Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa

Asiakkuudenhallinnasta ja sen järjestelmistä on tullut erittäin merkittävä osa yritysten liiketoimintaa. Asiakkuudenhallinta on koko organisaation laajuinen strategia kehittää asiakasliiketoimintaa, tuotteita ja palveluita. Sen tarkoituksena on luoda, ylläpitää ja kehittää asiakassuhteita organisaat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palomäki, Janne
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87394
_version_ 1826225800006860800
author Palomäki, Janne
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Palomäki, Janne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Palomäki, Janne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Palomäki, Janne
datasource_str_mv jyx
description Asiakkuudenhallinnasta ja sen järjestelmistä on tullut erittäin merkittävä osa yritysten liiketoimintaa. Asiakkuudenhallinta on koko organisaation laajuinen strategia kehittää asiakasliiketoimintaa, tuotteita ja palveluita. Sen tarkoituksena on luoda, ylläpitää ja kehittää asiakassuhteita organisaatioon kuuluvien henkilöiden toimesta. Asiakkuudenhallintajärjestelmä taas on tietojärjestelmä, jolla yllä mainittuja toimia toteutetaan käytännössä. Asiakaskeskeinen liiketoiminta on syrjäyttänyt brändikeskeisen lähestymistavan markkinointiin laajalti eri toimialoilla. Asiakkaiden ymmärtämistä ja heidän toiveidensa täyttämistä pidetään suoraan verrannollisena liiketoiminnalliseen menestykseen. Tutkielmassa selvitetään asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönoton haasteita. Tutkielman tarkoituksena on esittää yleisimmät ja merkittävimmät haasteet, joita käyttöönottoprojektit kohtaavat ja tämän avulla estää niiden toteutumista tulevaisuudessa. Tutkielmassa tarkastellaan asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönoton menestystekijöitä, vaatimuksia ja epäonnistumiseen johtaneita tekijöitä. Näiden perusteella on muodostettu yleisimmät ja merkittävimmät haasteet, joita käyttöönottoprojektit kohtaavat. Merkittävimmiksi haasteiksi todetaan heikko johtajuus, loppukäyttäjien osallistumattomuus, organisaation muokkautumiskyvyttömyys, riittämätön teknologinen valmius, sekä ulkoisten konsulttien käyttämättömyys. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmän käyttöönottoon liittyvät haasteet ovat enemmän inhimillisiä, kun järjestelmällisiä. Tutkielma suoritettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
first_indexed 2024-09-11T08:51:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saastamoinen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palom\u00e4ki, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-02T06:00:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-02T06:00:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87394", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakkuudenhallinnasta ja sen j\u00e4rjestelmist\u00e4 on tullut eritt\u00e4in merkitt\u00e4v\u00e4 osa yritysten liiketoimintaa. Asiakkuudenhallinta on koko organisaation laajuinen strategia kehitt\u00e4\u00e4 asiakasliiketoimintaa, tuotteita ja palveluita. Sen tarkoituksena on luoda, yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 ja kehitt\u00e4\u00e4 asiakassuhteita organisaatioon kuuluvien henkil\u00f6iden toimesta. Asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4 taas on tietoj\u00e4rjestelm\u00e4, jolla yll\u00e4 mainittuja toimia toteutetaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Asiakaskeskeinen liiketoiminta on syrj\u00e4ytt\u00e4nyt br\u00e4ndikeskeisen l\u00e4hestymistavan markkinointiin laajalti eri toimialoilla. Asiakkaiden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja heid\u00e4n toiveidensa t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n suoraan verrannollisena liiketoiminnalliseen menestykseen. Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n asiakkuudenhallinnan ja sen j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton haasteita. Tutkielman tarkoituksena on esitt\u00e4\u00e4 yleisimm\u00e4t ja merkitt\u00e4vimm\u00e4t haasteet, joita k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprojektit kohtaavat ja t\u00e4m\u00e4n avulla est\u00e4\u00e4 niiden toteutumista tulevaisuudessa. Tutkielmassa tarkastellaan asiakkuudenhallinnan ja sen j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton menestystekij\u00f6it\u00e4, vaatimuksia ja ep\u00e4onnistumiseen johtaneita tekij\u00f6it\u00e4. N\u00e4iden perusteella on muodostettu yleisimm\u00e4t ja merkitt\u00e4vimm\u00e4t haasteet, joita k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprojektit kohtaavat. Merkitt\u00e4vimmiksi haasteiksi todetaan heikko johtajuus, loppuk\u00e4ytt\u00e4jien osallistumattomuus, organisaation muokkautumiskyvytt\u00f6myys, riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n teknologinen valmius, sek\u00e4 ulkoisten konsulttien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys. Tutkielman perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 asiakkuudenhallinnan ja sen j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyv\u00e4t haasteet ovat enemm\u00e4n inhimillisi\u00e4, kun j\u00e4rjestelm\u00e4llisi\u00e4. Tutkielma suoritettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-02T06:00:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-02T06:00:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306023448", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haasteet (ongelmat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87394
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ac385b5b-779d-45fa-8bf7-d48aacd9ed7c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306023448.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palomäki, Janne Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käyttöönotto haasteet (ongelmat) asiakkuudenhallinta tietojärjestelmät
title Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa
title_full Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa
title_fullStr Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa
title_full_unstemmed Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa
title_short Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa
title_sort haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa
title_txtP Haasteet asiakkuudenhallinnan ja sen järjestelmien käyttöönotossa
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käyttöönotto haasteet (ongelmat) asiakkuudenhallinta tietojärjestelmät
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkuudenhallinta haasteet (ongelmat) käyttöönotto tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87394 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306023448
work_keys_str_mv AT palomäkijanne haasteetasiakkuudenhallinnanjasenjärjestelmienkäyttöönotossa