Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa

Tässä tutkielmassa käsitellään markkinointiautomaatiota ja sen hyödyntämismahdollisuuksia B2C-markkinoinnissa, ja etenkin markkinointiautomaation mukanaan tuomia hyötyjä sekä haasteita. Markkinointiautomaatio on vuosituhannen vaihteessa syntynyt käsite, joka on noussut merkittävään rooliin markkinoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakkarainen, Liine
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87306
_version_ 1828193198743224320
author Hakkarainen, Liine
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Liine Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Liine Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Liine
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään markkinointiautomaatiota ja sen hyödyntämismahdollisuuksia B2C-markkinoinnissa, ja etenkin markkinointiautomaation mukanaan tuomia hyötyjä sekä haasteita. Markkinointiautomaatio on vuosituhannen vaihteessa syntynyt käsite, joka on noussut merkittävään rooliin markkinoinnissa etenkin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan markkinointiprosessien automatisointia markkinointiteknologioiden avulla. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena kooten tietoa aiheesta pääasiassa vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja hyödyntäen. Tutkitun kirjallisuuden avulla vastataan kahteen tutkimus-kysymykseen: ”Miten markkinointiautomaatiota voidaan hyödyntää B2C-markkinoinnissa?” ja ”Mitä lisäarvoa tai haasteita markkinointiautomaatio voi tuoda B2C-markkinointiin?”. Tutkielmassa määritellään markkinointiautomaatio sekä muut keskeiset käsitteet ja tarkastellaan markkinointiautomaatiota B2C-markkinoinnin näkökulmasta. Markkinointiautomaation hyödyntämismahdollisuudet osoittautuivat erittäin laajoiksi B2C-markkinoinnissa, sillä sitä voidaan hyödyntää yrityksen toimialasta ja koosta riippumatta. Hyödyt yritykselle sekä markkinoinnille ovat merkittäviä, ja etenkin taloudelliset hyödyt sekä markkinoinnin tehostuminen nousivat esille useissa lähteissä. Myös markkinointiautomaatioon liittyviä haasteita osoittautui olevan useita ja ne voitiin pääasiassa jakaa kahteen kategoriaan: käyttöönoton haasteet sekä eettiset haasteet. Keskeisin päätelmä tutkielman seurauksena on se, että hyödyt B2C-markkinointia harjoittavalle yritykselle ovat niin merkittäviä, että niiden kannattaa harkita markkinointiautomaation käyttöönottoa. Toisaalta käyttöönottoon liittyy myös haasteita, joten päätös tulee tehdä vakaata harkintaa käyttäen. Muun muassa investoinnin kannattamattomuus, budjetti- ja aikatauluongelmat, osaavan henkilöstön puute sekä eettiset haasteet kuten kuluttajien yksityisyys ja korkeat hinnat kuluttajille olivat markkinointiautomaatioon liittyviä ongelmia, jotka toistuivat useissa eri lähteissä.
first_indexed 2023-05-30T20:00:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokko, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Liine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-30T12:05:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-30T12:05:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n markkinointiautomaatiota ja sen hy\u00f6dynt\u00e4mismahdollisuuksia B2C-markkinoinnissa, ja etenkin markkinointiautomaation mukanaan tuomia hy\u00f6tyj\u00e4 sek\u00e4 haasteita. Markkinointiautomaatio on vuosituhannen vaihteessa syntynyt k\u00e4site, joka on noussut merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n rooliin markkinoinnissa etenkin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan markkinointiprosessien automatisointia markkinointiteknologioiden avulla. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena kooten tietoa aiheesta p\u00e4\u00e4asiassa vertaisarvioituja tieteellisi\u00e4 julkaisuja hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkitun kirjallisuuden avulla vastataan kahteen tutkimus-kysymykseen: \u201dMiten markkinointiautomaatiota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 B2C-markkinoinnissa?\u201d ja \u201dMit\u00e4 lis\u00e4arvoa tai haasteita markkinointiautomaatio voi tuoda B2C-markkinointiin?\u201d. Tutkielmassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n markkinointiautomaatio sek\u00e4 muut keskeiset k\u00e4sitteet ja tarkastellaan markkinointiautomaatiota B2C-markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Markkinointiautomaation hy\u00f6dynt\u00e4mismahdollisuudet osoittautuivat eritt\u00e4in laajoiksi B2C-markkinoinnissa, sill\u00e4 sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yrityksen toimialasta ja koosta riippumatta. Hy\u00f6dyt yritykselle sek\u00e4 markkinoinnille ovat merkitt\u00e4vi\u00e4, ja etenkin taloudelliset hy\u00f6dyt sek\u00e4 markkinoinnin tehostuminen nousivat esille useissa l\u00e4hteiss\u00e4. My\u00f6s markkinointiautomaatioon liittyvi\u00e4 haasteita osoittautui olevan useita ja ne voitiin p\u00e4\u00e4asiassa jakaa kahteen kategoriaan: k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton haasteet sek\u00e4 eettiset haasteet. Keskeisin p\u00e4\u00e4telm\u00e4 tutkielman seurauksena on se, ett\u00e4 hy\u00f6dyt B2C-markkinointia harjoittavalle yritykselle ovat niin merkitt\u00e4vi\u00e4, ett\u00e4 niiden kannattaa harkita markkinointiautomaation k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa. Toisaalta k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyy my\u00f6s haasteita, joten p\u00e4\u00e4t\u00f6s tulee tehd\u00e4 vakaata harkintaa k\u00e4ytt\u00e4en. Muun muassa investoinnin kannattamattomuus, budjetti- ja aikatauluongelmat, osaavan henkil\u00f6st\u00f6n puute sek\u00e4 eettiset haasteet kuten kuluttajien yksityisyys ja korkeat hinnat kuluttajille olivat markkinointiautomaatioon liittyvi\u00e4 ongelmia, jotka toistuivat useissa eri l\u00e4hteiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-05-30T12:05:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-30T12:05:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointiautomaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2C-markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointiteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajamarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Markkinointiautomaation hy\u00f6dynt\u00e4minen B2C-markkinoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305303362", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "automaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87306
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e3db08cc-04e1-4c9b-b0b4-e7d39b63b6a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305303362.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Liine Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa markkinointiautomaatio B2C-markkinointi markkinointiteknologia kuluttajamarkkinointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 markkinointi automaatio digitaalinen markkinointi kuluttajat
title Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa
title_full Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa
title_fullStr Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa
title_full_unstemmed Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa
title_short Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa
title_sort markkinointiautomaation hyödyntäminen b2c markkinoinnissa
title_txtP Markkinointiautomaation hyödyntäminen B2C-markkinoinnissa
topic markkinointiautomaatio B2C-markkinointi markkinointiteknologia kuluttajamarkkinointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 markkinointi automaatio digitaalinen markkinointi kuluttajat
topic_facet 601 B2C-markkinointi Information Systems Science Tietojärjestelmätiede automaatio digitaalinen markkinointi kuluttajamarkkinointi kuluttajat markkinointi markkinointiautomaatio markkinointiteknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87306 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305303362
work_keys_str_mv AT hakkarainenliine markkinointiautomaationhyödyntäminenb2cmarkkinoinnissa