Kun koulun arki kohtaa inkluusion inkluusiodiskurssit Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2019–2022

Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten inkluusiota kuvataan Yleisradion (Yle) verkkoartikkeleissa. Lisäksi tarkastelemme, millaisia määritelmiä inkluusio verkkoartikkeleissa saa ja keiden toimijoiden ääni inkluusion kuvauksissa kuuluu. Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi median roolia inkluusi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ylönen, Riikka, Koli, Hanna-Leena
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87255
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten inkluusiota kuvataan Yleisradion (Yle) verkkoartikkeleissa. Lisäksi tarkastelemme, millaisia määritelmiä inkluusio verkkoartikkeleissa saa ja keiden toimijoiden ääni inkluusion kuvauksissa kuuluu. Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi median roolia inkluusiota koskevassa keskustelussa. Tutkimus on laadullinen diskurssitutkimus, jonka tutkimusote nojaa sosiaaliseen konstruktivismiin. Aineistona on 23 verkkoartikkelia, jotka haettiin Ylen verkkosivuilta hakusanalla inkluusio. Analyysimenetelmänä on diskurssianalyysi. Inkluusio määriteltiin verkkoartikkeleissa kolmella eri tavalla: kaikki oppilaat samassa opetusryhmässä ja tilassa, tasa-arvoinen kouluyhteisö sekä inkluusio integraationa. Inkluusion määrittely jäi aineistossa yksittäisten artikkelien tasolla suppeaksi. Tulosten perusteella inkluusiota kuvataan ideaali- , praksis- ja pessimismidiskurssien kautta. Inkluusion kuvauksia tuottivat asiantuntijat, opettajat ja huoltajat. Asiantuntijoiden puheentapa oli kriittinen ja he tarkastelivat inkluusiota yhteiskuntakehyksen kautta. Opettajien puheentapa oli ratkaisukeskeinen ja heidän näkökulmansa muodostui koulukehyksen kautta. Huoltajien puheentapa oli huolikeskeinen ja he tarkastelivat inkluusiota oman lapsen kehyksen kautta. Tutkimuksessa asiantuntijat saivat eniten ääntä. Tutkimuksessa korostuivat kuvaukset inkluusion toteutumattomuudesta. Aineistossa inkluusiota kuvataan aiempien tutkimustulosten mukaisesti negatiivisena. Onnistunutta inkluusiota kuvattiin ainoastaan opettajien esittämänä.