Erilaisuus voimavarana sekä haasteena luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmässä

Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa siitä, miten erilaisuus toimii voim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pajunen, Netta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87328
Description
Summary:Tutkimus käsittelee erilaisuutta ryhmässä. Erilaisuutta tarkastellaan ryhmän sosiaalisista normeista poikkeamisena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat erilaisuuteen kotiryhmässään. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa siitä, miten erilaisuus toimii voimavarana luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmän toiminnassa sekä mitä haasteita erilaisuus aiheuttaa luokanopettajaopiskelijoiden kotiryhmän toiminnalle. Tutkimukseen osallistui viisi Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijaa, jotka opiskelivat integraatiokoulutuksessa keväällä 2022. Aineisto kerättiin haastatteluiden avulla, ja haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin. Aineisto analysoitiin laadullisesti ja aineistolähtöisesti. Tutkimuksessa selvisi, että erilaisuuteen suhtauduttiin ristiriitaisesti. Erilaisuutta pidettiin voimavarana ryhmässä, mutta toisaalta erilaisuus koettiin myös haasteeksi ryhmän toiminnalle. Esimerkiksi erilaisia ajatuksia sekä puheliaisuutta pidettiin sekä voimavarana että ryhmän toimintaa haastavana tekijänä. Oman erilaisuuden esiin tuomista ryhmässä välteltiin. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tutkittava ryhmä oli vielä kehityksensä alkuvaiheessa. Tämän perusteella voitiin päätellä, että ryhmän kehittyminen sellaiseen vaiheeseen, jossa erilaisuutta tuodaan ilmi ja erilaisuuden mahdollisuuksia päästään hyödyntämään, vaatii aikaa. Erilaisuuteen suhtautumisen ristiriitaisuuden perusteella heräsi pohdintaa siitä, välttelevätkö luokanopettajaopiskelijat erilaisuudesta negatiiviseen sävyyn puhumista, vaikka he kokisivat erilaisuuden vaikeuttavan ryhmän toimintaa.