''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista

Varhaiskasvatuksen työntekijäpula on herättänyt julkista keskustelua alan työoloista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia käsityksiä Opettaja-lehdessä rakentuu varhaiskasvatuksen työoloista, ja millaisia työnohjauksellisia ratkaisuja niiden kehittämiseksi rakentuu. Tutkimuksen tarkoituksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87363
_version_ 1826225706614390784
author Korhonen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korhonen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korhonen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korhonen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuksen työntekijäpula on herättänyt julkista keskustelua alan työoloista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia käsityksiä Opettaja-lehdessä rakentuu varhaiskasvatuksen työoloista, ja millaisia työnohjauksellisia ratkaisuja niiden kehittämiseksi rakentuu. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää erilaisia työolokäsityksiä paremmin, ja tarkastella, millaisia työnohjauksellisia ratkaisuja nousee esille työolojen kehittämiseksi. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja lähestymistapana oli fenomenografia. Tutkimusaineisto koostui Opettaja-lehden teksteistä vuosien 2018–2022 väliseltä ajalta. Tekstejä valikoitui yhteensä 134 kappaletta, joista muodostui tämän tutkimuksen lopullinen aineisto. Analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista analyysia. Analyysissa syntyi aineistolähtöisesti kaksi kuvauskategoriajärjestelmää. Tulokset viittaavat siihen, että Opettaja-lehdessä työolot ymmärretään (1) yhteisöllisten, (2) työidentiteetin mukaisten, (3) ajankäytöllisten, (4) johtamiseen perustuvien ja (5) yhteiskunnallisten kokemusten kautta. Käsitykset ilmentävät sitä heikompia työoloja, mitä kaukaisempina työoloihin vaikuttavat tekijät ymmärretään omasta toiminnasta. Työolokäsitysten mukaan työoloja voidaan kehittää 1) ratkaisukeskeisen, (2) arkisen ja (3) johdollisen työnohjauksellisen toiminnan avulla. Työnohjaukselliset ratkaisut keskittyvät sekä työoloja heikentäviin että vahvistaviin tekijöihin. Tulokset nostavat esille mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita työnohjauksen mahdollisuuksista varhaiskasvatuksen työolojen kehittämiseksi.
first_indexed 2023-06-01T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-01T06:03:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-01T06:03:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87363", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4pula on her\u00e4tt\u00e4nyt julkista keskustelua alan ty\u00f6oloista. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 Opettaja-lehdess\u00e4 rakentuu varhaiskasvatuksen ty\u00f6oloista, ja millaisia ty\u00f6nohjauksellisia ratkaisuja niiden kehitt\u00e4miseksi rakentuu. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 erilaisia ty\u00f6olok\u00e4sityksi\u00e4 paremmin, ja tarkastella, millaisia ty\u00f6nohjauksellisia ratkaisuja nousee esille ty\u00f6olojen kehitt\u00e4miseksi. \n\nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja l\u00e4hestymistapana oli fenomenografia. Tutkimusaineisto koostui Opettaja-lehden teksteist\u00e4 vuosien 2018\u20132022 v\u00e4liselt\u00e4 ajalta. Tekstej\u00e4 valikoitui yhteens\u00e4 134 kappaletta, joista muodostui t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen lopullinen aineisto. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenografista analyysia. Analyysissa syntyi aineistol\u00e4ht\u00f6isesti kaksi kuvauskategoriaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. \n\nTulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 Opettaja-lehdess\u00e4 ty\u00f6olot ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n (1) yhteis\u00f6llisten, (2) ty\u00f6identiteetin mukaisten, (3) ajank\u00e4yt\u00f6llisten, (4) johtamiseen perustuvien ja (5) yhteiskunnallisten kokemusten kautta. K\u00e4sitykset ilment\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 heikompia ty\u00f6oloja, mit\u00e4 kaukaisempina ty\u00f6oloihin vaikuttavat tekij\u00e4t ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n omasta toiminnasta. Ty\u00f6olok\u00e4sitysten mukaan ty\u00f6oloja voidaan kehitt\u00e4\u00e4 1) ratkaisukeskeisen, (2) arkisen ja (3) johdollisen ty\u00f6nohjauksellisen toiminnan avulla. Ty\u00f6nohjaukselliset ratkaisut keskittyv\u00e4t sek\u00e4 ty\u00f6oloja heikent\u00e4viin ett\u00e4 vahvistaviin tekij\u00f6ihin. Tulokset nostavat esille mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita ty\u00f6nohjauksen mahdollisuuksista varhaiskasvatuksen ty\u00f6olojen kehitt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-01T06:03:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-01T06:03:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pit\u00e4\u00e4 n\u00e4ky\u00e4 arkity\u00f6ss\u00e4.'' : Opettaja-lehdess\u00e4 rakentuvia k\u00e4sityksi\u00e4 varhaiskasvatuksen ty\u00f6oloista ja ty\u00f6nohjauksellisista ratkaisuista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306013418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6olot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87363
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/93ff6a0f-e0e7-4ae4-a5ea-7253bd5f5054\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306013418.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Johanna ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' : Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 työnohjaus varhaiskasvatus työolot työhyvinvointi
title ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' : Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista
title_full ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' : Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista
title_fullStr ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' : Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' : Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista
title_full_unstemmed ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' : Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' : Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista
title_short ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.''
title_sort opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä opettaja lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista
title_sub Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista
title_txtP ''Opetusalan ammattilaisten arvostuksen pitää näkyä arkityössä.'' : Opettaja-lehdessä rakentuvia käsityksiä varhaiskasvatuksen työoloista ja työnohjauksellisista ratkaisuista
topic Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 työnohjaus varhaiskasvatus työolot työhyvinvointi
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma työhyvinvointi työnohjaus työolot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87363 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013418
work_keys_str_mv AT korhonenjohanna opetusalanammattilaistenarvostuksenpitäänäkyäarkityössäopettajalehdessärakentuvi