Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä

Sosiaalinen myynti on suhteellisen tuore käsitteenä, mutta siitä löytyy aiempia tutkimuksia ja teorioita. Tämä tutkimus tarkastelee sosiaalista myyntiä kiinteistön välitysalalla. Sosiaalista myyntiä kiinteistönvälitysalalla ei ole tutkittu aikaisemmin, jonka vuoksi tutkimus päätettiin toteuttaa siit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Möttönen, Veera
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87337
_version_ 1826225730943451136
author Möttönen, Veera
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Möttönen, Veera Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Möttönen, Veera Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Möttönen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen myynti on suhteellisen tuore käsitteenä, mutta siitä löytyy aiempia tutkimuksia ja teorioita. Tämä tutkimus tarkastelee sosiaalista myyntiä kiinteistön välitysalalla. Sosiaalista myyntiä kiinteistönvälitysalalla ei ole tutkittu aikaisemmin, jonka vuoksi tutkimus päätettiin toteuttaa siitä kontekstista. Kiinteistönvälittäjän työ on hyvin ihmiskeskeistä työtä, jossa vaaditaan taitoa suoriutua eri vuorovaikutustilanteista sekä olla tietyllä tapaa sensuelli. Kiinteistövälittäjä on tärkeää omata myös jonkinlainen henkilöbrändi, joka pitkällä aikavälillä helpottaa oman työn tekemistä. Nämä liittyvät vahvasti sosiaaliseen myyntiin, johon tutkimus pyrkii antamaan syvällisempää tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka sosiaalista myyntiä hyödynnetään käytännössä kiinteistönvälitysalalla myyjän näkökulmasta tarkasteltuna ja kuinka yrityksen strategiat tukevat tätä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Kysymykset laadittiin aikaisempaan teoriaan pohjautuen. Haastateltavina oli 10 eri kiinteistönvälittäjää, joiden työkokemus vaihteli vuodesta 17 vuoteen kiinteistönvälitysalalla. Haastattelut toteutettiin keväällä 2023. Tulokset osoittivat sen, että sosiaalinen myynti linkitetään hyvin pitkälti sosiaaliseen mediaan. Vaikka sosiaalinen media nähdään tärkeänä tekijänä sosiaalisessa myynnissä, ei sitä välttämättä käytetä kuitenkaan niin paljon hyödyksi kuin voisi. Sosiaalisen median lisäksi tärkeää on kaikki vuorovaikutus mitä asiakkaiden kanssa käydään. Kiinteistönvälittäjän tulee omata loistavat keskustelutaidot sekä pyrkiä ymmärtämään asiakkaiden perimmäiset tarpeet, koska usein kyseessä on asiakkaan suurin varallisuus, josta välittäjä on vastuussa. Sosiaalisesta myynnistä voidaan hyötyä, kun yrityksen strategiat ja omat aktiivisuus sekä osaaminen kohtaavat. Tulevaisuudessa tätä aihetta olisi mielenkiintoista tutkia hyötyykö kiinteistönvälittäjä todellisuudessa sosiaalisesta myynnistä tuloksellisesti ja onko esimerkiksi aktiivisella sosiaalisen median käytöllä tai tietoisella henkilöbrändin rakentamisella tähän vaikutusta.
