Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia kertomuksia lastensuojelun asiakkaina olleet nuoret aikuiset kertoivat kokemuksistaan koulun tukipalveluista sekä miten he asemoivat omaa sekä kanssaan työskentelevien ammattilaisten toimijuutta. Oppilaiden toimijuutta koulussa on tutkittu jonkin verran,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kosonen, Vilma, Saatsi, Aada
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87274
_version_ 1828193039471869952
author Kosonen, Vilma Saatsi, Aada
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kosonen, Vilma Saatsi, Aada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kosonen, Vilma Saatsi, Aada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kosonen, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia kertomuksia lastensuojelun asiakkaina olleet nuoret aikuiset kertoivat kokemuksistaan koulun tukipalveluista sekä miten he asemoivat omaa sekä kanssaan työskentelevien ammattilaisten toimijuutta. Oppilaiden toimijuutta koulussa on tutkittu jonkin verran, mutta toimijuuden tutkiminen lastensuojelun asiakkaiden tai koulun tukipalveluiden näkökulmasta on jäänyt vähäiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin narratiivisin yksilöhaastatteluin, joihin osallistui neljä 18–29-vuotiasta lastensuojelun asiakkaana ollutta nuorta aikuista. Haastatteluissa kerättiin pieniä kertomuksia osallistujien peruskoulukokemuksista. Aineisto analysoitiin narratiivista positiontianalyysia käyttäen. Haastateltavien kertomuksissa toimijuuskokemukset koulun tukipalveluissa koskivat joko päätöksentekoa tai tuen saamista. Päätöksentekoon liittyvissä tarinoissa nuoret asemoivat itsensä toiminnan kohteiksi, sivuunjätetyiksi, tietämättömäksi toimijaksi ja päätösten portinvartijoiksi, kun taas tuen saamiseen liittyvissä tarinoissa he asemoivat itsensä yksin jääneiksi, haavoittuvaisiksi tuen tarvitsijoiksi, leimautuneiksi sekä aktiivisiksi tuen piiriin hakeutujiksi. Ammattilaiset asemoituivat puolestaan päätöksenteon tarinoissa auktoritee-teiksi, asiantuntijoiksi, velvoitteellisesti osallistaviksi ja toimijuuden kunnioittajiksi, sekä tuen saamisen tarinoissa opetuksen järjestäjiksi, kannattelijoiksi, taustavaikuttajiksi sekä mukana kulkijoiksi. Nuorten toimijuuden kannalta merkittäviksi tekijöiksi muodostuivat toimijuuden tukemisen oikea-aikaisuus, tuen järjestämisen käytännöt sekä pienet merkitykselliset kohtaamiset.
first_indexed 2024-09-11T08:49:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosonen, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saatsi, Aada", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-30T05:40:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-30T05:40:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia kertomuksia lastensuojelun asiakkaina olleet nuoret aikuiset kertoivat kokemuksistaan koulun tukipalveluista sek\u00e4 miten he asemoivat omaa sek\u00e4 kanssaan ty\u00f6skentelevien ammattilaisten toimijuutta. Oppilaiden toimijuutta koulussa on tutkittu jonkin verran, mutta toimijuuden tutkiminen lastensuojelun asiakkaiden tai koulun tukipalveluiden n\u00e4k\u00f6kulmasta on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4h\u00e4iseksi. \nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto ker\u00e4ttiin narratiivisin yksil\u00f6haastatteluin, joihin osallistui nelj\u00e4 18\u201329-vuotiasta lastensuojelun asiakkaana ollutta nuorta aikuista. Haastatteluissa ker\u00e4ttiin pieni\u00e4 kertomuksia osallistujien peruskoulukokemuksista. Aineisto analysoitiin narratiivista positiontianalyysia k\u00e4ytt\u00e4en.\nHaastateltavien kertomuksissa toimijuuskokemukset koulun tukipalveluissa koskivat joko p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa tai tuen saamista. P\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon liittyviss\u00e4 tarinoissa nuoret asemoivat itsens\u00e4 toiminnan kohteiksi, sivuunj\u00e4tetyiksi, tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi toimijaksi ja p\u00e4\u00e4t\u00f6sten portinvartijoiksi, kun taas tuen saamiseen liittyviss\u00e4 tarinoissa he asemoivat itsens\u00e4 yksin j\u00e4\u00e4neiksi, haavoittuvaisiksi tuen tarvitsijoiksi, leimautuneiksi sek\u00e4 aktiivisiksi tuen piiriin hakeutujiksi. Ammattilaiset asemoituivat puolestaan p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon tarinoissa auktoritee-teiksi, asiantuntijoiksi, velvoitteellisesti osallistaviksi ja toimijuuden kunnioittajiksi, sek\u00e4 tuen saamisen tarinoissa opetuksen j\u00e4rjest\u00e4jiksi, kannattelijoiksi, taustavaikuttajiksi sek\u00e4 mukana kulkijoiksi. Nuorten toimijuuden kannalta merkitt\u00e4viksi tekij\u00f6iksi muodostuivat toimijuuden tukemisen oikea-aikaisuus, tuen j\u00e4rjest\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t sek\u00e4 pienet merkitykselliset kohtaamiset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-30T05:40:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-30T05:40:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun tukipalvelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305303332", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87274
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:49Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0d1db77f-2857-4a7a-a273-c9e59fed430d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305303332.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosonen, Vilma Saatsi, Aada Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa koulun tukipalvelut Erityispedagogiikka Special Education 101 päätöksenteko toimijuus nuoret lastensuojelu tukipalvelut narratiivisuus
title Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa
title_full Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa
title_fullStr Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa
title_full_unstemmed Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa
title_short Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa
title_sort lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa
title_txtP Lastensuojelun asiakkaina olleiden nuorten aikuisten kertomukset toimijuudestaan koulun tukipalveluissa
topic koulun tukipalvelut Erityispedagogiikka Special Education 101 päätöksenteko toimijuus nuoret lastensuojelu tukipalvelut narratiivisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulun tukipalvelut lastensuojelu narratiivisuus nuoret päätöksenteko toimijuus tukipalvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87274 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305303332
work_keys_str_mv AT kosonenvilma lastensuojelunasiakkainaolleidennuortenaikuistenkertomuksettoimijuudestaankouluntuk