Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma

Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän aikaa leikkiin toimintapäivän aikana. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ero...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roikonen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87329
_version_ 1826225718055403520
author Roikonen, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Roikonen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Roikonen, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Roikonen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän aikaa leikkiin toimintapäivän aikana. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin eroavatko kokeilu- ja verrokkiryhmän opettajien leikkiasenteet tai arviot leikkiin käytetystä ajasta. Tutkimusaineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuskokeilun (ESKO) -hankkeen vuoden 2021 seurantakyselyn aineiston osasta, jossa käsiteltiin varhaiskasvatuksen opettajien leikkiin liittyviä asenteita, sekä aineiston osasta, jossa käsiteltiin leikkiin käytettyä aikaa. Kyselyyn vastasi 872 varhaiskasvatuksen työntekijää 120 kunnasta. Aineisto analysoitiin eksploratiivisella faktorianalyysilla sekä Mann Whitneyn U-testillä SPSS 28 -ohjelmistolla. Varhaiskasvatuksen opettajien leikkiasennetta kuvasi faktorista saatu keskiarvosummamuuttuja. Kokeilu- ja verrokkiryhmän leikkiasenteet erosivat toisistaan hyvin vähän. Vastaajat olivat vastanneet hyvin samalla tavalla ja tilastolliset erot syntyivät enemmän suuren vastaajamäärän kuin todellisen eron takia. Kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä ei ollut leikkiasenteessa eroa. Kokeilu- ja verrokkiryhmä eivät eronneet toisistaan vapaaseen leikkiin käytetyn ajan tai ohjattuun leikkiin käytetyn ajan suhteen. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitävät leikkiä tärkeänä sekä esiopetuksessa että varhaiskasvatuksessa. Aiemmissa tutkimuksissa on saatu samankaltaisia tuloksia myös leikkiin käytetystä ajasta esiopetusikäisten lasten ryhmissä. Leikin ja opetuksen suhde ja opettajien leikkiasenteet kaipaavat kuitenkin lisätutkimusta.
first_indexed 2023-05-31T20:13:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Roikonen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-31T06:19:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-31T06:19:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87329", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyvi\u00e4 leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhm\u00e4ns\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n aikaa leikkiin toimintap\u00e4iv\u00e4n aikana. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin eroavatko kokeilu- ja verrokkiryhm\u00e4n opettajien leikkiasenteet tai arviot leikkiin k\u00e4ytetyst\u00e4 ajasta. Tutkimusaineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuskokeilun (ESKO) -hankkeen vuoden 2021 seurantakyselyn aineiston osasta, jossa k\u00e4siteltiin varhaiskasvatuksen opettajien leikkiin liittyvi\u00e4 asenteita, sek\u00e4 aineiston osasta, jossa k\u00e4siteltiin leikkiin k\u00e4ytetty\u00e4 aikaa. Kyselyyn vastasi 872 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4 120 kunnasta. Aineisto analysoitiin eksploratiivisella faktorianalyysilla sek\u00e4 Mann Whitneyn U-testill\u00e4 SPSS 28 -ohjelmistolla. Varhaiskasvatuksen opettajien leikkiasennetta kuvasi faktorista saatu keskiarvosummamuuttuja. Kokeilu- ja verrokkiryhm\u00e4n leikkiasenteet erosivat toisistaan hyvin v\u00e4h\u00e4n. Vastaajat olivat vastanneet hyvin samalla tavalla ja tilastolliset erot syntyiv\u00e4t enemm\u00e4n suuren vastaajam\u00e4\u00e4r\u00e4n kuin todellisen eron takia. Kokeilu- ja verrokkiryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut leikkiasenteessa eroa. Kokeilu- ja verrokkiryhm\u00e4 eiv\u00e4t eronneet toisistaan vapaaseen leikkiin k\u00e4ytetyn ajan tai ohjattuun leikkiin k\u00e4ytetyn ajan suhteen. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pit\u00e4v\u00e4t leikki\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 esiopetuksessa ett\u00e4 varhaiskasvatuksessa. Aiemmissa tutkimuksissa on saatu samankaltaisia tuloksia my\u00f6s leikkiin k\u00e4ytetyst\u00e4 ajasta esiopetusik\u00e4isten lasten ryhmiss\u00e4. Leikin ja opetuksen suhde ja opettajien leikkiasenteet kaipaavat kuitenkin lis\u00e4tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-31T06:19:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-31T06:19:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmiss\u00e4 : varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305313385", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87329
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e0995de-85db-4a8d-88b3-ecf58ff5fb4b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305313385.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Roikonen, Anna Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 asenteet varhaiskasvatus esiopetus varhaiskasvatuksen opettajat leikkiminen oppiminen opettajat
title Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
title_full Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
title_fullStr Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
title_full_unstemmed Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
title_short Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä
title_sort leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu ja verrokkiryhmissä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
title_txtP Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
topic leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 asenteet varhaiskasvatus esiopetus varhaiskasvatuksen opettajat leikkiminen oppiminen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus asenteet esiopetus leikki leikkiminen opettajat oppiminen varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87329 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313385
work_keys_str_mv AT roikonenanna leikkikaksivuotisenesiopetuksenkokeilujaverrokkiryhmissävarhaiskasvatuksenopettajie