Erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia peruskoulun opettajien yhteistyövalmiuksista

Peruskoulun opettajien välinen yhteistyö on tärkeä osa opetusta, sen kehitystä ja toimivaa kouluyhteisöä. Hyvä yhteistyö tukee niin opettajia kuin oppilaitakin. Tästä huolimatta yhteistyötä muiden opettajien kanssa vältetään ja opettajayhteisössä on jännitteitä. Tämä tutkimus pyrki avaamaan mahdolli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppänen, Atte
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87399
Description
Summary:Peruskoulun opettajien välinen yhteistyö on tärkeä osa opetusta, sen kehitystä ja toimivaa kouluyhteisöä. Hyvä yhteistyö tukee niin opettajia kuin oppilaitakin. Tästä huolimatta yhteistyötä muiden opettajien kanssa vältetään ja opettajayhteisössä on jännitteitä. Tämä tutkimus pyrki avaamaan mahdollisia syitä yhteistyön haasteille tutkimalla erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvia opettajien yhteistyövalmiuksista. Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Lapin maakunnan erityis- ja erityisluokanopettajille. Vastaajia aineistossa oli 59. Kyselylomakkeessa oli 11 yhteistyövalmiuksia mittaavaa väitettä, ja peruskoulun opettajat oli jaettu neljään eri opettajaryhmään (luokan-, aineen-, erityis- ja erityisluokanopettajiin). Aineistoa analysoitiin toistomittausten varianssianalyysillä. Aineistoa myös verrattiin samalla kyselylomakkeella hankittuun aineistoon, jossa vastaajina oli Pirkanmaan erityis- ja erityisluokanopettajat (N = 111). Aineistojen vertaaminen analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä. Lapin erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvat opettajien yhteistyövalmiuksista ovat hieman positiivisempia kuin Pirkanmaan, mutta myös Pirkanmaan erityis- ja erityisluokanopettajien mielikuvat ovat positiivisia. Kuitenkin mielikuvat aineenopettajien yhteistyövalmiuksista erottuivat negatiivisesti ja selvästi suhteessa muihin opettajaryhmiin kummassakin aineistossa. Tulokset kannustavat siihen, että peruskoulun opettajien todellista yhteistyötä, ja mielikuvien yhteyttä niihin, tulisi tutkia enemmän. Myös erityisesti aineenopettajien yhteistyövalmiuksia ja erityisesti haluttomuutta yhteistyöhön tulisi tutkia ja tukea enemmän sekä koulutuksessa että ammatissa.