Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin yhdenvertaisessa toteutumisessa on havaittu olevan puutteita. Lisäksi opettajien on todettu kokevan erilaisia haasteita arvioinnin toteuttamisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita perusopetuksen opettajat kokevat terveystiedon arvioinnis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kahilainen, Mari
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87358
_version_ 1826225767998029824
author Kahilainen, Mari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kahilainen, Mari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kahilainen, Mari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kahilainen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Oppimisen ja osaamisen arvioinnin yhdenvertaisessa toteutumisessa on havaittu olevan puutteita. Lisäksi opettajien on todettu kokevan erilaisia haasteita arvioinnin toteuttamisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita perusopetuksen opettajat kokevat terveystiedon arvioinnissa ja mitkä tekijät ovat yhteydessä koettuihin haasteisiin. Opettajien kokemien arvioinnin haasteiden selvittäminen on erityisen tärkeää opettajien arviointityön tukemisen sekä oppilaiden yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona käytettiin ”Liikuntaa ja terveystietoa opettavien opettajien arviointiosaamisen kehittäminen” -hankkeen osana poikkileikkausasetelmalla kerättyä kyselydataa, josta valikoitiin tarkasteluun vuosiluokilla 7-9 opettavien terveystiedon opettajien vastaukset (N=73). Opettajien kokemuksia terveystiedon arvioinnin haasteista kartoitettiin avoimella kysymyksellä. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen taustamuuttujina olivat sukupuoli, ikäluokat ja koulun koko sekä terveystiedon opetustunnit viikossa, opetuskokemus ja opintolaajuus. Tilastollisia analyysejä varten sisällönanalyysissä muodostuneiden pääluokkien pohjalta luotiin kahdeksan uutta arvioinnin haasteita kuvaavaa muuttujaa sekä haasteiden kokemisen määrää kuvaava muuttuja. Tilastolliset analyysit suoritettiin SPSS 28-ohjelmalla ristiintaulukoinnin ja Khiin neliö -testin avulla. Sisällönanalyysin pohjalta tunnistettiin kolme laajempaa yhdistävää luokkaa ja niiden sisällä kahdeksan pääluokkaa, jotka toimivat kvantitatiivisten analyysien perustana. Yhdistävien luokkien perusteella opettajien kokemat keskeisimmät haasteet liittyivät oppilaisiin, opetussuunnitelman mukaisen arvioinnin toteutumiseen ja opettajien resurssien puutteisiin. Yleisimpiä opettajien kokemia haasteita arvioinnin toteuttamisessa olivat ajan puute (23,3 %), monipuoliset arviointikäytännöt (21,9 %) ja koettu arvioinnin suuri työkuorma (21,9 %). Tilastollisissa analyyseissä havaittiin Khiin neliö -testin mukaan nuorempien opettajien kokevan vanhempia opettajia yleisemmin haasteeksi opintojen aikaisen arvioinnin toteuttamisen ja ajan puutteen arvioinnin toteuttamisessa. Lisäksi opintojen aikaisen arvioinnin toteuttamisen koki haasteeksi keskisuurten ja suurten koulujen opettajia yleisemmin pienten koulujen opettajat. Ajan puutteen arvioinnin toteuttamisen haasteena koki yleisimmin vähiten opetuskokemusta omaavat opettajat. Opintojen päättyessä tehtävän arvioinnin koki yleisimmin haasteeksi opettajat, joilla oli keskivertoisesti opetustunteja viikossa. Terveystiedon arviointiin liittyy opettajien kokemusten mukaan erilaisia haasteita. Ilmeisesti nuoremmat ja vähemmän opetuskokemusta omaavat opettajat kokevat vanhempia opettajia yleisemmin arvioinnin haasteita. Yhdenvertaisen arvioinnin toteutumisen näkökulmasta on tärkeää tehdä kohdennettuja toimenpiteitä opettajien arviointiosaamisen kehittämiseksi ja työkuorman vähentämiseksi sekä valtakunnallisten ohjeistusten selkeyttämiseksi.
