Pedagoginen johtaminen suomalaisten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta eri kokoisissa kunnissa, joissa varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelevat. Tavoitteena oli kymmenen asiantuntijahaastattelun avulla selvittää näkemyksiä siitä, miten pedagogista...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Markkola, Ella, Villanen, Hilla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87330
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta eri kokoisissa kunnissa, joissa varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelevat. Tavoitteena oli kymmenen asiantuntijahaastattelun avulla selvittää näkemyksiä siitä, miten pedagogista johtamista organisoidaan kunnissa sekä tarkastella, mitkä asiat kuvataan merkityksellisiksi seikoiksi pedagogisen johtamisen toimivuuden kannalta. Varhaiskasvatusorganisaation valmistelu- ja asiantuntijatehtävissä työskentelevät haastateltavat valittiin tutkimukseen maksimaalisella variaatiootteella. Tutkimusaineisto koostui tutkittavien teemahaastatteluista ja aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkimus osoitti, että kuntien varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelivat riippuen erityisesti kunnan koosta ja nämä rakenteet muovaavat kunnan pedagogista johtamista sekä sen toteuttamista. Kunnan pedagogisen johtamisen toimivuuteen kuvailtiin liittyvän viisi erilaista merkityksellistä seikkaa: organisointi ja työnjako, resurssit, yhteistyö, arviointi ja kehittäminen sekä muutokset varhaiskasvatuksen ohjauksessa sekä yhteiskunnassa. Tulokset tarjosivat ajankohtaista tietoa siitä, mikä asiat painottuvat pedagogisessa johtamisessa varhaiskasvatusorganisaation uloimmilla organisaatiokehillä toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen pedagogisissa sekä laadullisissa kehittämistehtävissä.