"Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa

Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millaisena opetuksellinen eriyttäminen näyttäytyy sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen arjessa. Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä keinoja, joiden avulla opetusryhmän tarpeet ja oppijoiden moninaisuus otetaan huomioon. Tutkielma oli luonte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemi, Janette
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87262
_version_ 1826225702448398336
author Niemi, Janette
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niemi, Janette Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niemi, Janette Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niemi, Janette
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millaisena opetuksellinen eriyttäminen näyttäytyy sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen arjessa. Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä keinoja, joiden avulla opetusryhmän tarpeet ja oppijoiden moninaisuus otetaan huomioon. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kymmenen ammatillisen opettajan haastatteluista muodostunut tutkimusaineisto analysointiin teemoittelun avulla. Sosiaali- ja terveysalan ammatillisten opettajien näkemysten mukaan eriyttäminen oli luovaa opetusmetodien, materiaalien ja yhteistyön hyödyntämistä. Lisäksi opettajat pyrkivät rakentamaan joustavaan arviointiin ja kannustamiseen perustuvan oppimisilmapiirin, sekä mahdollistamaan jokaisen opiskelijan yksilöllisen etenemisen. Eriyttämisen haasteet ja mahdollisuudet ilmenivät sekä opettajien henkilökohtaisina taitoina ja ominaisuuksina, että ryhmätason tekijöitä, jotka olivat pääosin linjassa opettajien esittämien eriyttämistä koskevien kehittämisehdotusten kanssa. Opettajat kaipasivat lisää aikaa, osaamista ja keinoja opiskelijoiden yksilölliseen tukemiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen eriyttämisessä keskeisintä oli tiedonkulku. Opiskelijoiden siirtymä peruskoulun strukturoidusta oppimisympäristöstä itseohjautuvuutta painottavaan oppimisympäristöön ei poistanut eriyttämisen tarpeita. Päinvastoin ammatilliset opettajat tarvitsivat tietoa ja työkaluja eritasoisten opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen tukemiseen.
first_indexed 2023-05-29T20:20:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttunen, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi, Janette", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-29T07:07:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-29T07:07:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87262", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, millaisena opetuksellinen eriytt\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4ytyy sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen arjessa. Eriytt\u00e4misell\u00e4 tarkoitetaan kaikkia niit\u00e4 keinoja, joiden avulla opetusryhm\u00e4n tarpeet ja oppijoiden moninaisuus otetaan huomioon. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kymmenen ammatillisen opettajan haastatteluista muodostunut tutkimusaineisto analysointiin teemoittelun avulla. \n\nSosiaali- ja terveysalan ammatillisten opettajien n\u00e4kemysten mukaan eriytt\u00e4minen oli luovaa opetusmetodien, materiaalien ja yhteisty\u00f6n hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajat pyrkiv\u00e4t rakentamaan joustavaan arviointiin ja kannustamiseen perustuvan oppimisilmapiirin, sek\u00e4 mahdollistamaan jokaisen opiskelijan yksil\u00f6llisen etenemisen. Eriytt\u00e4misen haasteet ja mahdollisuudet ilmeniv\u00e4t sek\u00e4 opettajien henkil\u00f6kohtaisina taitoina ja ominaisuuksina, ett\u00e4 ryhm\u00e4tason tekij\u00f6it\u00e4, jotka olivat p\u00e4\u00e4osin linjassa opettajien esitt\u00e4mien eriytt\u00e4mist\u00e4 koskevien kehitt\u00e4misehdotusten kanssa. Opettajat kaipasivat lis\u00e4\u00e4 aikaa, osaamista ja keinoja opiskelijoiden yksil\u00f6lliseen tukemiseen. \n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 sosiaali- ja terveysalan ammatillisen opetuksen eriytt\u00e4misess\u00e4 keskeisint\u00e4 oli tiedonkulku. Opiskelijoiden siirtym\u00e4 peruskoulun strukturoidusta oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 itseohjautuvuutta painottavaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ei poistanut eriytt\u00e4misen tarpeita. P\u00e4invastoin ammatilliset opettajat tarvitsivat tietoa ja ty\u00f6kaluja eritasoisten opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-29T07:07:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-29T07:07:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaali- ja terveysala", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"P\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4 on sama, mutta reitti on eri\" : opetuksellinen eriytt\u00e4minen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305293322", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87262
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f5a8acc2-97ca-4ca8-8796-efbe00f0980d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305293322.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi, Janette "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa sosiaali- ja terveysala Aikuiskasvatus Adult Education 102 ammatilliset opettajat eriyttäminen ammatillinen koulutus terveysala sosiaaliala
title "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
title_full "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
title_fullStr "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
title_full_unstemmed "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
title_short "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri"
title_sort päämäärä on sama mutta reitti on eri opetuksellinen eriyttäminen sosiaali ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
title_sub opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
title_txtP "Päämäärä on sama, mutta reitti on eri" : opetuksellinen eriyttäminen sosiaali- ja terveysalan ammatillisissa opinnoissa
topic sosiaali- ja terveysala Aikuiskasvatus Adult Education 102 ammatilliset opettajat eriyttäminen ammatillinen koulutus terveysala sosiaaliala
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatillinen koulutus ammatilliset opettajat eriyttäminen sosiaali- ja terveysala sosiaaliala terveysala
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87262 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293322
work_keys_str_mv AT niemijanette päämääräonsamamuttareittioneriopetuksellineneriyttäminensosiaalijaterveysalanammati