Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus muuttuivat kolmen vuoden lukio-opiskelun aikana. Lisäksi tutkimme, miten urheilulukiolaisen sukupuoli sekä opiskelu- ja urheilumenestys olivat yhteydessä koulu- ja urheilu-uupumuksen muutokse...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kukkonen, Tuuli, Linna, Ronja
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87273
_version_ 1826225783691018240
author Kukkonen, Tuuli Linna, Ronja
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kukkonen, Tuuli Linna, Ronja Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kukkonen, Tuuli Linna, Ronja Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kukkonen, Tuuli
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus muuttuivat kolmen vuoden lukio-opiskelun aikana. Lisäksi tutkimme, miten urheilulukiolaisen sukupuoli sekä opiskelu- ja urheilumenestys olivat yhteydessä koulu- ja urheilu-uupumuksen muutokseen. Koulu- ja urheilu-uupumuksella tarkoitettiin tässä työssä kouluun tai urheiluun kohdistuvaa uupumusasteista väsymystä, kyynisyyttä ja riittämättömyyden tunteita opiskelijana tai urheilijana. Käsitteellä kaksoisura kuvattiin puolestaan urheilu-uran yhdistämistä opiskeluun tai työhön. Tutkimuksen aineistona käytimme vuosina 2015–2018 kerättyä Winning in the Long Run -tutkimushankkeen tutkimusaineistoa. Tutkimushankkeessa tutkittiin Suomen urheilulukioissa opiskelevia nuoria, jotka olivat tutkimuksen alkaessa 15–16-vuotiaita lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui kuusi urheilulukiota eri puolilta Suomea. Kvantitatiivinen data kerättiin MrInterview-ohjelmiston tukemien web-kyselyjen avulla. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS-ohjelmaa (IBM SPSS-Statistics 28). Koulu- ja urheilu-uupumuksen muutosta lukio-opiskelun aikana tarkasteltiin toistomittausten varianssianalyysillä. Ryhmitteleviä tekijöitä olivat sukupuoli sekä opiskelu- ja urheilumenestys. Tutkimustulokset osoittivat, että koulu- ja urheilu-uupumuksessa tapahtui muutosta kolmen vuoden lukio-opiskelun aikana. Urheilulukiolaisten koulu-uupumus lisääntyi etenkin ensimmäisen lukiovuoden aikana. Sukupuolella ja ajalla havaittiin yhdysvaikutusta toisen lukiovuoden aikana, kun tyttöjen koulu-uupumus lisääntyi, mutta poikien väheni. Koulu-uupumuksen muutos oli samansuuntaista kaikilla opiskelumenestyksestä riippumatta, mutta opinnoissa parhaiten menestyneet kokivat vähemmän koulu-uupumusta kuin opinnoissa heikosti tai keskinkertaisesti menestyneet urheilulukiolaiset. Urheilumenestyksellä oli yhteyttä koulu-uupumuksen muutokseen SM-tasolla kilpailevilla urheilijoilla lukion ensimmäisen vuoden aikana. Niiden urheilijoiden, jotka eivät olleet menestyneet SM-tasolla koulu-uupumus lisääntyi huomattavasti, kun taas SM-tasolla menestyneillä urheilijoilla koulu-uupumus lisääntyi vain hieman. Myös urheilu-uupumus lisääntyi kahden ensimmäisen lukiovuoden aikana. Urheilu-uupumuksen muutos oli samansuuntaista tytöillä ja pojilla. Myöskään opiskelu- tai urheilumenestys ei ollut yhteydessä urheilu-uupumuksen muutokseen. Tämän tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että sekä opiskelijaurheilijoiden koulu- että urheilu-uupumuksen kokemus muuttui urheilulukiossa opiskelun aikana. Urheilulukioympäristöstä huolimatta koulu- ja urheilu-uupumus lisääntyivät etenkin lukion alkupuolella, mikä osoittaa, että opiskelijaurheilijat tarvitsevat tukea opintojen ja urheilun yhdistämiseen. The present research investigated the development of school and sport burnout among student-athletes during three years of upper secondary school. Furthermore, we examined if student-athlete’s gender, study success and sport success were associated with changes in school and sport burnout. School and sport burnout have been defined as school- and sport-related exhaustion, cynicism, and feelings of inadequacy as a student or an athlete. The athletes’ dual career refers to combining athletic career and education or work. The data of present study was part of the Winning in the Long Run project in 2015–2018. The project examined athletes in elite athlete upper secondary schools who were 15–16-year-old first year students. The study population consisted of six different elite athlete upper secondary schools in Finland. Quantitative research data were carried out via web-surveys supported by MrInterview software. The data was analyzed using SPSS software (IBM SPSS-Statistics 28). We used repeated measures ANOVA in the analyses of the development of school and sport burnout. Student-athlete’s gender, success in studies and success in sport were used as Between-Subjects Factors. The results showed that both school and sport burnout changed during the three years of upper secondary