Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning

Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää ruotsinopettajaksi opiskelevien käsityksiä koskien painotuksia, sisältöä ja työtapoja tulevassa työssään ja syitä näiden taustalla. Aineisto kerättiin äänittämällä kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautala, Antti-Jussi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87359
_version_ 1826225792671023105
author Hautala, Antti-Jussi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hautala, Antti-Jussi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hautala, Antti-Jussi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hautala, Antti-Jussi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää ruotsinopettajaksi opiskelevien käsityksiä koskien painotuksia, sisältöä ja työtapoja tulevassa työssään ja syitä näiden taustalla. Aineisto kerättiin äänittämällä kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksena selvisi, että tulevat ruotsinopettajat haluavat ensisijaisesti pitää osallistavia ja rohkaisevia oppitunteja. Myös opiskelumotivaation tukeminen nähtiin erityisen tärkeänä. Motivoinnin yhteydessä keskusteltiin relevantin oppimateriaalin valinnasta ja projektien, kuten tandemopetuksen, sisällyttämisestä opetukseen. Syyksi vahvuuksilleen ja kehityskohteilleen opiskelijat nimesivät mm. yksilölliset tekijät sekä opetuksen painotukset. Moni koki tavallisen oppitunnin olevan vahvasti oppikirja- sekä opettajalähtöinen. Vertaamalla opiskelijoiden näkemyksiä ja opetussuunnitelman asettamia tavoitteita, muodostui ristiriitaisuuksia kommunikaatiotaitojen kohdalla. Moni haastateltava nosti ruotsinkielisen vuorovaikutuksen oppimisessaan koulun ulkopuolisia tekijöitä. Aiempaa tutkimusta mukailivat ajatukset hyvien kommunikaatiotaitojen tärkeydestä ja rohkeudesta käyttää kieltä. Ruotsinkieliseen puhujakuntaa lähemmäksi pääseminen työkalujen, kuten tandemopiskelu ja autenttisen materiaalin käytön koettiin olevan tarpeellisia oppimistulosten kehittämisessä.
first_indexed 2023-06-01T20:01:07Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautala, Antti-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-01T05:47:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-01T05:47:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87359", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4 ruotsinopettajaksi opiskelevien k\u00e4sityksi\u00e4 koskien \npainotuksia, sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja ty\u00f6tapoja tulevassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja syit\u00e4 n\u00e4iden taustalla. Aineisto ker\u00e4ttiin \n\u00e4\u00e4nitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kolme parihaastattelua, jotka transkriptioitiin ja analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tuloksena selvisi, ett\u00e4 tulevat ruotsinopettajat haluavat ensisijaisesti pit\u00e4\u00e4 osallistavia ja \nrohkaisevia oppitunteja. My\u00f6s opiskelumotivaation tukeminen n\u00e4htiin erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Motivoinnin yhteydess\u00e4 keskusteltiin relevantin oppimateriaalin valinnasta ja projektien, kuten tandemopetuksen, sis\u00e4llytt\u00e4misest\u00e4 opetukseen. Syyksi vahvuuksilleen ja kehityskohteilleen opiskelijat nimesiv\u00e4t mm. yksil\u00f6lliset tekij\u00e4t sek\u00e4 opetuksen painotukset. Moni koki tavallisen oppitunnin olevan vahvasti oppikirja- sek\u00e4 opettajal\u00e4ht\u00f6inen. Vertaamalla opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja \nopetussuunnitelman asettamia tavoitteita, muodostui ristiriitaisuuksia kommunikaatiotaitojen \nkohdalla. Moni haastateltava nosti ruotsinkielisen vuorovaikutuksen oppimisessaan koulun ulkopuolisia tekij\u00f6it\u00e4. Aiempaa tutkimusta mukailivat ajatukset hyvien kommunikaatiotaitojen t\u00e4rkeydest\u00e4 ja rohkeudesta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4. Ruotsinkieliseen puhujakuntaa l\u00e4hemm\u00e4ksi p\u00e4\u00e4seminen \nty\u00f6kalujen, kuten tandemopiskelu ja autenttisen materiaalin k\u00e4yt\u00f6n koettiin olevan tarpeellisia \noppimistulosten kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-01T05:47:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-01T05:47:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306013414", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87359
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautala, Antti-Jussi Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli motivaatio opetus opetusmenetelmät
title Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning
title_full Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning
title_fullStr Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning
title_full_unstemmed Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning
title_short Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning
title_sort svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning
title_txtP Svenskstudenters uppfattningar om det viktigaste i sin framtida undervisning
topic Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli motivaatio opetus opetusmenetelmät
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish motivaatio opetus opetusmenetelmät ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87359 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013414
work_keys_str_mv AT hautalaanttijussi svenskstudentersuppfattningaromdetviktigasteisinframtidaundervisning