Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteitä opettajien ja oppilaiden näkökulmasta. Tavoitteena on myös selvittää, mitä vaikutuksia hyvällä opettaja-oppilassuhteella on, ja mitä haasteita opettaja-oppilassuhteen rakentumisessa esiintyy. Aihe on tärkeä, koska...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uski, Saila
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87350
_version_ 1826225804840796161
author Uski, Saila
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Uski, Saila Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Uski, Saila Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Uski, Saila
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteitä opettajien ja oppilaiden näkökulmasta. Tavoitteena on myös selvittää, mitä vaikutuksia hyvällä opettaja-oppilassuhteella on, ja mitä haasteita opettaja-oppilassuhteen rakentumisessa esiintyy. Aihe on tärkeä, koska opettaja-oppilassuhde vaikuttaa oppilaan hyvinvointiin, koulumenestykseen sekä sosiaalisiin taitoihin. Tutkimuksen mukaan opettajien ja oppilaiden mielestä yksi tärkeimmistä hyvän opettaja-oppilassuhteen piirteistä on oppilaiden tuntemus. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin se, että opettaja juttelee oppilailleen myös koulun ulkopuolisesta elämästä ja on kiinnostunut heidän asioistaan. Opettajan tulee olla reilu ja auttaa oppilaita. Myös liikunnanopetuksen osalta esiin nousi opettajan avuliaisuus ja oppilaiden huomiointi. Tutkimuksessa nousi esille, että etenkin oppilaille tärkeää oli myös se, että opettaja on kaverillinen, muttei kuitenkaan liikaa, jotta opettajan auktoriteettiasema säilyy. Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat tämän tasapainottelun yhdeksi haasteeksi opettaja-oppilassuhteessa. Tutkimuksen perusteella hyvä opettaja-oppilassuhde perustuu pitkälti opettajan omiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Sen vuoksi tulevaisuudessa on tärkeää keskittyä opettajien tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen niin työelämässä kuin opettajankoulutuksessa. Jatkossa olisi myös hyvä tutkia erikseen opettaja-oppilassuhdetta liikunnanopetuksessa, jotta saataisiin lisätietoa sen erityispiirteistä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:05Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Uski, Saila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-31T11:32:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-31T11:32:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87350", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella hyv\u00e4n opettaja-oppilassuhteen piirteit\u00e4 opettajien ja oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tavoitteena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 vaikutuksia hyv\u00e4ll\u00e4 opettaja-oppilassuhteella on, ja mit\u00e4 haasteita opettaja-oppilassuhteen rakentumisessa esiintyy. Aihe on t\u00e4rke\u00e4, koska opettaja-oppilassuhde vaikuttaa oppilaan hyvinvointiin, koulumenestykseen sek\u00e4 sosiaalisiin taitoihin.\n\nTutkimuksen mukaan opettajien ja oppilaiden mielest\u00e4 yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 hyv\u00e4n opettaja-oppilassuhteen piirteist\u00e4 on oppilaiden tuntemus. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa nousi esiin se, ett\u00e4 opettaja juttelee oppilailleen my\u00f6s koulun ulkopuolisesta el\u00e4m\u00e4st\u00e4 ja on kiinnostunut heid\u00e4n asioistaan. Opettajan tulee olla reilu ja auttaa oppilaita. My\u00f6s liikunnanopetuksen osalta esiin nousi opettajan avuliaisuus ja oppilaiden huomiointi. Tutkimuksessa nousi esille, ett\u00e4 etenkin oppilaille t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oli my\u00f6s se, ett\u00e4 opettaja on kaverillinen, muttei kuitenkaan liikaa, jotta opettajan auktoriteettiasema s\u00e4ilyy. Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat t\u00e4m\u00e4n tasapainottelun yhdeksi haasteeksi opettaja-oppilassuhteessa.\n\nTutkimuksen perusteella hyv\u00e4 opettaja-oppilassuhde perustuu pitk\u00e4lti opettajan omiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Sen vuoksi tulevaisuudessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 keskitty\u00e4 opettajien tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4miseen niin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 kuin opettajankoulutuksessa. Jatkossa olisi my\u00f6s hyv\u00e4 tutkia erikseen opettaja-oppilassuhdetta liikunnanopetuksessa, jotta saataisiin lis\u00e4tietoa sen erityispiirteist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-31T11:32:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-31T11:32:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen suhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millainen on hyv\u00e4 opettaja-oppilassuhde?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305313405", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87350
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ced6af91-37e7-48af-b73e-fa3a27c89c9e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305313405.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uski, Saila Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde? pedagoginen suhde vuorovaikutustaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot tunnetaidot opettaja-oppilassuhde
title Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?
title_full Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?
title_fullStr Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde? Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?
title_full_unstemmed Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde? Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?
title_short Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?
title_sort millainen on hyvä opettaja oppilassuhde
title_txtP Millainen on hyvä opettaja-oppilassuhde?
topic pedagoginen suhde vuorovaikutustaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot tunnetaidot opettaja-oppilassuhde
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education opettaja-oppilassuhde pedagoginen suhde sosiaaliset taidot tunnetaidot vuorovaikutustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87350 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313405
work_keys_str_mv AT uskisaila millainenonhyväopettajaoppilassuhde