Automaattinen tekstien lyhentäminen chatboteille

Nykyisin ihmiset eivät lyhyiden viestien kulttuurin aikana jaksa usein lukea pitkiä tekstikokonaisuuksia kokonaan. Tekstin lyhentämiseen liittyvät menetelmät auttavat ihmisiä löytämään parhaimmillaan olennaisen tiedon nopeasti. Chatbotit ovat toimineet Covid-19-pandemian aikana tiedonjakajina ja a...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskela, Markus
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87387
Kuvaus
Yhteenveto:Nykyisin ihmiset eivät lyhyiden viestien kulttuurin aikana jaksa usein lukea pitkiä tekstikokonaisuuksia kokonaan. Tekstin lyhentämiseen liittyvät menetelmät auttavat ihmisiä löytämään parhaimmillaan olennaisen tiedon nopeasti. Chatbotit ovat toimineet Covid-19-pandemian aikana tiedonjakajina ja antaneet emotionaalista tukea. Ne voivat toimia myös muun muassa asiakaspalvelijoina. Käyttäjäkokemuksen nimissä chatbotin tulosteen tulisi olla napakka ja informatiivinen. Automaattisten yhteenvetojen arvioinnissa abstrahoiduille yhteenvedoille on suositeltavaa tarkistaa, kuinka automaattisesti mitataan niiden laatua. In today’s culture of short messages people don’t often read long blocks of text entirely. Text shortening methods help at best people to find the essential information quickly. Chatbots have served as information distributors during the Covid-19 pandemic, providing emotional support, too. They can also serve as customer service agents, among other things. For the better user experience, the utterances of the chatbots should be concise and informative. When evaluating automatic abstractive summaries, it is recommended to revise the way in which the quality of the summaries is automatically measured.