La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français

Digitalisaatio on kasvattanut yrityksen mahdollisuuksia kerätä näkyvyyttä ja toteuttaa brändi-identiteettiään. Yrityksen verkkosivut koetaan luotettavaksi lähteeksi hakea tietoa yrityksestä, ja alustan monipuolisuus antaa mahdollisuuksia toteuttaa brändi-identiteettiä mitä luovimmalla tavalla. Tässä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonen, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87368
_version_ 1826225749808381952
author Salonen, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on kasvattanut yrityksen mahdollisuuksia kerätä näkyvyyttä ja toteuttaa brändi-identiteettiään. Yrityksen verkkosivut koetaan luotettavaksi lähteeksi hakea tietoa yrityksestä, ja alustan monipuolisuus antaa mahdollisuuksia toteuttaa brändi-identiteettiä mitä luovimmalla tavalla. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme, miten ranskalaisen suurmenestyneen yrityksen Chanelin brändi-identiteetti rakentuu multimodaalisesti heidän ranskankielisillä nettisivuillaan. Tutkielman aineisto koostuu kuvakaappauksista sekä tekstipätkistä, joita analysoidaan multimodaalisen diskurssianalyysin keinoin. Multimodaalinen diskurssianalyysi mahdollistaa brändi-identiteetin kokonaisvaltaisen tutkimisen sen keskittyen niin verbaalisiin, kuin visuaalisiinkin merkityksellistämisten keinoihin, kuten tekstiin, kuviin, väreihin ja sivun asetteluihin. Hyödynnämme analyysissä Kressin ja Van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin teorioita, sekä Pauwelsin (2011) verkkosivujen analysoimiseen luotua multimodaalisen diskurssianalyysin mallia. Analyysissä tunnistettiin neljä teemaa, joiden avulla Chanelin brändi-identiteetti rakentuu; Gabrielle Chanelin persoonallisten piirteiden omaksuminen brändi-identiteetin rakentumisessa, Gabriellen historian hyödyntäminen brändi-identiteetin rakentamisessa ja brändin tarinassa, minimalistinen tyyli sekä kestävyyden arvon korostaminen. Ensimmäinen teema kuvastaa, kuinka brändi hyödyntää perustajansa tiettyjä luonteenpiirteitä identiteetin rakentamisessa. Toinen teema havainnoi, miten Gabrielle Chanelin historiaa on käytetty osana brändin tarinankerrontaa, tuotteiden esittämistä ja identiteetin luomista. Minimalistinen tyyli korostuu erityisesti sivuilla tehdyissä visuaalisissa valinnoissa esimerkiksi värien ja sivun asettelun suhteen. Neljännen teeman keskeisiä piirteitä ovat kestävyyden korostuminen asiakkaista ja tuotteista kommunikoidessa, sekä visuaalisissa valinnoissa. Kokonaisuudessaan nämä neljä teemaa muodostavat yhtenäisen kokonaiskuvan Chanelin brändi-identiteetistä, joka rakentuu ajattomana ja kestävänä, perustajaa, hänen historiaansa sekä piirteitään korostavana. Tutkimuksen tulokset tukevat joiltain osin aiempia Chanelin brändi-identiteettiä tutkineiden artikkeleiden tuloksia, erityisesti historian merkityksen ja klassisuuden suhteen, tuoden esiin myös uusia näkemyksiä, kuten Gabriellen tiettyjen persoonallisten piirteiden hyödyntämisen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-01T06:29:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-01T06:29:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87368", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on kasvattanut yrityksen mahdollisuuksia ker\u00e4t\u00e4 n\u00e4kyvyytt\u00e4 ja toteuttaa br\u00e4ndi-identiteetti\u00e4\u00e4n. Yrityksen verkkosivut koetaan luotettavaksi l\u00e4hteeksi hakea tietoa yrityksest\u00e4, ja alustan monipuolisuus antaa mahdollisuuksia toteuttaa br\u00e4ndi-identiteetti\u00e4 mit\u00e4 luovimmalla tavalla. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme, miten ranskalaisen suurmenestyneen yrityksen Chanelin br\u00e4ndi-identiteetti rakentuu multimodaalisesti heid\u00e4n ranskankielisill\u00e4 nettisivuillaan. Tutkielman aineisto koostuu kuvakaappauksista sek\u00e4 tekstip\u00e4tkist\u00e4, joita analysoidaan multimodaalisen diskurssianalyysin keinoin. Multimodaalinen diskurssianalyysi mahdollistaa br\u00e4ndi-identiteetin kokonaisvaltaisen tutkimisen sen keskittyen niin verbaalisiin, kuin visuaalisiinkin merkityksellist\u00e4misten keinoihin, kuten tekstiin, kuviin, v\u00e4reihin ja sivun asetteluihin. Hy\u00f6dynn\u00e4mme analyysiss\u00e4 Kressin ja Van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin teorioita, sek\u00e4 Pauwelsin (2011) verkkosivujen analysoimiseen luotua multimodaalisen diskurssianalyysin mallia. \nAnalyysiss\u00e4 tunnistettiin nelj\u00e4 teemaa, joiden avulla Chanelin br\u00e4ndi-identiteetti rakentuu; Gabrielle Chanelin persoonallisten piirteiden omaksuminen br\u00e4ndi-identiteetin rakentumisessa, Gabriellen historian hy\u00f6dynt\u00e4minen br\u00e4ndi-identiteetin rakentamisessa ja br\u00e4ndin tarinassa, minimalistinen tyyli sek\u00e4 kest\u00e4vyyden arvon korostaminen. Ensimm\u00e4inen teema kuvastaa, kuinka br\u00e4ndi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 perustajansa tiettyj\u00e4 luonteenpiirteit\u00e4 identiteetin rakentamisessa. Toinen teema havainnoi, miten Gabrielle Chanelin historiaa on k\u00e4ytetty osana br\u00e4ndin tarinankerrontaa, tuotteiden esitt\u00e4mist\u00e4 ja identiteetin luomista. Minimalistinen tyyli korostuu erityisesti sivuilla tehdyiss\u00e4 visuaalisissa valinnoissa esimerkiksi v\u00e4rien ja sivun asettelun suhteen. Nelj\u00e4nnen teeman keskeisi\u00e4 piirteit\u00e4 ovat kest\u00e4vyyden korostuminen asiakkaista ja tuotteista kommunikoidessa, sek\u00e4 visuaalisissa valinnoissa. \nKokonaisuudessaan n\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 teemaa muodostavat yhten\u00e4isen kokonaiskuvan Chanelin br\u00e4ndi-identiteetist\u00e4, joka rakentuu ajattomana ja kest\u00e4v\u00e4n\u00e4, perustajaa, h\u00e4nen historiaansa sek\u00e4 piirteit\u00e4\u00e4n korostavana. Tutkimuksen tulokset tukevat joiltain osin aiempia Chanelin br\u00e4ndi-identiteetti\u00e4 tutkineiden artikkeleiden tuloksia, erityisesti historian merkityksen ja klassisuuden suhteen, tuoden esiin my\u00f6s uusia n\u00e4kemyksi\u00e4, kuten Gabriellen tiettyjen persoonallisten piirteiden hy\u00f6dynt\u00e4misen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-01T06:29:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-01T06:29:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndi-identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La construction multimodale de l\u2019identit\u00e9 de marque de Chanel sur son site Internet fran\u00e7ais", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306013423", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "WWW-sivut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "genret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87368
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:56:43Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a96feb0a-1534-42f3-bd0c-797dda7627bf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306013423.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Sanni La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français multimodaalinen diskurssianalyysi brändi-identiteetti Romaaninen filologia Romance Philology 307 brändit WWW-sivut genret diskurssi
title La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
title_full La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
title_fullStr La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
title_full_unstemmed La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
title_short La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
title_sort la construction multimodale de l identité de marque de chanel sur son site internet français
title_txtP La construction multimodale de l’identité de marque de Chanel sur son site Internet français
topic multimodaalinen diskurssianalyysi brändi-identiteetti Romaaninen filologia Romance Philology 307 brändit WWW-sivut genret diskurssi
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology WWW-sivut brändi-identiteetti brändit diskurssi genret multimodaalinen diskurssianalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87368 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013423
work_keys_str_mv AT salonensanni laconstructionmultimodaledelidentitedemarquedechanelsursonsiteinternetfrancais