first_indexed 2023-06-01T20:01:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paakkari, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kahilainen, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-01T05:45:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-01T05:45:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87358", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimisen ja osaamisen arvioinnin yhdenvertaisessa toteutumisessa on havaittu olevan puutteita. Lis\u00e4ksi opettajien on todettu kokevan erilaisia haasteita arvioinnin toteuttamisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia haasteita perusopetuksen opettajat kokevat terveystiedon arvioinnissa ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 koettuihin haasteisiin. Opettajien kokemien arvioinnin haasteiden selvitt\u00e4minen on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 opettajien arviointity\u00f6n tukemisen sek\u00e4 oppilaiden yhdenvertaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin \u201dLiikuntaa ja terveystietoa opettavien opettajien arviointiosaamisen kehitt\u00e4minen\u201d -hankkeen osana poikkileikkausasetelmalla ker\u00e4tty\u00e4 kyselydataa, josta valikoitiin tarkasteluun vuosiluokilla 7-9 opettavien terveystiedon opettajien vastaukset (N=73). Opettajien kokemuksia terveystiedon arvioinnin haasteista kartoitettiin avoimella kysymyksell\u00e4. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimuksen taustamuuttujina olivat sukupuoli, ik\u00e4luokat ja koulun koko sek\u00e4 terveystiedon opetustunnit viikossa, opetuskokemus ja opintolaajuus. Tilastollisia analyysej\u00e4 varten sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiss\u00e4 muodostuneiden p\u00e4\u00e4luokkien pohjalta luotiin kahdeksan uutta arvioinnin haasteita kuvaavaa muuttujaa sek\u00e4 haasteiden kokemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 kuvaava muuttuja. Tilastolliset analyysit suoritettiin SPSS 28-ohjelmalla ristiintaulukoinnin ja Khiin neli\u00f6 -testin avulla.\n\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysin pohjalta tunnistettiin kolme laajempaa yhdist\u00e4v\u00e4\u00e4 luokkaa ja niiden sis\u00e4ll\u00e4 kahdeksan p\u00e4\u00e4luokkaa, jotka toimivat kvantitatiivisten analyysien perustana. Yhdist\u00e4vien luokkien perusteella opettajien kokemat keskeisimm\u00e4t haasteet liittyiv\u00e4t oppilaisiin, opetussuunnitelman mukaisen arvioinnin toteutumiseen ja opettajien resurssien puutteisiin. Yleisimpi\u00e4 opettajien kokemia haasteita arvioinnin toteuttamisessa olivat ajan puute (23,3 %), monipuoliset arviointik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t (21,9 %) ja koettu arvioinnin suuri ty\u00f6kuorma (21,9 %). Tilastollisissa analyyseiss\u00e4 havaittiin Khiin neli\u00f6 -testin mukaan nuorempien opettajien kokevan vanhempia opettajia yleisemmin haasteeksi opintojen aikaisen arvioinnin toteuttamisen ja ajan puutteen arvioinnin toteuttamisessa. Lis\u00e4ksi opintojen aikaisen arvioinnin toteuttamisen koki haasteeksi keskisuurten ja suurten koulujen opettajia yleisemmin pienten koulujen opettajat. Ajan puutteen arvioinnin toteuttamisen haasteena koki yleisimmin v\u00e4hiten opetuskokemusta omaavat opettajat. Opintojen p\u00e4\u00e4ttyess\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n arvioinnin koki yleisimmin haasteeksi opettajat, joilla oli keskivertoisesti opetustunteja viikossa.\n\nTerveystiedon arviointiin liittyy opettajien kokemusten mukaan erilaisia haasteita. Ilmeisesti nuoremmat ja v\u00e4hemm\u00e4n opetuskokemusta omaavat opettajat kokevat vanhempia opettajia yleisemmin arvioinnin haasteita. Yhdenvertaisen arvioinnin toteutumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 kohdennettuja toimenpiteit\u00e4 opettajien arviointiosaamisen kehitt\u00e4miseksi ja ty\u00f6kuorman v\u00e4hent\u00e4miseksi sek\u00e4 valtakunnallisten ohjeistusten selkeytt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-01T05:45:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-01T05:45:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306013413", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenvertaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto (oppiaineet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87358
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64d44f51-003f-4afd-bf58-04f7204362b8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306013413.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kahilainen, Mari Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät Terveyskasvatus Health Education 50411 yhdenvertaisuus arviointi opettajat opetussuunnitelmat terveystieto (oppiaineet) perusopetus
title Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
title_full Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
title_fullStr Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
title_full_unstemmed Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
title_short Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet
title_sort terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
title_sub terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
title_txtP Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
topic Terveyskasvatus Health Education 50411 yhdenvertaisuus arviointi opettajat opetussuunnitelmat terveystieto (oppiaineet) perusopetus
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus arviointi opettajat opetussuunnitelmat perusopetus terveystieto (oppiaineet) yhdenvertaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87358 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306013413
work_keys_str_mv AT kahilainenmari terveystiedonoppimisenjaosaamisenarvioinninhaasteetterveystiedonperusopetuksenope