Sosiaalinen kompetenssi yksin videopelejä pelaavilla kuudesluokkalaisilla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksin videopelejä pelaavien nuorten pelaamisen aktiivisuutta sekä sen yhteyttä heidän sosiaalisen kompetenssin eri taitoihin. Pelaamisen aktiivisuudeltaan eroavia ryhmiä verrattiin toisiinsa sosiaalisen kompetenssin alle sijoittuvien sosiaalisten taitojen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huovinen, Maria-Helena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87365
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksin videopelejä pelaavien nuorten pelaamisen aktiivisuutta sekä sen yhteyttä heidän sosiaalisen kompetenssin eri taitoihin. Pelaamisen aktiivisuudeltaan eroavia ryhmiä verrattiin toisiinsa sosiaalisen kompetenssin alle sijoittuvien sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla. Tutkimuksen aineistona käytettiin Alkuportaat –seurantatutkimuksessa kerättyä oppilaiden median käyttö –kyselyitä sekä sosiaalisten taitojen osalta SDQ –vahvuudet ja vaikeudet -kyselyä (n = 1824). Oppilaiden heikkouksia ja vahvuuksia eri sosiaalisten taitojen ulottuvuuksilla tarkasteltiin Kruskal-Wallis –testillä. Pelaamisen eri aktiivisuusryhmien sosiaalisia taitoja vertailtiin Mann-Whitney U-testillä. Tutkimus osoitti, että pelaamisen aktiivisuudella on yhteys kuudesluokkalaisten sosiaaliseen kompetenssiin. Käytösongelmien ja vertaissuhteiden ongelmien osalta parhaiten pärjäsivät vähän pelaavat ja eniten ongelmia oli paljon pelaavilla. Prososiaalisuus oli vahvin vähän pelaavilla ja heikoin paljon pelaavilla. Pelaamisen aktiivisuus ei kuitenkaan ollut yhteydessä tunne-elämän ongelmiin tai tarkkaavaisuuden ongelmiin eli paljon pelaavat suoriutuivat näillä osa-alueilla yhtä hyvin kuin vähän pelaavat. Tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisten taitojen kartoittaminen antaa merkityksellistä tietoa videopelien yksinpelaamisen mahdollisista haitoista ja voi auttaa tunnistamaan erityisiä sosiaalisten taitojen osa-alueita, joilla on yhteyksiä runsaaseen pelaamiseen.