Luokanopettajan opetustyylien yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajan kokeman stressin ja työkokemuksen yhteyttä opetustyyleihin. Opettajan opetustyylejä tarkasteltiin lämpimyyden, be...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahola, Sanna, Ylisiurua, Lotta-Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87311
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajan kokeman stressin ja työkokemuksen yhteyttä opetustyyleihin. Opettajan opetustyylejä tarkasteltiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin sekä psykologisen kontrollin kautta. Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin prososiaalisuuden sekä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien käyttäytymisen haasteiden kautta. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin luokanopettajilta vuosien 2020–2021 aikana kyselylomakkeilla, jotka kartoittivat opettajien opetustyylejä ja oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia. Otos koostui 436 kolmannen luokan oppilaasta ja heidän 37 opettajastaan sekä 439 neljännen luokan oppilaasta ja heidän 36 opettajastaan. Aineisto analysoitiin kaksitasoisella monitasomallinnuksella sekä kahden riippumattoman otoksen t-testillä. Tilastollisesti merkitseviä tuloksia ilmeni neljännellä luokalla. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän neljännen luokan opettajan opetustyylissä ilmeni lämpimyyttä, sitä vähemmän hänen oppilaillaan oli sisäänpäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Niillä neljännen luokan opettajilla, jotka eivät kokeneet lainkaan tai kokivat vain vähän stressiä, ilmeni enemmän lämpimyyttä opetustyylissään, kuin niillä opettajilla, jotka kokivat keskimääräistä enemmän stressiä. Lisäksi niillä neljännen luokan opettajilla, joilla oli pidempi työkokemus, oli enemmän lämpimyyttä opetustyylissään kuin niillä opettajilla, joilla työkokemusta oli vähemmän. Tulokset toivat uutta tietoa opettajan opetustyylien ja oppilaiden psykososiaalisen välisestä yhteydestä.