Kun koulun arki kohtaa inkluusion inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022

Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten inkluusiota kuvataan Yleisradion (Yle) verkkoartikkeleissa. Lisäksi tarkastelemme, millaisia määritelmiä inkluusio verkkoartikkeleissa saa ja keiden toimijoiden ääni inkluusion kuvauksissa kuuluu. Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi median roolia inkluusi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ylönen, Riikka, Koli, Hanna-Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87255
_version_ 1826225701300207616
author Ylönen, Riikka Koli, Hanna-Leena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ylönen, Riikka Koli, Hanna-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ylönen, Riikka Koli, Hanna-Leena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ylönen, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten inkluusiota kuvataan Yleisradion (Yle) verkkoartikkeleissa. Lisäksi tarkastelemme, millaisia määritelmiä inkluusio verkkoartikkeleissa saa ja keiden toimijoiden ääni inkluusion kuvauksissa kuuluu. Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi median roolia inkluusiota koskevassa keskustelussa. Tutkimus on laadullinen diskurssitutkimus, jonka tutkimusote nojaa sosiaaliseen konstruktivismiin. Aineistona on 23 verkkoartikkelia, jotka haettiin Ylen verkkosivuilta hakusanalla inkluusio. Analyysimenetelmänä on diskurssianalyysi. Inkluusio määriteltiin verkkoartikkeleissa kolmella eri tavalla: kaikki oppilaat samassa opetusryhmässä ja tilassa, tasa-arvoinen kouluyhteisö sekä inkluusio integraationa. Inkluusion määrittely jäi aineistossa yksittäisten artikkelien tasolla suppeaksi. Tulosten perusteella inkluusiota kuvataan ideaali- , praksis- ja pessimismidiskurssien kautta. Inkluusion kuvauksia tuottivat asiantuntijat, opettajat ja huoltajat. Asiantuntijoiden puheentapa oli kriittinen ja he tarkastelivat inkluusiota yhteiskuntakehyksen kautta. Opettajien puheentapa oli ratkaisukeskeinen ja heidän näkökulmansa muodostui koulukehyksen kautta. Huoltajien puheentapa oli huolikeskeinen ja he tarkastelivat inkluusiota oman lapsen kehyksen kautta. Tutkimuksessa asiantuntijat saivat eniten ääntä. Tutkimuksessa korostuivat kuvaukset inkluusion toteutumattomuudesta. Aineistossa inkluusiota kuvataan aiempien tutkimustulosten mukaisesti negatiivisena. Onnistunutta inkluusiota kuvattiin ainoastaan opettajien esittämänä.
first_indexed 2023-05-29T20:20:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00f6nen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koli, Hanna-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-05-29T06:26:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-05-29T06:26:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87255", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkitaan, miten inkluusiota kuvataan Yleisradion (Yle) verkkoartikkeleissa. Lis\u00e4ksi tarkastelemme, millaisia m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 inkluusio verkkoartikkeleissa saa ja keiden toimijoiden \u00e4\u00e4ni inkluusion kuvauksissa kuuluu. Tutkimuksen tarkoituksena on tehd\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4ksi median roolia inkluusiota koskevassa keskustelussa.\nTutkimus on laadullinen diskurssitutkimus, jonka tutkimusote nojaa sosiaaliseen konstruktivismiin. Aineistona on 23 verkkoartikkelia, jotka haettiin Ylen verkkosivuilta hakusanalla inkluusio. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on diskurssianalyysi.\nInkluusio m\u00e4\u00e4riteltiin verkkoartikkeleissa kolmella eri tavalla: kaikki oppilaat samassa opetusryhm\u00e4ss\u00e4 ja tilassa, tasa-arvoinen kouluyhteis\u00f6 sek\u00e4 inkluusio integraationa. Inkluusion m\u00e4\u00e4rittely j\u00e4i aineistossa yksitt\u00e4isten artikkelien tasolla suppeaksi. Tulosten perusteella inkluusiota kuvataan ideaali- , praksis- ja pessimismidiskurssien kautta. Inkluusion kuvauksia tuottivat asiantuntijat, opettajat ja huoltajat. Asiantuntijoiden puheentapa oli kriittinen ja he tarkastelivat inkluusiota yhteiskuntakehyksen kautta. Opettajien puheentapa oli ratkaisukeskeinen ja heid\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmansa muodostui koulukehyksen kautta. Huoltajien puheentapa oli huolikeskeinen ja he tarkastelivat inkluusiota oman lapsen kehyksen kautta. Tutkimuksessa asiantuntijat saivat eniten \u00e4\u00e4nt\u00e4. Tutkimuksessa korostuivat kuvaukset inkluusion toteutumattomuudesta. Aineistossa inkluusiota kuvataan aiempien tutkimustulosten mukaisesti negatiivisena. Onnistunutta inkluusiota kuvattiin ainoastaan opettajien esitt\u00e4m\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-05-29T06:26:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-05-29T06:26:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkoartikkeli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yleisradio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019\u20132022", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202305293315", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87255
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fd82cecd-1fd6-4c77-aff1-999824ffd652\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202305293315.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylönen, Riikka Koli, Hanna-Leena Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022 verkkoartikkeli Yleisradio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 diskurssintutkimus inkluusio koulut oppilaat opetus media
title Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
title_full Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
title_fullStr Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022 Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
title_full_unstemmed Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022 Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
title_short Kun koulun arki kohtaa inkluusion
title_sort kun koulun arki kohtaa inkluusion inkluusiodiskurssit ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019 2022
title_sub inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
title_txtP Kun koulun arki kohtaa inkluusion : inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022
topic verkkoartikkeli Yleisradio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 diskurssintutkimus inkluusio koulut oppilaat opetus media
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education Yleisradio diskurssintutkimus inkluusio koulut media opetus oppilaat verkkoartikkeli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87255 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305293315
work_keys_str_mv AT ylönenriikka kunkoulunarkikohtaainkluusioninkluusiodiskurssitylenverkkoartikkeleissavuosina20192