Pelillisten menetelmien strateginen hyödyntäminen

Pelillistämisellä viitataan pelielementtien hyödyntämiseen käyttäjien motivoimiseksi pelien ulkopuolisissa asiayhteyksissä. Pelillistämisellä voidaan parantaa järjestelmiä ja motivoida käyttäjiä. Käytännön toteutuksissa pelillistämisellä kuitenkin usein epäonnistutaan motivoimaan käyttäjiä haluttuun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lahdensuo, Ilari
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87390
Kuvaus
Yhteenveto:Pelillistämisellä viitataan pelielementtien hyödyntämiseen käyttäjien motivoimiseksi pelien ulkopuolisissa asiayhteyksissä. Pelillistämisellä voidaan parantaa järjestelmiä ja motivoida käyttäjiä. Käytännön toteutuksissa pelillistämisellä kuitenkin usein epäonnistutaan motivoimaan käyttäjiä haluttuun toimintaan. Pelillistämistä toteutetaan usein yksinkertaisena prosessina, jossa järjestelmiin lisätään pelillisiä elementtejä. Käyttäjien motivointi vaatii kuitenkin enemmän kuin järjestelmien koristelua pelielementeillä. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin pelillistämistä, sen menetelmiä ja strategiaa sekä näihin liittyviä keskeisiä teorioita kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielman tavoitteena oli auttaa pelillistämisen suunnittelijoita toteuttamaan järjestelmiä niin, että pelillistämisellä luodaan arvoa liiketoiminnalle ja edistetään asetettuja strategisia tavoitteita. Strategian tulisi tutkielman perusteella ohjata koko organisaation toimintaa siten, että toiminta hyödyttää mahdollisimman tehokkaasti ainutlaatuisen markkina-aseman tavoittelua. Strategian tulisi ohjata pelillistämisen tavoitteita, jotka puolestaan ohjaavat pelillistämisen suunnittelua ja toteutusta. Pelillisten menetelmien tarkastelu osoitti, että menetelmiä ja niiden vaikutuskeinoja ymmärretään monilla eri tavoilla. Tutkielma osoitti, että menetelmiä on tarpeen tarkastella asiayhteyden ja kohdeyleisön pohjalta, eivätkä tutkimukset pysty kertomaan, miten ja mihin menetelmiä tulisi hyödyntää. Pelillistämisen soveltaminen eri ympäristöihin tunnistetaan keskeiseksi jatkotutkimuksen kohteeksi. Pelillistämistä voidaan hyödyntää ainakin työn tehostamisessa, markkinoinnissa, kuntoilusovelluksissa, matkailun kehityksessä ja yhteiskuntavastuun mukaisen toiminnan tukena. Tutkielmassa pelillistämisen menestystekijäksi tunnistetaan se, miten hyvin suunnitteluvalinnoilla palvellaan kohdeyleisöä, liiketoimintaympäristöä ja strategisia tavoitteita. Pelillistämisen strategista hyödyntämistä tukemaan esiteltiin malli, joka sisältää tavoitteet, tunnistetun kohdeyleisön, keinot tavoitteiden saavuttamiseksi sekä kokonaisuuden tarkastelun. Mallin mukaisella pelillistämisen suunnittelulla ja toteutuksella varmistetaan, että pelillistämisellä tuetaan strategian tunnistaman markkina-aseman tavoittelua.