Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki muuttui inklusiivisempaan suuntaan vuoden 2011 erityisopetusjärjestelmän uudistuksen myötä. Samanaikaisesti alueellinen eriytyminen koulutuksessa on lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää inkluusion ja alueellisen tasa-arvon toteutumista tutkimalla o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ruokonen, Noora, Sorsa, Onni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87367
_version_ 1826225710436450304
author Ruokonen, Noora Sorsa, Onni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruokonen, Noora Sorsa, Onni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruokonen, Noora Sorsa, Onni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruokonen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Oppimisen ja koulunkäynnin tuki muuttui inklusiivisempaan suuntaan vuoden 2011 erityisopetusjärjestelmän uudistuksen myötä. Samanaikaisesti alueellinen eriytyminen koulutuksessa on lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää inkluusion ja alueellisen tasa-arvon toteutumista tutkimalla oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuodoissa tapahtuneita muutoksia vuosina 2011– 2021. Muutoksia tutkittiin koko Suomen laajuisesti sekä kuntaryhmittäin. Aineisto on kokonaisaineisto, joka kattaa kaikki Suomen kunnat. Se sisältää Tilastokeskuksen tehostetun ja erityisen tuen tilastoja vuosilta 2011–2021. Tarkasteltavat tukimuodot olivat osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus. Kuntaryhmittelyssä käytettiin tilastollista kuntaryhmitystä. Aineisto analysoitiin tarkastelemalla keskiarvomuutoksia. Tulokset osoittivat, että tehostetun tuen tukimuotojen käyttö ei ole muuttunut juurikaan koko Suomen tasolla, ja erityisen tuen tukimuotojen käyttö on lisääntynyt tarkasteluajanjaksolla. Tukimuotoja käytetään tehostetussa tuessa enemmän kuin erityisessä tuessa. Tulokset kertovat, että tuen järjestämisessä on alueellisia eroja. Kaupunkimaisissa kunnissa tehostetun tuen tukimuotojen käyttö on vähentynyt ja muissa kuntaryhmissä kasvanut. Erityisen tuen tukimuotojen käyttö on kasvanut kaikissa kuntaryhmissä, ja maaseutumaisissa kunnissa tukimuotoja käytetään suhteellisesti eniten. Tutkimuksen tuloksia selittää tarkasteltavien tukimuotojen ennaltaehkäisevä tarkoitus sekä erityisen tuen sisältämä mahdollisuus kokoaikaiseen erityisopetukseen. Tukimuotojen käytön kasvu erityisessä tuessa saattaa selittyä inkluusioajatuksen toteutumisella.
first_indexed 2023-06-01T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pulkkinen, Jonna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruokonen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorsa, Onni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-01T06:27:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-01T06:27:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87367", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki muuttui inklusiivisempaan suuntaan vuoden 2011 erityisopetusj\u00e4rjestelm\u00e4n uudistuksen my\u00f6t\u00e4. Samanaikaisesti alueellinen eriytyminen koulutuksessa on lis\u00e4\u00e4ntynyt. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli\nselvitt\u00e4\u00e4 inkluusion ja alueellisen tasa-arvon toteutumista tutkimalla oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen tukimuodoissa tapahtuneita muutoksia vuosina 2011\u2013\n2021. Muutoksia tutkittiin koko Suomen laajuisesti sek\u00e4 kuntaryhmitt\u00e4in. Aineisto on kokonaisaineisto, joka kattaa kaikki Suomen kunnat. Se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 Tilastokeskuksen tehostetun ja erityisen tuen tilastoja vuosilta 2011\u20132021. Tarkasteltavat tukimuodot olivat osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus. Kuntaryhmittelyss\u00e4 k\u00e4ytettiin tilastollista kuntaryhmityst\u00e4. Aineisto analysoitiin tarkastelemalla keskiarvomuutoksia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 tehostetun tuen tukimuotojen k\u00e4ytt\u00f6 ei ole muuttunut juurikaan koko Suomen tasolla, ja erityisen tuen tukimuotojen k\u00e4ytt\u00f6 on lis\u00e4\u00e4ntynyt tarkasteluajanjaksolla. Tukimuotoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tehostetussa tuessa enemm\u00e4n kuin erityisess\u00e4 tuessa. Tulokset kertovat, ett\u00e4 tuen j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4 on alueellisia eroja. Kaupunkimaisissa kunnissa tehostetun tuen tukimuotojen k\u00e4ytt\u00f6 on v\u00e4hentynyt ja muissa kuntaryhmiss\u00e4 kasvanut. Erityisen tuen tukimuotojen k\u00e4ytt\u00f6 on kasvanut kaikissa kuntaryhmiss\u00e4, ja maaseutumaisissa kunnissa tukimuotoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suhteellisesti eniten. Tutkimuksen tuloksia selitt\u00e4\u00e4 tarkasteltavien tukimuotojen ennaltaehk\u00e4isev\u00e4 tarkoitus sek\u00e4 erityisen tuen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4 mahdollisuus kokoaikaiseen erityisopetukseen. Tukimuotojen k\u00e4yt\u00f6n kasvu erityisess\u00e4 tuessa saattaa selitty\u00e4 inkluusioajatuksen toteutumisella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-01T06:27:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-01T06:27:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alueellinen tasa-arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen tukimuotojen k\u00e4yt\u00f6n muutokset vuosina 2011\u20132021", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306013422", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87367
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c5101766-91b2-4a5c-936a-170e026a7f71\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306013422.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruokonen, Noora Sorsa, Onni Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021 oppimisen ja koulunkäynnin tuki alueellinen tasa-arvo Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus tukimuodot inkluusio
title Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021
title_full Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021
title_fullStr Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021 Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021
title_full_unstemmed Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021 Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021
title_short Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021
title_sort oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011 2021
title_txtP Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021
topic oppimisen ja koulunkäynnin tuki alueellinen tasa-arvo Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus tukimuodot inkluusio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alueellinen tasa-arvo erityisopetus inkluusio oppimisen ja koulunkäynnin tuki tukimuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87367 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013422
work_keys_str_mv AT ruokonennoora oppimisenjakoulunkäynnintuentukimuotojenkäytönmuutoksetvuosina20112021