Summary: | Tiedonhankinta on oleellinen osa nykypäivää niin aikuisilla kuin lapsilla ja
nuorillakin. Sitä tarvitaan niin arjessa, koulussa kuin työelämässä. Tämä
tutkimus vastaa niukemmin tutkittuun ilmiöön, nimittäin opettajien
näkemyksiin tiedonhankintataitojen opettamisesta formaalisti osana lasten ja
nuorten (perus)koulutusta. Tutkimus on aiheellinen ja ajankohtainen, sillä
elämme tietoyhteiskunnassa, joka digitalisoituu yhä enemmän. Opettajia on
myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa velvoitettu opettamaan
tulevaisuudessa tarvittavia taitoja ja tiedonhakua.
Tutkimuksessa tutkittiin opettajien näkemyksiä tiedonhankintataitojen
opettamisen tärkeydestä, käytännön opetuksesta ja erityisopettajien roolista
opetuksessa. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa eri puolilta Suomea
niin luokanopetuksesta, aineenopetuksesta kuin erityisopetuksesta. Tutkimus
toteutettiin yksilöteemahaastatteluin ja yhdellä kyselylomakkeella. Analyysiin
valikoitui fenomenologis-hermeneuttisuuteen nojaava laadullinen
sisällönanalyysi.
Tulosten mukaan kaikki tutkittavat kokivat tiedonhankintataitojen
opettamisen tärkeänä koulun velvollisuutena ja itselleen henkilökohtaisesti
merkittävänä asiana. Käytännössä opetus oli opettajajohtoista ja hyödynsi
projektityöskentelyä sekä eriyttämistä. Opetuksen haasteeksi koettiin oppilaiden
puutteet tiedonhaun pohjataidoissa, kuten lukemisessa. Erityisopettajien roolissa
korostui konsultointi, yhteisopettajuus, opillisen tasa-arvon puolustaminen ja
yksilöity opetus tukea tarvitseville.
|