first_indexed 2023-05-31T20:13:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6tt\u00f6nen, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-31T07:34:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-31T07:34:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen myynti on suhteellisen tuore k\u00e4sitteen\u00e4, mutta siit\u00e4 l\u00f6ytyy aiempia tutkimuksia ja teorioita. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee sosiaalista myynti\u00e4 kiinteist\u00f6n v\u00e4litysalalla. Sosiaalista myynti\u00e4 kiinteist\u00f6nv\u00e4litysalalla ei ole tutkittu aikaisemmin, jonka vuoksi tutkimus p\u00e4\u00e4tettiin toteuttaa siit\u00e4 kontekstista. Kiinteist\u00f6nv\u00e4litt\u00e4j\u00e4n ty\u00f6 on hyvin ihmiskeskeist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4, jossa vaaditaan taitoa suoriutua eri vuorovaikutustilanteista sek\u00e4 olla tietyll\u00e4 tapaa sensuelli. Kiinteist\u00f6v\u00e4litt\u00e4j\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 omata my\u00f6s jonkinlainen henkil\u00f6br\u00e4ndi, joka pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 helpottaa oman ty\u00f6n tekemist\u00e4. N\u00e4m\u00e4 liittyv\u00e4t vahvasti sosiaaliseen myyntiin, johon tutkimus pyrkii antamaan syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tietoa.\n T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka sosiaalista myynti\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kiinteist\u00f6nv\u00e4litysalalla myyj\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna ja kuinka yrityksen strategiat tukevat t\u00e4t\u00e4. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Kysymykset laadittiin aikaisempaan teoriaan pohjautuen. Haastateltavina oli 10 eri kiinteist\u00f6nv\u00e4litt\u00e4j\u00e4\u00e4, joiden ty\u00f6kokemus vaihteli vuodesta 17 vuoteen kiinteist\u00f6nv\u00e4litysalalla. Haastattelut toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023.\n Tulokset osoittivat sen, ett\u00e4 sosiaalinen myynti linkitet\u00e4\u00e4n hyvin pitk\u00e4lti sosiaaliseen mediaan. Vaikka sosiaalinen media n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 sosiaalisessa myynniss\u00e4, ei sit\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4 kuitenkaan niin paljon hy\u00f6dyksi kuin voisi. Sosiaalisen median lis\u00e4ksi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on kaikki vuorovaikutus mit\u00e4 asiakkaiden kanssa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n. Kiinteist\u00f6nv\u00e4litt\u00e4j\u00e4n tulee omata loistavat keskustelutaidot sek\u00e4 pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n asiakkaiden perimm\u00e4iset tarpeet, koska usein kyseess\u00e4 on asiakkaan suurin varallisuus, josta v\u00e4litt\u00e4j\u00e4 on vastuussa. Sosiaalisesta myynnist\u00e4 voidaan hy\u00f6ty\u00e4, kun yrityksen strategiat ja omat aktiivisuus sek\u00e4 osaaminen kohtaavat.\n Tulevaisuudessa t\u00e4t\u00e4 aihetta olisi mielenkiintoista tutkia hy\u00f6tyyk\u00f6 kiinteist\u00f6nv\u00e4litt\u00e4j\u00e4 todellisuudessa sosiaalisesta myynnist\u00e4 tuloksellisesti ja onko esimerkiksi aktiivisella sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 tai tietoisella henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentamisella t\u00e4h\u00e4n vaikutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-31T07:34:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-31T07:34:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen myynti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen myynti kiinteist\u00f6nv\u00e4litt\u00e4j\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305313393", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myyntity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiinteist\u00f6nv\u00e4litys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiinteist\u00f6nv\u00e4litt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87337
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28e7e8cc-e579-4a5c-bec8-38756e609cb9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305313393.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Möttönen, Veera Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä sosiaalinen myynti Markkinointi Marketing 20423 myynti sosiaalinen media myyntityö kiinteistönvälitys brändit henkilöbrändäys kiinteistönvälittäjät
title Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
title_full Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
title_fullStr Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
title_full_unstemmed Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
title_short Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
title_sort sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
title_txtP Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
topic sosiaalinen myynti Markkinointi Marketing 20423 myynti sosiaalinen media myyntityö kiinteistönvälitys brändit henkilöbrändäys kiinteistönvälittäjät
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit henkilöbrändäys kiinteistönvälittäjät kiinteistönvälitys myynti myyntityö sosiaalinen media sosiaalinen myynti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87337 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313393
work_keys_str_mv AT möttönenveera sosiaalinenmyyntikiinteistönvälittäjäntyössä