Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen

Pelillistämisellä viitataan pelielementtien hyödyntämiseen käyttäjien motivoimiseksi pelien ulkopuolisissa asiayhteyksissä. Pelillistämisellä voidaan parantaa järjestelmiä ja motivoida käyttäjiä. Käytännön toteutuksissa pelillistämisellä kuitenkin usein epäonnistutaan motivoimaan käyttäjiä haluttuun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahdensuo, Ilari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87390
_version_ 1826225807308095488
author Lahdensuo, Ilari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahdensuo, Ilari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahdensuo, Ilari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahdensuo, Ilari
datasource_str_mv jyx
description Pelillistämisellä viitataan pelielementtien hyödyntämiseen käyttäjien motivoimiseksi pelien ulkopuolisissa asiayhteyksissä. Pelillistämisellä voidaan parantaa järjestelmiä ja motivoida käyttäjiä. Käytännön toteutuksissa pelillistämisellä kuitenkin usein epäonnistutaan motivoimaan käyttäjiä haluttuun toimintaan. Pelillistämistä toteutetaan usein yksinkertaisena prosessina, jossa järjestelmiin lisätään pelillisiä elementtejä. Käyttäjien motivointi vaatii kuitenkin enemmän kuin järjestelmien koristelua pelielementeillä. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin pelillistämistä, sen menetelmiä ja strategiaa sekä näihin liittyviä keskeisiä teorioita kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielman tavoitteena oli auttaa pelillistämisen suunnittelijoita toteuttamaan järjestelmiä niin, että pelillistämisellä luodaan arvoa liiketoiminnalle ja edistetään asetettuja strategisia tavoitteita. Strategian tulisi tutkielman perusteella ohjata koko organisaation toimintaa siten, että toiminta hyödyttää mahdollisimman tehokkaasti ainutlaatuisen markkina-aseman tavoittelua. Strategian tulisi ohjata pelillistämisen tavoitteita, jotka puolestaan ohjaavat pelillistämisen suunnittelua ja toteutusta. Pelillisten menetelmien tarkastelu osoitti, että menetelmiä ja niiden vaikutuskeinoja ymmärretään monilla eri tavoilla. Tutkielma osoitti, että menetelmiä on tarpeen tarkastella asiayhteyden ja kohdeyleisön pohjalta, eivätkä tutkimukset pysty kertomaan, miten ja mihin menetelmiä tulisi hyödyntää. Pelillistämisen soveltaminen eri ympäristöihin tunnistetaan keskeiseksi jatkotutkimuksen kohteeksi. Pelillistämistä voidaan hyödyntää ainakin työn tehostamisessa, markkinoinnissa, kuntoilusovelluksissa, matkailun kehityksessä ja yhteiskuntavastuun mukaisen toiminnan tukena. Tutkielmassa pelillistämisen menestystekijäksi tunnistetaan se, miten hyvin suunnitteluvalinnoilla palvellaan kohdeyleisöä, liiketoimintaympäristöä ja strategisia tavoitteita. Pelillistämisen strategista hyödyntämistä tukemaan esiteltiin malli, joka sisältää tavoitteet, tunnistetun kohdeyleisön, keinot tavoitteiden saavuttamiseksi sekä kokonaisuuden tarkastelun. Mallin mukaisella pelillistämisen suunnittelulla ja toteutuksella varmistetaan, että pelillistämisellä tuetaan strategian tunnistaman markkina-aseman tavoittelua.
