\nTulosten valossa voidaan sanoa, ett\u00e4 toimialoiltaan erilaiset br\u00e4ndit voivat muodostaa\nmenestyksekk\u00e4\u00e4n yhteisbr\u00e4ndikumppanuuden, jos n\u00e4iden v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyy l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti\njonkinlaista yhten\u00e4isyytt\u00e4, mink\u00e4 pohjalle kumppanuus voidaan rakentaa. Lis\u00e4ksi tuotekehityksess\u00e4 tulisi n\u00e4ky\u00e4 innovatiivinen ote, jotta kaksi br\u00e4ndi\u00e4 voidaan yhdist\u00e4\u00e4 toisiinsa kiinnostavalla tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-02T06:23:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-02T06:23:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisbr\u00e4nd\u00e4ys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisbr\u00e4ndikumppanuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoaikomus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajan arvio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimialat ylitt\u00e4v\u00e4 yhteisbr\u00e4ndikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekij\u00e4t ja ostoaikomuksen muodostuminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306023454", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovatiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87400
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8350ef47-37bf-4b6b-8127-97b217001d06\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306023454.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Silokangas, Peppi Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen yhteisbrändäys yhteisbrändikumppanuus ostoaikomus kuluttajan arvio Markkinointi Marketing 20423 brändit markkinointi kuluttajat kyselytutkimus innovatiivisuus
title Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
title_full Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
title_fullStr Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
title_full_unstemmed Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
title_short Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus
title_sort toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
title_sub kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
title_txtP Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
topic yhteisbrändäys yhteisbrändikumppanuus ostoaikomus kuluttajan arvio Markkinointi Marketing 20423 brändit markkinointi kuluttajat kyselytutkimus innovatiivisuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit innovatiivisuus kuluttajan arvio kuluttajat kyselytutkimus markkinointi ostoaikomus yhteisbrändikumppanuus yhteisbrändäys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87400 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306023454
work_keys_str_mv AT silokangaspeppi toimialatylittäväyhteisbrändikumppanuuskuluttajanarvioonvaikuttavattekijätjaosto