Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on inkluusiosta sekä millaisia tukimenetelmiä he käyttävät neuro-psykiatristen oppilaiden oppimisen tukemiseen yleisopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologishermeneuttisena tutkimuksena. Aineisto k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tilus, Merja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87395
_version_ 1826225704217346048
author Tilus, Merja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tilus, Merja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tilus, Merja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tilus, Merja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on inkluusiosta sekä millaisia tukimenetelmiä he käyttävät neuro-psykiatristen oppilaiden oppimisen tukemiseen yleisopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologishermeneuttisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin tammikuussa 2023 haastattelemalla viittä yleis-opetuksessa työskentelevää luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että inkluusio ajatuksena oli luokanopettajille tärkeä ja arvokas. He kuvailivat omien kokemustensa kautta, että pelkkä kaunis ajatus ei riitä, vaan inkluusion toteutuminen luokassa tarvitsee lisää henkilö- ja tilaresurssia. Riittävien resurssien myötä jokaisen oppilaan oikeus tarvitsemaansa tukeen voi toteutua. Tämän hetken tilanteessa luokanopettajat kokivat usein riittämättömyydentunnetta. Tärkeimpinä tukimenetelminä neuropsykiatrisille oppilaille luokanopettajat pitivät strukturoitua opetusta, rutiineja, oppimisympäristön muokkaamista ja tunnetaitojen vahvistamista. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajille inkluusio oppilaiden näkökulmasta on tärkeä oikeus, mutta tasa-arvoisen inklusiivisen opetuksen toteutuminen vaatii nykyistä enemmän kohdennettua resurssia. Lisäksi luokanopettajien kokemusten mukaan opettajankoulutus ei anna riittävästi eväitä neuropsykiatristen oppilaiden tukemiseen, vaan tietotaito syntyy ja kehittyy työkokemuksen myötä.
first_indexed 2023-06-02T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tilus, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-02T06:03:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-02T06:03:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87395", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on inkluusiosta sek\u00e4 millaisia tukimenetelmi\u00e4 he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t neuro-psykiatristen oppilaiden oppimisen tukemiseen yleisopetuksessa.\nTutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologishermeneuttisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin tammikuussa 2023 haastattelemalla viitt\u00e4 yleis-opetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja haastatteluaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 inkluusio ajatuksena oli luokanopettajille t\u00e4rke\u00e4 ja arvokas. He kuvailivat omien kokemustensa kautta, ett\u00e4 pelkk\u00e4 kaunis ajatus ei riit\u00e4, vaan inkluusion toteutuminen luokassa tarvitsee lis\u00e4\u00e4 henkil\u00f6- ja tilaresurssia. Riitt\u00e4vien resurssien my\u00f6t\u00e4 jokaisen oppilaan oikeus tarvitsemaansa tukeen voi toteutua. T\u00e4m\u00e4n hetken tilanteessa luokanopettajat kokivat usein riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myydentunnetta. T\u00e4rkeimpin\u00e4 tukimenetelmin\u00e4 neuropsykiatrisille oppilaille luokanopettajat pitiv\u00e4t strukturoitua opetusta, rutiineja, oppimisymp\u00e4rist\u00f6n muokkaamista ja tunnetaitojen vahvistamista. \nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 luokanopettajille inkluusio oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta on t\u00e4rke\u00e4 oikeus, mutta tasa-arvoisen inklusiivisen opetuksen toteutuminen vaatii nykyist\u00e4 enemm\u00e4n kohdennettua resurssia. Lis\u00e4ksi luokanopettajien kokemusten mukaan opettajankoulutus ei anna riitt\u00e4v\u00e4sti ev\u00e4it\u00e4 neuropsykiatristen oppilaiden tukemiseen, vaan tietotaito syntyy ja kehittyy ty\u00f6kokemuksen my\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-02T06:03:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-02T06:03:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "neuropsykiatrinen oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306023449", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neuropsykiatriset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87395
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b79ab416-ebaa-4aae-a09b-70605fe8cfb4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306023449.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tilus, Merja Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa neuropsykiatrinen oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 neuropsykiatriset häiriöt tukimuodot inkluusio luokanopettajat integraatio kokemukset yleisopetus
title Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
title_full Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
title_short Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
title_sort luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
topic neuropsykiatrinen oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 neuropsykiatriset häiriöt tukimuodot inkluusio luokanopettajat integraatio kokemukset yleisopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education inkluusio integraatio kokemukset luokanopettajat neuropsykiatrinen oppilas neuropsykiatriset häiriöt tukimuodot yleisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87395 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306023449
work_keys_str_mv AT tilusmerja luokanopettajienkokemuksiainkluusiostajaneuropsykiatristenoppilaidentukemisestayleiso