Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia fitness -vaikuttajien uskottavuutta sosiaalisessa mediassa. Fitness -vaikuttajat ovat kasvava vaikuttajamarkkinoinnin ala sosiaalisessa mediassa ja osana vaikuttajamarkkinointia se on markkinoinnin tulevaisuuden tekojen kannalta tärkeä osa-alue. Uskottavuutt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fonselius, Aleksi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87380
_version_ 1826225718056452096
author Fonselius, Aleksi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Fonselius, Aleksi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Fonselius, Aleksi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Fonselius, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia fitness -vaikuttajien uskottavuutta sosiaalisessa mediassa. Fitness -vaikuttajat ovat kasvava vaikuttajamarkkinoinnin ala sosiaalisessa mediassa ja osana vaikuttajamarkkinointia se on markkinoinnin tulevaisuuden tekojen kannalta tärkeä osa-alue. Uskottavuutta on tutkittu paljon, mutta sosiaalisen median kontekstissa sitä on tutkittu vähemmän, joten tutkimuksen tekeminen on perusteltua. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia mistä tekijöistä fitness -vaikuttajan uskottavuus syntyy kuluttajan näkökulmasta. Tämän lisäksi tutkimus käsittelee kaupallisten yhteistöiden vaikutusta fitness -vaikuttajan uskottavuuteen, sekä fitness -vaikuttajien vaikutusta kuluttajien liikuntakäyttäytymiseen. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla tutkimustarkoituksiin soveltuvilta haastateltavilta. Tutkimuksen teoriapohjaa mukailevat tutkimustulokset kertovat, että haastateltavien mielestä uskottavuus koostuu asiantuntijuudesta, aitoudesta ja joissain määrin luotettavuudesta ja viehättävyydestä. Kaupalliset yhteistyöt koettiin vaikuttavan vaikuttajan uskottavuuteen, varsinkin jos ne olivat huonosti tehtyjä. Kaupallisten yhteistöiden haluttiin olevan kekseliäitä, uniikkeja ja huolellisesti tehtyjä. Rehellisyyttä arvostettiin myös osana uskottavuuden rakentumista. Kaupallisten yhteistöiden uskottavuus koettiin vahvasti olevan osa julkaisun tehneen vaikuttajan uskottavuutta, joten vaikuttajan uskottavuus oli kuitenkin suurin kaupallisen yhteistyön uskottavuuteen vaikuttava tekijä. Ihmisten vähentyvä liikunta ja fyysinen aktiivisuus on iso yhteiskunnallinen ongelma. Aiemmissa tutkimuksissa fitness -vaikuttajilla koettiin olevan jonkinlaista vaikutusta kuluttajien liikkumiseen, mutta aihetta on tutkittu harmittavan vähän. Tämän tutkimuksen haastateltavat kokivat, että sosiaalisella medialla yleisesti on vaikutusta heidän liikuntakäyttäytymiseen. Tämä iso yhteiskunnallinen ongelma vaatii enemmän tutkimusta, mutta kaikki mahdolliset motivoivat keinot ihmisten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi ovat tärkeitä isossa kuvassa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Fonselius, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-01T06:52:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-01T06:52:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87380", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tutkia fitness -vaikuttajien uskottavuutta sosiaalisessa mediassa. Fitness -vaikuttajat ovat kasvava vaikuttajamarkkinoinnin ala sosiaalisessa mediassa ja osana vaikuttajamarkkinointia se on markkinoinnin tulevaisuuden tekojen kannalta t\u00e4rke\u00e4 osa-alue. Uskottavuutta on tutkittu paljon, mutta sosiaalisen median kontekstissa sit\u00e4 on tutkittu v\u00e4hemm\u00e4n, joten tutkimuksen tekeminen on perusteltua. \n\nTutkimuksen tarkoituksena on tutkia mist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 fitness -vaikuttajan uskottavuus syntyy kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimus k\u00e4sittelee kaupallisten yhteist\u00f6iden vaikutusta fitness -vaikuttajan uskottavuuteen, sek\u00e4 fitness -vaikuttajien vaikutusta kuluttajien liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla tutkimustarkoituksiin soveltuvilta haastateltavilta. \n\nTutkimuksen teoriapohjaa mukailevat tutkimustulokset kertovat, ett\u00e4 haastateltavien mielest\u00e4 uskottavuus koostuu asiantuntijuudesta, aitoudesta ja joissain m\u00e4\u00e4rin luotettavuudesta ja vieh\u00e4tt\u00e4vyydest\u00e4. Kaupalliset yhteisty\u00f6t koettiin vaikuttavan vaikuttajan uskottavuuteen, varsinkin jos ne olivat huonosti tehtyj\u00e4. Kaupallisten yhteist\u00f6iden haluttiin olevan kekseli\u00e4it\u00e4, uniikkeja ja huolellisesti tehtyj\u00e4. Rehellisyytt\u00e4 arvostettiin my\u00f6s osana uskottavuuden rakentumista. Kaupallisten yhteist\u00f6iden uskottavuus koettiin vahvasti olevan osa julkaisun tehneen vaikuttajan uskottavuutta, joten vaikuttajan uskottavuus oli kuitenkin suurin kaupallisen yhteisty\u00f6n uskottavuuteen vaikuttava tekij\u00e4. \n\nIhmisten v\u00e4hentyv\u00e4 liikunta ja fyysinen aktiivisuus on iso yhteiskunnallinen ongelma. Aiemmissa tutkimuksissa fitness -vaikuttajilla koettiin olevan jonkinlaista vaikutusta kuluttajien liikkumiseen, mutta aihetta on tutkittu harmittavan v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen haastateltavat kokivat, ett\u00e4 sosiaalisella medialla yleisesti on vaikutusta heid\u00e4n liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. T\u00e4m\u00e4 iso yhteiskunnallinen ongelma vaatii enemm\u00e4n tutkimusta, mutta kaikki mahdolliset motivoivat keinot ihmisten fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseksi ovat t\u00e4rkeit\u00e4 isossa kuvassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-01T06:52:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-01T06:52:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306013435", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskottavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luotettavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87380
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f912bc34-9a23-4966-b10d-8303d33da372\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306013435.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fonselius, Aleksi Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media markkinointi tutkimus vaikuttaminen uskottavuus markkinointiviestintä luotettavuus
title Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
title_full Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
title_short Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
title_sort fitness vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
title_txtP Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
topic Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media markkinointi tutkimus vaikuttaminen uskottavuus markkinointiviestintä luotettavuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi luotettavuus markkinointi markkinointiviestintä sosiaalinen media tutkimus uskottavuus vaikuttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87380 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013435
work_keys_str_mv AT fonseliusaleksi fitnessvaikuttajanuskottavuussosiaalisessamediassa