Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimusta, jossa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bom, Venla, Ketola, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87332
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimusta, jossa on seurattu samoja lapsia 2–3-vuotiaasta kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on kerätty Jyväskylässä vuosina 2015–2023. Tässä tutkimuksessa on hyödynnetty aineistosta kahta vanhemmille lähetettyä kodin numeraalisten aktiviteettien kyselyä sekä lasten ensimmäisen luokan taitotestien ja vanhempien taitotestien tuloksia. Tämän tutkimuksen lopullisessa otoksessa oli mukana 43 lasta ja 61 vanhempaa. Yhteyksiä tutkittiin lineaarisen regressioanalyysin keinoin. Kodin numeraalisen oppimisympäristön muuttujat eivät olleet yhteydessä lasten matematiikan taitoihin tässä aineistossa. Kuitenkin, kun vanhempien taidot otettiin huomioon, kotiympäristö ja vanhempien taidot selittivät yhdessä yhtä lasten matematiikan taitoa, lukujen vertailutaitoa. Lisäksi osa vanhempien yksittäisistä taidoista selitti itsenäisesti lasten matematiikan taitoja. Tulokset olivat mielenkiintoisia, eivätkä antaneet yksiselitteistä kuvaa tutkittavasta ilmiöstä. Viitteitä saatiin kuitenkin siitä, että lasten matematiikan taitoihin yhteydessä olevat tekijät ovat moniulotteisia. Aihetta onkin tärkeää tutkia lisää suuremmilla otoksilla kotiympäristö ja vanhempien taidot huomioon ottaen, jotta saadaan kattavampi kuva lapsen matematiikan taitoja ennustavista tekijöistä.