Tiedonhankintataidot internetissä niiden opettaminen opettajien näkökulmista.

Tiedonhankinta on oleellinen osa nykypäivää niin aikuisilla kuin lapsilla ja nuorillakin. Sitä tarvitaan niin arjessa, koulussa kuin työelämässä. Tämä tutkimus vastaa niukemmin tutkittuun ilmiöön, nimittäin opettajien näkemyksiin tiedonhankintataitojen opettamisesta formaalisti osana lasten ja n...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rajala, Ira
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87275
Kuvaus
Yhteenveto:Tiedonhankinta on oleellinen osa nykypäivää niin aikuisilla kuin lapsilla ja nuorillakin. Sitä tarvitaan niin arjessa, koulussa kuin työelämässä. Tämä tutkimus vastaa niukemmin tutkittuun ilmiöön, nimittäin opettajien näkemyksiin tiedonhankintataitojen opettamisesta formaalisti osana lasten ja nuorten (perus)koulutusta. Tutkimus on aiheellinen ja ajankohtainen, sillä elämme tietoyhteiskunnassa, joka digitalisoituu yhä enemmän. Opettajia on myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa velvoitettu opettamaan tulevaisuudessa tarvittavia taitoja ja tiedonhakua. Tutkimuksessa tutkittiin opettajien näkemyksiä tiedonhankintataitojen opettamisen tärkeydestä, käytännön opetuksesta ja erityisopettajien roolista opetuksessa. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa eri puolilta Suomea niin luokanopetuksesta, aineenopetuksesta kuin erityisopetuksesta. Tutkimus toteutettiin yksilöteemahaastatteluin ja yhdellä kyselylomakkeella. Analyysiin valikoitui fenomenologis-hermeneuttisuuteen nojaava laadullinen sisällönanalyysi. Tulosten mukaan kaikki tutkittavat kokivat tiedonhankintataitojen opettamisen tärkeänä koulun velvollisuutena ja itselleen henkilökohtaisesti merkittävänä asiana. Käytännössä opetus oli opettajajohtoista ja hyödynsi projektityöskentelyä sekä eriyttämistä. Opetuksen haasteeksi koettiin oppilaiden puutteet tiedonhaun pohjataidoissa, kuten lukemisessa. Erityisopettajien roolissa korostui konsultointi, yhteisopettajuus, opillisen tasa-arvon puolustaminen ja yksilöity opetus tukea tarvitseville.