Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimusta, jossa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bom, Venla, Ketola, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87332
_version_ 1826225720298307584
author Bom, Venla Ketola, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Bom, Venla Ketola, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Bom, Venla Ketola, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Bom, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimusta, jossa on seurattu samoja lapsia 2–3-vuotiaasta kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on kerätty Jyväskylässä vuosina 2015–2023. Tässä tutkimuksessa on hyödynnetty aineistosta kahta vanhemmille lähetettyä kodin numeraalisten aktiviteettien kyselyä sekä lasten ensimmäisen luokan taitotestien ja vanhempien taitotestien tuloksia. Tämän tutkimuksen lopullisessa otoksessa oli mukana 43 lasta ja 61 vanhempaa. Yhteyksiä tutkittiin lineaarisen regressioanalyysin keinoin. Kodin numeraalisen oppimisympäristön muuttujat eivät olleet yhteydessä lasten matematiikan taitoihin tässä aineistossa. Kuitenkin, kun vanhempien taidot otettiin huomioon, kotiympäristö ja vanhempien taidot selittivät yhdessä yhtä lasten matematiikan taitoa, lukujen vertailutaitoa. Lisäksi osa vanhempien yksittäisistä taidoista selitti itsenäisesti lasten matematiikan taitoja. Tulokset olivat mielenkiintoisia, eivätkä antaneet yksiselitteistä kuvaa tutkittavasta ilmiöstä. Viitteitä saatiin kuitenkin siitä, että lasten matematiikan taitoihin yhteydessä olevat tekijät ovat moniulotteisia. Aihetta onkin tärkeää tutkia lisää suuremmilla otoksilla kotiympäristö ja vanhempien taidot huomioon ottaen, jotta saadaan kattavampi kuva lapsen matematiikan taitoja ennustavista tekijöistä.
first_indexed 2023-05-31T20:13:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bom, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ketola, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-31T06:29:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-31T06:29:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87332", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston VUOKKO (Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkitt\u00e4istutkimusta, jossa on seurattu samoja lapsia 2\u20133-vuotiaasta kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 vuosina 2015\u20132023. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on hy\u00f6dynnetty aineistosta kahta vanhemmille l\u00e4hetetty\u00e4 kodin numeraalisten aktiviteettien kysely\u00e4 sek\u00e4 lasten ensimm\u00e4isen luokan taitotestien ja vanhempien taitotestien tuloksia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen lopullisessa otoksessa oli mukana 43 lasta ja 61 vanhempaa. \n\nYhteyksi\u00e4 tutkittiin lineaarisen regressioanalyysin keinoin. Kodin numeraalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n muuttujat eiv\u00e4t olleet yhteydess\u00e4 lasten matematiikan taitoihin t\u00e4ss\u00e4 aineistossa. Kuitenkin, kun vanhempien taidot otettiin huomioon, kotiymp\u00e4rist\u00f6 ja vanhempien taidot selittiv\u00e4t yhdess\u00e4 yht\u00e4 lasten matematiikan taitoa, lukujen vertailutaitoa. Lis\u00e4ksi osa vanhempien yksitt\u00e4isist\u00e4 taidoista selitti itsen\u00e4isesti lasten matematiikan taitoja. \n\nTulokset olivat mielenkiintoisia, eiv\u00e4tk\u00e4 antaneet yksiselitteist\u00e4 kuvaa tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4. Viitteit\u00e4 saatiin kuitenkin siit\u00e4, ett\u00e4 lasten matematiikan taitoihin yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t ovat moniulotteisia. Aihetta onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4 suuremmilla otoksilla kotiymp\u00e4rist\u00f6 ja vanhempien taidot huomioon ottaen, jotta saadaan kattavampi kuva lapsen matematiikan taitoja ennustavista tekij\u00f6ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-31T06:29:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-31T06:29:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "numeraalinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin informaali numeraalinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305313388", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87332
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e348b29a-9073-4332-92b4-3f8d0d24fd31\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305313388.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bom, Venla Ketola, Meri Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla kodin oppimisympäristö numeraalinen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 informaali oppiminen matematiikka oppimisympäristö matemaattiset taidot koti
title Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
title_full Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
title_fullStr Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
title_full_unstemmed Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
title_short Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
title_sort kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
title_txtP Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
topic kodin oppimisympäristö numeraalinen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 informaali oppiminen matematiikka oppimisympäristö matemaattiset taidot koti
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education informaali oppiminen kodin oppimisympäristö koti matemaattiset taidot matematiikka numeraalinen oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87332 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313388
work_keys_str_mv AT bomvenla kodininformaalinumeraalinenoppimisympäristöjavanhempienmatematiikantaidotlastenmatemati