school. School burnout increased especially during the first year of upper secondary school. Girls’ school burnout increased but boys’ decreased during the second year of upper secondary school. Students with highest grade point average experienced less school burnout than students with lower grade point average. Sport success was related to changes in school burnout among athletes competing at the national level during their first year of upper secondary school. Athletes who hadn’t achieved national success experienced a considerable increase in school burnout, whereas athletes who had achieved national success experienced only a slight increase in school burnout. Sport burnout increased especially during the first two years of upper secondary school. Changes in sport burnout did not associate with gender, study success or sport success. Based on this master’s thesis, there were changes in school and sport burnout among student-athletes during their three years of upper secondary school. School and sport burnout increased especially during the first years of upper secondary school, despite student-athletes studied in the elite athlete upper secondary schools. The results indicate that student-athletes require support to balance their studies and sport career.
first_indexed 2023-05-30T20:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukkonen, Tuuli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linna, Ronja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-30T05:39:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-30T05:39:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus muuttuivat kolmen vuoden lukio-opiskelun aikana. Lis\u00e4ksi tutkimme, miten urheilulukiolaisen sukupuoli sek\u00e4 opiskelu- ja urheilumenestys olivat yhteydess\u00e4 koulu- ja urheilu-uupumuksen muutokseen. Koulu- ja urheilu-uupumuksella tarkoitettiin t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 kouluun tai urheiluun kohdistuvaa uupumusasteista v\u00e4symyst\u00e4, kyynisyytt\u00e4 ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunteita opiskelijana tai urheilijana. K\u00e4sitteell\u00e4 kaksoisura kuvattiin puolestaan urheilu-uran yhdist\u00e4mist\u00e4 opiskeluun tai ty\u00f6h\u00f6n.\n\nTutkimuksen aineistona k\u00e4ytimme vuosina 2015\u20132018 ker\u00e4tty\u00e4 Winning in the Long Run -tutkimushankkeen tutkimusaineistoa. Tutkimushankkeessa tutkittiin Suomen urheilulukioissa opiskelevia nuoria, jotka olivat tutkimuksen alkaessa 15\u201316-vuotiaita lukion ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui kuusi urheilulukiota eri puolilta Suomea. Kvantitatiivinen data ker\u00e4ttiin MrInterview-ohjelmiston tukemien web-kyselyjen avulla. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en SPSS-ohjelmaa (IBM SPSS-Statistics 28). Koulu- ja urheilu-uupumuksen muutosta lukio-opiskelun aikana tarkasteltiin toistomittausten varianssianalyysill\u00e4. Ryhmittelevi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat sukupuoli sek\u00e4 opiskelu- ja urheilumenestys. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 koulu- ja urheilu-uupumuksessa tapahtui muutosta kolmen vuoden lukio-opiskelun aikana. Urheilulukiolaisten koulu-uupumus lis\u00e4\u00e4ntyi etenkin ensimm\u00e4isen lukiovuoden aikana. Sukupuolella ja ajalla havaittiin yhdysvaikutusta toisen lukiovuoden aikana, kun tytt\u00f6jen koulu-uupumus lis\u00e4\u00e4ntyi, mutta poikien v\u00e4heni. Koulu-uupumuksen muutos oli samansuuntaista kaikilla opiskelumenestyksest\u00e4 riippumatta, mutta opinnoissa parhaiten menestyneet kokivat v\u00e4hemm\u00e4n koulu-uupumusta kuin opinnoissa heikosti tai keskinkertaisesti menestyneet urheilulukiolaiset. Urheilumenestyksell\u00e4 oli yhteytt\u00e4 koulu-uupumuksen muutokseen SM-tasolla kilpailevilla urheilijoilla lukion ensimm\u00e4isen vuoden aikana. Niiden urheilijoiden, jotka eiv\u00e4t olleet menestyneet SM-tasolla koulu-uupumus lis\u00e4\u00e4ntyi huomattavasti, kun taas SM-tasolla menestyneill\u00e4 urheilijoilla koulu-uupumus lis\u00e4\u00e4ntyi vain hieman. My\u00f6s urheilu-uupumus lis\u00e4\u00e4ntyi kahden ensimm\u00e4isen lukiovuoden aikana. Urheilu-uupumuksen muutos oli samansuuntaista tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n opiskelu- tai urheilumenestys ei ollut yhteydess\u00e4 urheilu-uupumuksen muutokseen. