Kulturell kompetens i svenskundervisning uppfattningar av läroboksförfattare

Tutkielmassani tarkastelen, miten oppikirjailijat käsittävät kulttuurintuntemuksen ruotsin kielen oppiaineessa. Haastattelen neljää oppikirjailijaa kysymällä heidän määritelmäänsä kulttuurintuntemuksesta, mahdollisista taustatekijöistä, jotka vaikuttavat heidän työssään oppimateriaalin luomisessa se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ekman, Niko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87375
_version_ 1826225808699555840
author Ekman, Niko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ekman, Niko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ekman, Niko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ekman, Niko
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tarkastelen, miten oppikirjailijat käsittävät kulttuurintuntemuksen ruotsin kielen oppiaineessa. Haastattelen neljää oppikirjailijaa kysymällä heidän määritelmäänsä kulttuurintuntemuksesta, mahdollisista taustatekijöistä, jotka vaikuttavat heidän työssään oppimateriaalin luomisessa sekä heidän mielipidettään kulttuurintuntemuksen tilasta tällä hetkellä. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Miten oppikirjailija käsittää kulttuurintuntemuksen? 2. Mitkä taustatekijät vaikuttavat kulttuurintuntemuksen huomiointiin oppikirjailijoiden työssä? 3. Millainen kulttuurintuntemuksen tilanne on oppikirjailijoiden mielestä tämän hetken ruotsin kielen oppiaineessa? Tutkielmassani esittelen tutkimuskohteen keskeisimmät käsitteet, joita ovat kulttuuri, identiteetti, kulttuurintuntemus kieltenopetuksessa, kulttuurintuntemus opetussuunnitelmassa ja oppikirjailijoiden käsitykset. Keskeisimpien käsitteiden jälkeen esittelen aiempaa tutkimusta kulttuurintuntemuksesta eri näkökulmista. Lopuksi esittelen osan haastatteluista keräämistäni vastauksista ja johtopäätökset analyysista. Tutkielmani on luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa käytän tutkimusmenetelmänä sisällönanalyysia. Tutkielman aineisto kerättiin neljällä strukturoidulla haastattelulla. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt työskentelivät ruotsin kielen oppikirjailijoina. Kaikki haastattelut järjestettiin etäyhteydellä Zoom-videopalvelun kautta. Haastattelut toteutettiin suomen kielellä ja ne kestivät noin 30 minuuttia. Tutkielman tulokset osoittavat, että oppikirjailijoiden käsitykset kulttuurintuntemuksesta liittyvät yleissivistykseen, maantuntemukseen ja viestintään. Tutkimuksessa kävi ilmi, että osa oppikirjailijoista painotti yksilöllisten kokemusten, tunteiden ja arvojen vaikutusta työhön, mutta myös kustantajan ja työryhmän asema nostettiin vahvasti esille. Nykyinen kulttuurintuntemuksen tilanne on osittain positiivinen, mutta koulutuspoliittiset päätökset vaikuttavat negatiivisesti kulttuurintuntemuksen huomiointiin ruotsin kielen oppiaineessa. Jatkotutkimusta tulisi tehdä, näiden koulutuspoliittisten päätöksien vaikutuksista ruotsin oppiaineessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ekman, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-01T06:40:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-01T06:40:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87375", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastelen, miten oppikirjailijat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t kulttuurintuntemuksen ruotsin kielen oppiaineessa. Haastattelen nelj\u00e4\u00e4 oppikirjailijaa kysym\u00e4ll\u00e4 heid\u00e4n m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4ns\u00e4 kulttuurintuntemuksesta, mahdollisista taustatekij\u00f6ist\u00e4, jotka vaikuttavat heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n oppimateriaalin luomisessa sek\u00e4 heid\u00e4n mielipidett\u00e4\u00e4n kulttuurintuntemuksen tilasta t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:\n1. Miten oppikirjailija k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 kulttuurintuntemuksen?\n2. Mitk\u00e4 taustatekij\u00e4t vaikuttavat kulttuurintuntemuksen huomiointiin oppikirjailijoiden \nty\u00f6ss\u00e4?\n3. Millainen kulttuurintuntemuksen tilanne on oppikirjailijoiden mielest\u00e4 t\u00e4m\u00e4n hetken ruotsin kielen oppiaineessa?\nTutkielmassani esittelen tutkimuskohteen keskeisimm\u00e4t k\u00e4sitteet, joita ovat kulttuuri, identiteetti, kulttuurintuntemus kieltenopetuksessa, kulttuurintuntemus opetussuunnitelmassa ja oppikirjailijoiden k\u00e4sitykset. Keskeisimpien k\u00e4sitteiden j\u00e4lkeen esittelen aiempaa tutkimusta kulttuurintuntemuksesta eri n\u00e4k\u00f6kulmista. Lopuksi esittelen osan haastatteluista ker\u00e4\u00e4mist\u00e4ni vastauksista ja \njohtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset analyysista. Tutkielmani on luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa k\u00e4yt\u00e4n tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin nelj\u00e4ll\u00e4 strukturoidulla haastattelulla. Haastatteluihin osallistuneet henkil\u00f6t ty\u00f6skenteliv\u00e4t ruotsin kielen oppikirjailijoina. Kaikki haastattelut j\u00e4rjestettiin et\u00e4yhteydell\u00e4 Zoom-videopalvelun kautta. Haastattelut toteutettiin suomen kielell\u00e4 ja ne kestiv\u00e4t noin 30 minuuttia.\nTutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 oppikirjailijoiden k\u00e4sitykset kulttuurintuntemuksesta liittyv\u00e4t \nyleissivistykseen, maantuntemukseen ja viestint\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 osa oppikirjailijoista painotti yksil\u00f6llisten kokemusten, tunteiden ja arvojen vaikutusta ty\u00f6h\u00f6n, mutta my\u00f6s kustantajan ja ty\u00f6ryhm\u00e4n asema nostettiin vahvasti esille. Nykyinen kulttuurintuntemuksen tilanne on osittain positiivinen, mutta koulutuspoliittiset p\u00e4\u00e4t\u00f6kset vaikuttavat negatiivisesti kulttuurintuntemuksen huomiointiin ruotsin kielen oppiaineessa. Jatkotutkimusta tulisi tehd\u00e4, n\u00e4iden \nkoulutuspoliittisten p\u00e4\u00e4t\u00f6ksien vaikutuksista ruotsin oppiaineessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-01T06:40:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-01T06:40:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4roboksf\u00f6rfattare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av l\u00e4roboksf\u00f6rfattare", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306013430", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87375
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/66c54243-0aee-4f73-af0c-6fff28fd3491\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306013430.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ekman, Niko Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare läroboksförfattare Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kulttuuri käsitykset kieltenopetus kulttuuriosaaminen
title Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare
title_full Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare
title_fullStr Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare
title_full_unstemmed Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare
title_short Kulturell kompetens i svenskundervisning
title_sort kulturell kompetens i svenskundervisning uppfattningar av läroboksförfattare
title_sub uppfattningar av läroboksförfattare
title_txtP Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare
topic läroboksförfattare Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kulttuuri käsitykset kieltenopetus kulttuuriosaaminen
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kieltenopetus kulttuuri kulttuuriosaaminen käsitykset läroboksförfattare ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87375 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013430
work_keys_str_mv AT ekmanniko kulturellkompetensisvenskundervisninguppfattningaravläroboksförfattare