Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien käsityksiä haastavien vuorovaikutustilanteiden tausta- ja tilannetekijöistä sekä opettajien ennaltaehkäisevistä ja ratkaisukeskeistä keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Tutkimus toteutettiin laadullisin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Väisänen, Roosa, Lehtonen, Julia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87314
_version_ 1828193039491792896
author Väisänen, Roosa Lehtonen, Julia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Roosa Lehtonen, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Roosa Lehtonen, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien käsityksiä haastavien vuorovaikutustilanteiden tausta- ja tilannetekijöistä sekä opettajien ennaltaehkäisevistä ja ratkaisukeskeistä keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote pohjautui fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenteoriaan. Tutkimukseen osallistui yhdeksän (n=9) alakoulussa työskentelevää luokanopettajaa ja tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin ABC-mallia sekä luokkatasoisen käyttäytymisen tuen interventiota Class-Wide Positive Behavior Support (CWPBS). Opettajat kuvailivat haastavien vuorovaikutustilanteiden taustatekijöiksi perhetaustan ja kasvuympäristön, diagnoosit sekä sosioemotionaalisten taitojen puutteet. Tilannetekijöinä opettajat kuvailivat tyydyttymättömät perustarpeet sekä hankalan olon. Opettajat hyödynsivät ennaltaehkäisevinä keinoina oppilastuntemusta, sosioemotionaalisten taitojen tukemista, oppimisympäristön muokkaamista sekä struktuuria ja rutiineja. Ratkaisukeskeisinä keinoina opettajat hyö- dynsivät oppilaan rauhoittelemista ja kohtaamista sekä keskustelua. Haastavien vuorovaikutustilanteiden taustat ovat usein moninaiset, minkä vuoksi ei ole olemassa yhtä oikeaa keinoa tukea oppilaan käyttäytymistä. Tuloksemme ovat merkittäviä erityisesti niiden oppilaiden näkökulmasta, joilla on käyttäytymisen haasteita. Tulostemme mukaan opettajat voivat yksinkertaisillakin tukikeinoilla vastata oppilaan käyttäytymisen haasteisiin.
first_indexed 2023-05-31T20:13:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4ykki, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtonen, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-31T05:53:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-31T05:53:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87314", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 haastavien\nvuorovaikutustilanteiden tausta- ja tilannetekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 opettajien ennaltaehk\u00e4isevist\u00e4 ja ratkaisukeskeist\u00e4 keinoista tukea oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 haastavissa vuorovaikutustilanteissa.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote pohjautui fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenteoriaan. Tutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n (n=9) alakoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 luokanopettajaa ja tutkimuksen aineisto\nker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, jossa hy\u00f6dynnettiin ABC-mallia sek\u00e4 luokkatasoisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuen interventiota Class-Wide Positive Behavior Support\n(CWPBS).\n\nOpettajat kuvailivat haastavien vuorovaikutustilanteiden taustatekij\u00f6iksi\nperhetaustan ja kasvuymp\u00e4rist\u00f6n, diagnoosit sek\u00e4 sosioemotionaalisten taitojen\npuutteet. Tilannetekij\u00f6in\u00e4 opettajat kuvailivat tyydyttym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t perustarpeet\nsek\u00e4 hankalan olon. Opettajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t ennaltaehk\u00e4isevin\u00e4 keinoina oppilastuntemusta, sosioemotionaalisten taitojen tukemista, oppimisymp\u00e4rist\u00f6n muokkaamista sek\u00e4 struktuuria ja rutiineja. Ratkaisukeskeisin\u00e4 keinoina opettajat hy\u00f6-\ndynsiv\u00e4t oppilaan rauhoittelemista ja kohtaamista sek\u00e4 keskustelua.\n\nHaastavien vuorovaikutustilanteiden taustat ovat usein moninaiset, mink\u00e4\nvuoksi ei ole olemassa yht\u00e4 oikeaa keinoa tukea oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tuloksemme ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 erityisesti niiden oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, joilla on\nk\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteita. Tulostemme mukaan opettajat voivat yksinkertaisillakin tukikeinoilla vastata oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-31T05:53:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-31T05:53:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastavat vuorovaikutustilanteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tausta- ja tilannetekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukikeinot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Class-Wide Positive Behavior Support", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305313370", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87314
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:01Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/20af8bf9-dc38-4e98-aa57-6b73c1432507\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305313370.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Roosa Lehtonen, Julia Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä haastavat vuorovaikutustilanteet tausta- ja tilannetekijät tukikeinot oppilaan käyttäytyminen Class-Wide Positive Behavior Support Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat vuorovaikutus luokanopettajat
title Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
title_full Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
title_short Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
title_sort luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
topic haastavat vuorovaikutustilanteet tausta- ja tilannetekijät tukikeinot oppilaan käyttäytyminen Class-Wide Positive Behavior Support Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat vuorovaikutus luokanopettajat
topic_facet 103 Class-Wide Positive Behavior Support Luokanopettajakoulutus Teacher Education haastavat vuorovaikutustilanteet luokanopettajat oppilaan käyttäytyminen oppilaat tausta- ja tilannetekijät tukikeinot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87314 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313370
work_keys_str_mv AT väisänenroosa luokanopettajienkäsityksiähaastavistavuorovaikutustilanteistajakeinoistatukeaoppil