first_indexed 2023-06-02T20:00:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Meht\u00e4l\u00e4, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahdensuo, Ilari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-02T05:50:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-02T05:50:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87390", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelillist\u00e4misell\u00e4 viitataan pelielementtien hy\u00f6dynt\u00e4miseen k\u00e4ytt\u00e4jien motivoimiseksi pelien ulkopuolisissa asiayhteyksiss\u00e4. Pelillist\u00e4misell\u00e4 voidaan parantaa j\u00e4rjestelmi\u00e4 ja motivoida k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutuksissa pelillist\u00e4misell\u00e4\nkuitenkin usein ep\u00e4onnistutaan motivoimaan k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 haluttuun toimintaan.\nPelillist\u00e4mist\u00e4 toteutetaan usein yksinkertaisena prosessina, jossa j\u00e4rjestelmiin\nlis\u00e4t\u00e4\u00e4n pelillisi\u00e4 elementtej\u00e4. K\u00e4ytt\u00e4jien motivointi vaatii kuitenkin enemm\u00e4n\nkuin j\u00e4rjestelmien koristelua pelielementeill\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa\ntarkasteltiin pelillist\u00e4mist\u00e4, sen menetelmi\u00e4 ja strategiaa sek\u00e4 n\u00e4ihin liittyvi\u00e4\nkeskeisi\u00e4 teorioita kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielman tavoitteena oli\nauttaa pelillist\u00e4misen suunnittelijoita toteuttamaan j\u00e4rjestelmi\u00e4 niin, ett\u00e4 pelillist\u00e4misell\u00e4 luodaan arvoa liiketoiminnalle ja edistet\u00e4\u00e4n asetettuja strategisia\ntavoitteita. Strategian tulisi tutkielman perusteella ohjata koko organisaation\ntoimintaa siten, ett\u00e4 toiminta hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 mahdollisimman tehokkaasti ainutlaatuisen markkina-aseman tavoittelua. Strategian tulisi ohjata pelillist\u00e4misen tavoitteita, jotka puolestaan ohjaavat pelillist\u00e4misen suunnittelua ja toteutusta.\nPelillisten menetelmien tarkastelu osoitti, ett\u00e4 menetelmi\u00e4 ja niiden vaikutuskeinoja ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n monilla eri tavoilla. Tutkielma osoitti, ett\u00e4 menetelmi\u00e4 on\ntarpeen tarkastella asiayhteyden ja kohdeyleis\u00f6n pohjalta, eiv\u00e4tk\u00e4 tutkimukset\npysty kertomaan, miten ja mihin menetelmi\u00e4 tulisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4. Pelillist\u00e4misen\nsoveltaminen eri ymp\u00e4rist\u00f6ihin tunnistetaan keskeiseksi jatkotutkimuksen kohteeksi. Pelillist\u00e4mist\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ainakin ty\u00f6n tehostamisessa, markkinoinnissa, kuntoilusovelluksissa, matkailun kehityksess\u00e4 ja yhteiskuntavastuun\nmukaisen toiminnan tukena. Tutkielmassa pelillist\u00e4misen menestystekij\u00e4ksi\ntunnistetaan se, miten hyvin suunnitteluvalinnoilla palvellaan kohdeyleis\u00f6\u00e4,\nliiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja strategisia tavoitteita. Pelillist\u00e4misen strategista\nhy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 tukemaan esiteltiin malli, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 tavoitteet, tunnistetun\nkohdeyleis\u00f6n, keinot tavoitteiden saavuttamiseksi sek\u00e4 kokonaisuuden tarkastelun. Mallin mukaisella pelillist\u00e4misen suunnittelulla ja toteutuksella varmistetaan, ett\u00e4 pelillist\u00e4misell\u00e4 tuetaan strategian tunnistaman markkina-aseman\ntavoittelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-02T05:50:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-02T05:50:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelilliset menetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelillisten menetelmien strateginen hy\u00f6dynt\u00e4minen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306023444", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87390
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/553dcc8e-e4b8-4e5d-87a1-b77dd16e7af6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306023444.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahdensuo, Ilari Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen pelilliset menetelmät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 pelillistäminen strategiat
title Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
title_full Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
title_fullStr Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
title_full_unstemmed Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
title_short Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
title_sort pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
title_txtP Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen
topic pelilliset menetelmät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 pelillistäminen strategiat
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede pelilliset menetelmät pelillistäminen strategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87390 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306023444
work_keys_str_mv AT lahdensuoilari pelillistenmenetelmienstrateginenhyödyntäminen