Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksin videopelejä pelaavien nuorten pelaamisen aktiivisuutta sekä sen yhteyttä heidän sosiaalisen kompetenssin eri taitoihin. Pelaamisen aktiivisuudeltaan eroavia ryhmiä verrattiin toisiinsa sosiaalisen kompetenssin alle sijoittuvien sosiaalisten taitojen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huovinen, Maria-Helena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87365
_version_ 1826225712528359424
author Huovinen, Maria-Helena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huovinen, Maria-Helena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huovinen, Maria-Helena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huovinen, Maria-Helena
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksin videopelejä pelaavien nuorten pelaamisen aktiivisuutta sekä sen yhteyttä heidän sosiaalisen kompetenssin eri taitoihin. Pelaamisen aktiivisuudeltaan eroavia ryhmiä verrattiin toisiinsa sosiaalisen kompetenssin alle sijoittuvien sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla. Tutkimuksen aineistona käytettiin Alkuportaat –seurantatutkimuksessa kerättyä oppilaiden median käyttö –kyselyitä sekä sosiaalisten taitojen osalta SDQ –vahvuudet ja vaikeudet -kyselyä (n = 1824). Oppilaiden heikkouksia ja vahvuuksia eri sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla tarkasteltiin Kruskal-Wallis –testillä. Pelaamisen eri aktiivisuusryhmien sosiaalisia taitoja vertailtiin Mann-Whitney U-testillä. Tutkimus osoitti, että pelaamisen aktiivisuudella on yhteys kuudesluokkalaisten sosiaaliseen kompetenssiin. Käytösongelmien ja vertaissuhteiden ongelmien osalta parhaiten pärjäsivät vähän pelaavat ja eniten ongelmia oli paljon pelaavilla. Prososiaalisuus oli vahvin vähän pelaavilla ja heikoin paljon pelaavilla. Pelaamisen aktiivisuus ei kuitenkaan ollut yhteydessä tunne-elämän ongelmiin tai tarkkaavaisuuden ongelmiin eli paljon pelaavat suoriutuivat näillä osa-alueilla yhtä hyvin kuin vähän pelaavat. Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen kartoittaminen antaa merkityksellistä tietoa videopelien yksinpelaamisen mahdollisista haitoista ja voi auttaa tunnistamaan erityisiä sosiaalisten taitojen osa-alueita, joilla on yhteyksiä runsaaseen pelaamiseen.
first_indexed 2023-06-01T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovinen, Maria-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-01T06:08:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-01T06:08:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87365", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksin videopelej\u00e4 pelaavien nuorten pelaamisen aktiivisuutta sek\u00e4 sen yhteytt\u00e4 heid\u00e4n sosiaalisen kompetenssin eri taitoihin. Pelaamisen aktiivisuudeltaan eroavia ryhmi\u00e4 verrattiin toisiinsa sosiaalisen kompetenssin alle sijoittuvien sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla. Tutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin Alkuportaat \u2013seurantatutkimuksessa ker\u00e4tty\u00e4 oppilaiden median k\u00e4ytt\u00f6 \u2013kyselyit\u00e4 sek\u00e4 sosiaalisten taitojen osalta SDQ \u2013vahvuudet ja vaikeudet -kysely\u00e4 (n = 1824). \nOppilaiden heikkouksia ja vahvuuksia eri sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla tarkasteltiin Kruskal-Wallis \u2013testill\u00e4. Pelaamisen eri aktiivisuusryhmien sosiaalisia taitoja vertailtiin Mann-Whitney U-testill\u00e4. \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 pelaamisen aktiivisuudella on yhteys kuudesluokkalaisten sosiaaliseen kompetenssiin. K\u00e4yt\u00f6songelmien ja vertaissuhteiden ongelmien osalta parhaiten p\u00e4rj\u00e4siv\u00e4t v\u00e4h\u00e4n pelaavat ja eniten ongelmia oli paljon pelaavilla. Prososiaalisuus oli vahvin v\u00e4h\u00e4n pelaavilla ja heikoin paljon pelaavilla. Pelaamisen aktiivisuus ei kuitenkaan ollut yhteydess\u00e4 tunne-el\u00e4m\u00e4n ongelmiin tai tarkkaavaisuuden ongelmiin eli paljon pelaavat suoriutuivat n\u00e4ill\u00e4 osa-alueilla yht\u00e4 hyvin kuin v\u00e4h\u00e4n pelaavat.\nTutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen kartoittaminen antaa merkityksellist\u00e4 tietoa videopelien yksinpelaamisen mahdollisista haitoista ja voi auttaa tunnistamaan erityisi\u00e4 sosiaalisten taitojen osa-alueita, joilla on yhteyksi\u00e4 runsaaseen pelaamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-01T06:08:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-01T06:08:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuudesluokkalaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SDQ", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuportaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelej\u00e4 pelaavilla kuudesluokkalaisilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306013420", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87365
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0becd0c9-32b1-4572-8aec-27565e751b25\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306013420.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huovinen, Maria-Helena Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla sosiaalinen kompetenssi kuudesluokkalaiset SDQ alkuportaat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset taidot pelaaminen sosiaalinen käyttäytyminen pelit nuoret digitaaliset pelit videopelit sosiaalinen vuorovaikutus tietokonepelit sosiaaliset suhteet
title Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
title_full Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
title_fullStr Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
title_full_unstemmed Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
title_short Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
title_sort sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
title_txtP Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla
topic sosiaalinen kompetenssi kuudesluokkalaiset SDQ alkuportaat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sosiaaliset taidot pelaaminen sosiaalinen käyttäytyminen pelit nuoret digitaaliset pelit videopelit sosiaalinen vuorovaikutus tietokonepelit sosiaaliset suhteet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus SDQ Teacher Education alkuportaat digitaaliset pelit kuudesluokkalaiset nuoret pelaaminen pelit sosiaalinen kompetenssi sosiaalinen käyttäytyminen sosiaalinen vuorovaikutus sosiaaliset suhteet sosiaaliset taidot tietokonepelit videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87365 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013420
work_keys_str_mv AT huovinenmariahelena sosiaalinenkompetenssiyksinvideopelejäpelaavillakuudesluokkalaisilla