Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajan kokeman stressin ja työkokemuksen yhteyttä opetustyyleihin. Opettajan opetustyylejä tarkasteltiin lämpimyyden, be...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahola, Sanna, Ylisiurua, Lotta-Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87311
_version_ 1826225718053306368
author Ahola, Sanna Ylisiurua, Lotta-Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahola, Sanna Ylisiurua, Lotta-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahola, Sanna Ylisiurua, Lotta-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahola, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajan kokeman stressin ja työkokemuksen yhteyttä opetustyyleihin. Opettajan opetustyylejä tarkasteltiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin sekä psykologisen kontrollin kautta. Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin prososiaalisuuden sekä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien käyttäytymisen haasteiden kautta. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin luokanopettajilta vuosien 2020–2021 aikana kyselylomakkeilla, jotka kartoittivat opettajien opetustyylejä ja oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia. Otos koostui 436 kolmannen luokan oppilaasta ja heidän 37 opettajastaan sekä 439 neljännen luokan oppilaasta ja heidän 36 opettajastaan. Aineisto analysoitiin kaksitasoisella monitasomallinnuksella sekä kahden riippumattoman otoksen t-testillä. Tilastollisesti merkitseviä tuloksia ilmeni neljännellä luokalla. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän neljännen luokan opettajan opetustyylissä ilmeni lämpimyyttä, sitä vähemmän hänen oppilaillaan oli sisäänpäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Niillä neljännen luokan opettajilla, jotka eivät kokeneet lainkaan tai kokivat vain vähän stressiä, ilmeni enemmän lämpimyyttä opetustyylissään, kuin niillä opettajilla, jotka kokivat keskimääräistä enemmän stressiä. Lisäksi niillä neljännen luokan opettajilla, joilla oli pidempi työkokemus, oli enemmän lämpimyyttä opetustyylissään kuin niillä opettajilla, joilla työkokemusta oli vähemmän. Tulokset toivat uutta tietoa opettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen välisestä yhteydestä.
first_indexed 2023-05-31T20:13:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylisiurua, Lotta-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-31T05:41:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-31T05:41:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87311", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajan kokeman stressin ja ty\u00f6kokemuksen yhteytt\u00e4 opetustyyleihin. Opettajan opetustyylej\u00e4 tarkasteltiin l\u00e4mpimyyden, behavioraalisen kontrollin sek\u00e4 psykologisen kontrollin kautta. Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin prososiaalisuuden sek\u00e4 sis\u00e4\u00e4np\u00e4in ja ulosp\u00e4in suuntautuvien k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteiden kautta.\nTutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin luokanopettajilta vuosien 2020\u20132021 aikana kyselylomakkeilla, jotka kartoittivat opettajien opetustyylej\u00e4 ja oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia. Otos koostui 436 kolmannen luokan oppilaasta ja heid\u00e4n 37 opettajastaan sek\u00e4 439 nelj\u00e4nnen luokan oppilaasta ja heid\u00e4n 36 opettajastaan. Aineisto analysoitiin kaksitasoisella monitasomallinnuksella sek\u00e4 kahden riippumattoman otoksen t-testill\u00e4.\nTilastollisesti merkitsevi\u00e4 tuloksia ilmeni nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n nelj\u00e4nnen luokan opettajan opetustyyliss\u00e4 ilmeni l\u00e4mpimyytt\u00e4, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4nen oppilaillaan oli sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuvia k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteita. Niill\u00e4 nelj\u00e4nnen luokan opettajilla, jotka eiv\u00e4t kokeneet lainkaan tai kokivat vain v\u00e4h\u00e4n stressi\u00e4, ilmeni enemm\u00e4n l\u00e4mpimyytt\u00e4 opetustyyliss\u00e4\u00e4n, kuin niill\u00e4 opettajilla, jotka kokivat keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 enemm\u00e4n stressi\u00e4. Lis\u00e4ksi niill\u00e4 nelj\u00e4nnen luokan opettajilla, joilla oli pidempi ty\u00f6kokemus, oli enemm\u00e4n l\u00e4mpimyytt\u00e4 opetustyyliss\u00e4\u00e4n kuin niill\u00e4 opettajilla, joilla ty\u00f6kokemusta oli v\u00e4hemm\u00e4n. Tulokset toivat uutta tietoa opettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-31T05:41:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-31T05:41:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetustyylit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305313367", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87311
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b084184d-4fcb-47d7-8d16-c07256bb7a94\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305313367.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola, Sanna Ylisiurua, Lotta-Kaisa Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin opetustyylit psykososiaalinen hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työkokemus luokanopettajat stressi
title Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_full Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_fullStr Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_full_unstemmed Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_short Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_sort luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_txtP Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
topic opetustyylit psykososiaalinen hyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työkokemus luokanopettajat stressi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opetustyylit psykososiaalinen hyvinvointi stressi työkokemus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87311 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305313367
work_keys_str_mv AT aholasanna luokanopettajanopetustyylienyhteysoppilaidenpsykososiaaliseenhyvinvointiin