”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta

Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan esiopetuksesta, ja kuvata miten lapset jäsentävät esiopetuksen osana vuoro...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valtonen, Jutta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87259
_version_ 1828193198726447104
author Valtonen, Jutta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valtonen, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valtonen, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valtonen, Jutta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan esiopetuksesta, ja kuvata miten lapset jäsentävät esiopetuksen osana vuorohoidon epäsäännöllisesti rakentuvia hoitoaikoja. Vuorohoidolla tarkoitetaan ilta-, yö-, viikonloppu- ja pyhäaikoina järjestettävää varhaiskasvatusta, johon oikeus syntyy huoltajien työssäkäynnin tai opiskelun perusteella. Esiopetukseen on velvoittava osallistua ja vuorohoito on esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla lapsia teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 6–7-vuotiasta lasta, jotka osallistuivat vuorohoidon esiopetuksen lisäksi täydentävään varhaiskasvatukseen. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapset kokivat esiopetuksen olevan heille tärkeää oppimisen ja harjoittelun kannalta. Lapset pitivät esiopetusta tärkeänä myös vanhempien työssäkäynnin kannalta. Tulokset osoittivat, että lapsille tärkeintä vuorohoidon esiopetuksessa oli leikki ja vertaissuhteet. Lapset kuvasivat kokemuksiaan esiopetuksesta pääsääntöisesti myönteisesti, ja he pitivät erityisesti leikistä yhdessä vertaisten kanssa ja esiopetustehtävien tekemisestä. Lapset jäsensivät esiopetuksen osana vuorohoitoa konkreettisten tekijöiden kautta. Esiopetus nähtiin aikaan sidottuna, ihmislähtöisenä ja tehtäväorientoituneena.
first_indexed 2023-05-29T20:20:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuukka, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valtonen, Jutta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-29T06:35:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-29T06:35:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87259", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4st\u00e4 esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 ja kuvata lasten antamia merkityksi\u00e4 vuorohoidossa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4lle esiopetukselle ja heid\u00e4n kokemuksiaan esiopetuksesta, ja kuvata miten lapset j\u00e4sent\u00e4v\u00e4t esiopetuksen osana vuorohoidon ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti rakentuvia hoitoaikoja. Vuorohoidolla tarkoitetaan ilta-, y\u00f6-, viikonloppu- ja pyh\u00e4aikoina j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4\u00e4 varhaiskasvatusta, johon oikeus syntyy huoltajien ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4ynnin tai opiskelun perusteella. Esiopetukseen on velvoittava osallistua ja vuorohoito on esiopetusta t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4\u00e4 varhaiskasvatusta.\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla lapsia teemahaastatteluin. Tutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n 6\u20137-vuotiasta lasta, jotka osallistuivat vuorohoidon esiopetuksen lis\u00e4ksi t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4\u00e4n varhaiskasvatukseen. Analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lapset kokivat esiopetuksen olevan heille t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppimisen ja harjoittelun kannalta. Lapset pitiv\u00e4t esiopetusta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 my\u00f6s vanhempien ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4ynnin kannalta. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 lapsille t\u00e4rkeint\u00e4 vuorohoidon esiopetuksessa oli leikki ja vertaissuhteet. Lapset kuvasivat kokemuksiaan esiopetuksesta p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti my\u00f6nteisesti, ja he pitiv\u00e4t erityisesti leikist\u00e4 yhdess\u00e4 vertaisten kanssa ja esiopetusteht\u00e4vien tekemisest\u00e4. Lapset j\u00e4sensiv\u00e4t esiopetuksen osana vuorohoitoa konkreettisten tekij\u00f6iden kautta. Esiopetus n\u00e4htiin aikaan sidottuna, ihmisl\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4orientoituneena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-29T06:35:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-29T06:35:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOottaminen on tyls\u00e4\u00e4 mut sit\u00e4 pit\u00e4\u00e4 harjotella\u201d : lasten kokemuksia vuorohoidossa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4st\u00e4 esiopetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305293319", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87259
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/20ea7b34-610c-48e9-862d-586f184fa3b3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305293319.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valtonen, Jutta ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus varhaiskasvatus vuorohoito lapset (ikäryhmät) päiväkodit esikoulu esikouluikäiset päivähoito opetus oppiminen
title ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
title_full ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
title_fullStr ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
title_full_unstemmed ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
title_short ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella”
title_sort oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
title_sub lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
title_txtP ”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus varhaiskasvatus vuorohoito lapset (ikäryhmät) päiväkodit esikoulu esikouluikäiset päivähoito opetus oppiminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esikoulu esikouluikäiset esiopetus lapset (ikäryhmät) opetus oppiminen päivähoito päiväkodit varhaiskasvatus vuorohoito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87259 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293319
work_keys_str_mv AT valtonenjutta oottaminenontylsäämutsitäpitääharjotellalastenkokemuksiavuorohoidossajärjestettävä