''Något för var och en'' svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor

Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä opettajat käyttävät ja miksi. Toiminnallinen opetus on opetusmenetelmä, jonka kesk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkäaho, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87317
_version_ 1828193039495987200
author Pitkäaho, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkäaho, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkäaho, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkäaho, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä opettajat käyttävät ja miksi. Toiminnallinen opetus on opetusmenetelmä, jonka keskiössä on oppilas aktiivisena toimijana. Asettamani tutkimuskysymykset ovat 1) Millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta? ja 2) Millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä peruskoulun ruotsinopettajat käyttävät ja miksi? Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla Ruotsinopettajat Facebook ryhmässä ja Suomen ruotsinopettajien sähköpostilistalla. Kyselylomake koostuu 28 kysymyksestä. Kysymykset liittyvät käsityksiin toiminnallisesta opetuksesta sekä toiminnallisista opetusmenetelmistä. Tutkimukseen osallistui 35 opettajaa. Opettajat vastasivat kyselyyn anonyymisti. Tutkimusaineisto on analysoitu kvalitatiivisesti sisällönanalyysin avulla. Analyysin painotus on pidetty suljetuissa kysymyksissä, joita avoimet kysymykset tukevat. Tulokset osoittavat, että ruotsinopettajien käsitys toiminnallisesta opetuksesta on pääosin myönteinen. Lisäksi tulosten perusteella voidaan ryhmitellä toiminnallisen opetuksen hyötyjä ja haittoja. Yleisimmät toiminnallisen opetuksen hyödyt olivat oppilaiden motivointi, keskittymisvaikeuksien väheneminen ja fyysinen aktiivisuus. Haitoista yleisimmiksi nousivat tilan, ajan ja materiaalin puute. Opettajat kokivat, että he haluaisivat opettaa enemmän toiminnallisesti ja kaipaisivat toiminnalliseen opetukseen työkaluja, esim. koulutusta ja materiaalia. Tulosten mukaan opettajat yhdistivät toiminnallisen opetuksen käsitteen oppilaan aktiiviseen rooliin oppimistilanteessa. Opettajat käyttävät sellaisia toiminnallisiin opetusmenetelmiä kuten pelit, leikit ja ryhmätyöt. Toiminnallisia opetusmenetelmiä hyödynnettiin eniten sanaston ja rakenteiden opettamisessa.
first_indexed 2023-05-31T20:13:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4aho, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-31T05:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-31T05:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87317", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lis\u00e4ksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmi\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja miksi. Toiminnallinen opetus on opetusmenetelm\u00e4, jonka keski\u00f6ss\u00e4 on oppilas aktiivisena toimijana.\n\nAsettamani tutkimuskysymykset ovat 1) Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta? ja 2) Millaisia toiminnallisia opetusmenetelmi\u00e4 peruskoulun ruotsinopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja miksi? Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeen avulla Ruotsinopettajat Facebook ryhm\u00e4ss\u00e4 ja Suomen ruotsinopettajien s\u00e4hk\u00f6postilistalla. Kyselylomake koostuu 28 kysymyksest\u00e4. Kysymykset liittyv\u00e4t k\u00e4sityksiin toiminnallisesta opetuksesta sek\u00e4 toiminnallisista opetusmenetelmist\u00e4. Tutkimukseen osallistui 35 opettajaa. Opettajat vastasivat kyselyyn anonyymisti. Tutkimusaineisto on analysoitu kvalitatiivisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Analyysin painotus on pidetty suljetuissa kysymyksiss\u00e4, joita avoimet kysymykset tukevat.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 ruotsinopettajien k\u00e4sitys toiminnallisesta opetuksesta on p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteinen. Lis\u00e4ksi tulosten perusteella voidaan ryhmitell\u00e4 toiminnallisen opetuksen hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja. Yleisimm\u00e4t toiminnallisen opetuksen hy\u00f6dyt olivat oppilaiden motivointi, keskittymisvaikeuksien v\u00e4heneminen ja fyysinen aktiivisuus. Haitoista yleisimmiksi nousivat tilan, ajan ja materiaalin puute. Opettajat kokivat, ett\u00e4 he haluaisivat opettaa enemm\u00e4n toiminnallisesti ja kaipaisivat toiminnalliseen opetukseen ty\u00f6kaluja, esim. koulutusta ja materiaalia. Tulosten mukaan opettajat yhdistiv\u00e4t toiminnallisen opetuksen k\u00e4sitteen oppilaan aktiiviseen rooliin oppimistilanteessa. Opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sellaisia toiminnallisiin opetusmenetelmi\u00e4 kuten pelit, leikit ja ryhm\u00e4ty\u00f6t. Toiminnallisia opetusmenetelmi\u00e4 hy\u00f6dynnettiin eniten sanaston ja rakenteiden opettamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-31T05:58:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-31T05:58:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnalliset opetusmenetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "''N\u00e5got f\u00f6r var och en'' : svenskl\u00e4rares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor", "language": "sv", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305313373", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87317
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d09384f-0a0b-46e9-866f-21dfd848c04d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305313373.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkäaho, Pinja ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor toiminnallinen opetus toiminnalliset opetusmenetelmät Ruotsin kieli Swedish 306 perusopetus kyselytutkimus sisällönanalyysi ruotsin kieli opetus opettajat kieltenopettajat käsitykset opetusmenetelmät kieltenopetus
title ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
title_full ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
title_fullStr ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
title_full_unstemmed ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
title_short ''Något för var och en''
title_sort något för var och en svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
title_sub svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
title_txtP ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
topic toiminnallinen opetus toiminnalliset opetusmenetelmät Ruotsin kieli Swedish 306 perusopetus kyselytutkimus sisällönanalyysi ruotsin kieli opetus opettajat kieltenopettajat käsitykset opetusmenetelmät kieltenopetus
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kieltenopettajat kieltenopetus kyselytutkimus käsitykset opettajat opetus opetusmenetelmät perusopetus ruotsin kieli sisällönanalyysi toiminnallinen opetus toiminnalliset opetusmenetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87317 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313373
work_keys_str_mv AT pitkäahopinja någotförvarochensvenskläraresuppfattningaromfunktionellundervisningifinskagrundsko