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 sek\u00e4 opiskelijaurheilijoiden koulu- ett\u00e4 urheilu-uupumuksen kokemus muuttui urheilulukiossa opiskelun aikana. Urheilulukioymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 huolimatta koulu- ja urheilu-uupumus lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t etenkin lukion alkupuolella, mik\u00e4 osoittaa, ett\u00e4 opiskelijaurheilijat tarvitsevat tukea opintojen ja urheilun yhdist\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The present research investigated the development of school and sport burnout among student-athletes during three years of upper secondary school. Furthermore, we examined if student-athlete\u2019s gender, study success and sport success were associated with changes in school and sport burnout. School and sport burnout have been defined as school- and sport-related exhaustion, cynicism, and feelings of inadequacy as a student or an athlete. The athletes\u2019 dual career refers to combining athletic career and education or work. \n\nThe data of present study was part of the Winning in the Long Run project in 2015\u20132018. The project examined athletes in elite athlete upper secondary schools who were 15\u201316-year-old first year students. The study population consisted of six different elite athlete upper secondary schools in Finland. Quantitative research data were carried out via web-surveys supported by MrInterview software. The data was analyzed using SPSS software (IBM SPSS-Statistics 28). We used repeated measures ANOVA in the analyses of the development of school and sport burnout. Student-athlete\u2019s gender, success in studies and success in sport were used as Between-Subjects Factors. \n\nThe results showed that both school and sport burnout changed during the three years of upper secondary school. School burnout increased especially during the first year of upper secondary school. Girls\u2019 school burnout increased but boys\u2019 decreased during the second year of upper secondary school. Students with highest grade point average experienced less school burnout than students with lower grade point average. Sport success was related to changes in school burnout among athletes competing at the national level during their first year of upper secondary school. Athletes who hadn\u2019t achieved national success experienced a considerable increase in school burnout, whereas athletes who had achieved national success experienced only a slight increase in school burnout. Sport burnout increased especially during the first two years of upper secondary school. Changes in sport burnout did not associate with gender, study success or sport success. \n\nBased on this master\u2019s thesis, there were changes in school and sport burnout among student-athletes during their three years of upper secondary school. School and sport burnout increased especially during the first years of upper secondary school, despite student-athletes studied in the elite athlete upper secondary schools. The results indicate that student-athletes require support to balance their studies and sport career.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-30T05:39:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-30T05:39:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelijaurheilija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoisura", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305303331", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilulukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87273
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f3dd512-6e0f-4145-9ab3-36e2657ab92f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305303331.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukkonen, Tuuli Linna, Ronja Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana opiskelijaurheilija kaksoisura Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uupumus opiskelu urheilu urheilulukiot
title Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana
title_full Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana
title_fullStr Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana
title_full_unstemmed Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana
title_short Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla
title_sort urheilulukiolaisten koulu ja urheilu uupumus kaksoisuralla kolmen vuoden seurantatutkimus lukio opiskelun aikana
title_sub kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana
title_txtP Urheilulukiolaisten koulu- ja urheilu-uupumus kaksoisuralla : kolmen vuoden seurantatutkimus lukio-opiskelun aikana
topic opiskelijaurheilija kaksoisura Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 uupumus opiskelu urheilu urheilulukiot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kaksoisura opiskelijaurheilija opiskelu urheilu urheilulukiot uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87273 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305303331
work_keys_str_mv AT kukkonentuuli urheilulukiolaistenkoulujaurheiluuupumuskaksoisurallakolmenvuodenseurantatutkimusl